1ANI Animatiefilmtechnieken (B-LUCA-N43748)

6 studiepuntenNederlands62 urenBeide semestersBeide semestersUitgesloten voor examencontract
Loenders Toon (coördinator) |  Loenders Toon |  Verhoeven Yvan |  N.
LUCA POC AUDIOVISUAL ARTS & MEDIA (OC animatie, game design, televisie- film Genk)

Animatie 3D 1

De student kent het basisconcept van 3D, 3D organisatie en realisatie.

 

Ruimtelijke animatie

De student kent het basisconcept van ruimtelijke animatie, stopmotion.

De student kan eenvoudige ruimtelijke animaties maken.

De student kent de basisprincipes van animatie.

De student kent de basisprincipes van een ruimtelijke set-up van een animatiefilm.

Initiatie ruimtelijke animatie, stopmotion.

 

 

ONTWERPEN EN REALISEREN

  • De student kan ideeën visualiseren, uitwerken en omzetten in een realiseerbaar concept/ontwerp.

CONTEXTUALISEREN

  • De student bouwt een kenniskader op rond de