1TEF Scenarioschrijven en productie (B-LUCA-N43764)

4 studiepuntenNederlands52 urenBeide semestersBeide semestersUitgesloten voor examencontract
Bouckaert Geert (coördinator) |  Bouckaert Geert |  Geuns Erwin |  N.
LUCA POC AUDIOVISUAL ARTS & MEDIA (OC animatie, game design, televisie- film Genk)

Scenarioschrijven:

De studenten krijgen inzicht in alle aspecten van de dramaturgie van een klassiek scenario, bestemd voor de realisatie van een film- en/of televisieprogramma.

-  De studenten leren de uiterlijke aspecten (de bladspiegel) van het scenario toepassen. Daarnaast oefenen zij zich in visueel schrijven op een heldere, eenduidige manier.
-  Via eenvoudige oefeningen leren de studenten het verschil tussen prozaïsch schrijven en visueel schrijven. 
-  Via de gezamenlijke bestudering van filmfragmenten leren zij een dramatisch audiovisueel verhaal op een efficiënte manier in de praktijk analyseren, een praktische toepassing van de verkregen kennis via hoorcolleges. Dit wordt aangevuld door individuele analyse van andere filmfragmenten. 
-  Op die manier verwerven de studenten de spontane attitude en vaardigheid om de dramatische kwaliteiten van een willekeurig werk (bijv. films, tv.-series…) te analyseren en verschillende audiovisuele creaties met elkaar op het vlak van scenario te vergelijken en te beoordelen.
-  In eenvoudige oefeningen in groep en individueel leren de studenten de dramatische basistechnieken zelf toepassen. 

Productie:

Inzicht krijgen in het algemeen werkveld waar de student kan terechtkomen én het leren van de beisbegrippen van het produceren van audiovisuele werken.

De student leert het audiovisuele werkveld kennen en wat de algemene geplogenheden en werkwijzen zijn. Hij/zij krijgt een beeld van hoe de sector in elkaar zit, hij leert de belangrijkste begrippen, leert hoe het organigram eruit ziet en moet de sector kunnen afbakenen.

Verder wordt hem/haar de basiskennis van productie bijgebracht. Hij/zij zal een inzicht krijgen in de workflow van een audiovisuele productie, wie is wie, wordt vertrouwd gemaakt met typische begrippen e.a. Hij krijgt ook noties van budgetten (zonder al een echte budgettering te kunnen maken).

De betrokken opleidings-specifieke leerresultaten (OLR) zijn de volgende:

Onderzoeken

De student verkent hoe hij actief op zoek kan gaan naar bestaande onderzoeksresultaten en state of the art. (OLR 1)

Ontwerpen & Realiseren

De student kan ideeën visualiseren, uitwerken en omzetten in een realiseerbaar concept/ontwerp. (OLR 7)

De student ontwikkelt een persoonlijke visie en uitdrukkingsvorm. (OLR 8)

Organiseren & Communiceren:

De student beheerst binnen een multidisciplinair team de basisterminologie en het denkkader van de verschillende disciplines en is in staat tot communicatie met specialisten in deze disciplines. (OLR 13)

De student kan samenwerken met anderen en afspraken respecteren. (OLR 14)

De student kan een opdracht projectmatig organiseren. (OLR 17)

Reflecteren:

De student kan zichzelf positioneren ten aanzien van zijn eigen of andermans werk en kan zichzelf plaatsen ten opzichte van bestaande denk- en referentiekaders. (OLR 19)

De student kan op een constructieve manier omgaan met feedback. (OLR 21)

De student kan het groeiproces van anderen bevorderen door opbouwende feedback te geven. (OLR 22)

 

 

 

 

Scenarioschrijven en productie:

Behoorlijke kennis van het Nederlands. Verder zijn geen bijzondere begincompetenties vereist.  

 


Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
N42905 : 2TEF Productie TV en film (Niet meer aangeboden dit academiejaar)

Onderwijsleeractiviteiten

2 sp. 1TEF Scenarioschrijven (B-LUCA-N62348)

2 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Practicum28 urenBeide semestersBeide semesters
Bouckaert Geert |  N.
LUCA POC AUDIOVISUAL ARTS & MEDIA (OC animatie, game design, televisie- film Genk)

Oefeningen op: 

- Analyse van filmfragmenten.

- In groep eigen varianten zoeken op de vertelstructuren van die films (dramatisch schrijven). 

- Het efficiënt leren ordenen van verhaalmateriaal (basiselementen van een klassiek verhaal). 
- Oefeningen op variaties op “personage constructie”. Het leren ontwikkelen van een dramatisch interessant personage. Gevolgd door toepassen van deze kennis op niet dramatische werken. 

- Diverse schrijfmethodes zoeken: uitgangspunt is dat er niet één methode is van het leren visueel en dramatisch schrijven. Ieder moet voor zich zoeken, wat hem of haar het best ligt. Toch kunnen specifieke schrijffasen en gemeenschappelijke controlevragen dit ogenschijnlijk willekeurige proces op een efficiënte manier sturen. (zo bijvoorbeeld: lineair verhaal of niet? Eenzelfde verhaal voor diverse genres…). Bij de constructie van een verhaal: het gebruik maken van het plakbord ten opzicht van werken aan een computer.) 
    - Leren gebruik maken van diverse technieken om effecten bij het publiek te bereiken (spanningstechnieken).

   - Diverse genretechnieken toepassen vertrekkend vanuit één thema. 
   - De studenten maken deze schrijfoefeningen thuis en in klasverband. Vervolgens worden de oefeningen gezamenlijk geanalyseerd en besproken.

De studenten passen de kennis die hij/zij tijdens de opdrachten opdoet ook toe op de filmprojecten (gezamenlijk projecten met andere docenten van 1TF). 

Eerste examenkans:

Jaaropdracht

Tweede examenkans:

Herwerking jaaropdracht

Te laat aangeboden werk komt niet in aanmerking voor evaluatie.

De studenten dienen minimaal 10/20 te halen voor zowel Scenarioschrijven als voor Productie.

Indien deze minimale score niet wordt behaald kunnen de studiepunten voor het opo niet worden behaald.

De punten van beide delen worden samengeteld volgens de wiskundige regels (op basis van de vastgelegde verhouding) maar indien de minimale score van de beide onderdelen niet worden behaald, wordt het punt voor het OPO 9/20 tenzij de score volgens de wiskundige regels lager is.

De studenten krijgen de opgave van de oefeningen en hun deadlines ad hoc tijdens het practicum en/of via Toledo. 

De voertaal van de contacten is Nederlands.

Documentatie, gastsprekers of studiebezoeken kunnen occasioneel in Engels (of Frans, Duits,…) worden gegeven.’

De studenten ontwikkelen doorheen het academiejaar een eigen verhaal, waarvan ze de volledige beatsheet en één scène in dialoogversie uitschrijven.
De jaaropdracht verloopt in fases en sluit aan bij de theoretische lessen 'Scenario.' Stapsgewijs passen de studenten een theoretisch aangeleerde fase toe in de praktijk. 

De studenten starten deze schrijfoefeningen tijdens het practicum en werken ze thuis verder af.

Na voltooiing van elke fase worden de oefeningen gezamenlijk geanalyseerd en besproken.

De practica vinden plaats op de campus.

2 sp. 1TEF Initiatie in productie TV en film (B-LUCA-N62349)

2 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-opdracht24 urenBeide semestersBeide semesters
Geuns Erwin |  N.
LUCA POC AUDIOVISUAL ARTS & MEDIA (OC animatie, game design, televisie- film Genk)

Het opleidingsonderdeel 'Initiatie in productie' heeft 2 doelstellingen:

1. Inzicht krijgen in het werkveld:

Afbakenen werkveld

Hoe zit de sector in elkaar

Waarvan wordt hij gefinancierd

Geplogenheden werkveld

Typische begrippen

Organigram - crew

Workflow

 

2. Basiskennis productie:

Wat is produceren

Wie neemt initiatief

Uitsplitsing

Planning

Callsheets

Budgettering

Distributie en promotie

 

De lessen (hoorcolleges) zullen fysiek op de campus doorgaan. Informatie over deze lessen is terug te vinden via Toledo. Indien de veiligheidssituatie i.v.m. Covid-19 het niet toelaat, zullen de lessen (deels) online plaatsvinden.

Naast een actieve participatie zal de student individuele opdrachten moeten uitvoeren. Informatie over de deadlines en hoe de opdrachten in te dienen zal via Toledo en/of per mail gecommuniceerd worden.

Evaluatieactiviteiten

1TEF Scenarioschrijven en productie (B-LUCA-N83764)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Paper/Werkstuk

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal
N62348 - 1TEF Scenarioschrijven1-20/20 puntenschaal
N62349 - 1TEF Initiatie in productie TV en film1-20/20 puntenschaal

Initiatie in productie

Evaluatie: permanente evaluatie en opdrachten met examen tijdens de examenperiode.

Toelichting:

- De lessen vereisen een actieve participatie en deelname aan de individuele opdrachten. 

- Permanente evaluatie op basis van de individuele opdrachten en actieve participatie aan lessen. Elke datum van oplevering dient gerespecteerd te worden om in aanmerking te komen voor een evaluatie.

- Informatie over deadlines en hoe de opdrachten ingediend moeten worden zullen via Toledo en/of per mail gecommuniceerd worden.

Scenarioschrijven

Evaluatie: permanente evaluatie en opdracht.

Toelichting:

- De lessen vereisen een actieve participatie en deelname aan de individuele opdrachten. 

- Permanente evaluatie op basis van de individuele opdrachten en actieve participatie aan lessen. Elke datum van oplevering dient gerespecteerd te worden om in aanmerking te komen voor een evaluatie.

- Informatie over deadlines en hoe de opdrachten ingediend moeten worden zullen via Toledo en/of per mail gecommuniceerd worden.

De student(e) dient minimaal 10/20 te halen voor zowel het OLA Scenarioschrijven als voor het OLA Productie.

Indien deze minimale score niet wordt behaald kunnen de studiepunten voor het OPO Scenarioschrijven en Productie niet worden behaald.

De punten van beide delen worden samengeteld volgens de wiskundige regels (op basis van de vastgelegde verhouding) maar indien de minimale score van de beide onderdelen niet worden behaald, wordt het punt voor het OPO 9/20 tenzij de score volgens de wiskundige regels lager is.

 

 

Binnen dit opleidingsonderdeel zijn er deeloverdrachten bij een geslaagd deelresultaat:

  • N62348 - 1TEF Scenarioschrijven (binnen academiejaar)
  • N62349 - 1TEF Initiatie in productie TV en film (binnen academiejaar)

Er is wel een 2de examenkans (= werkstuk).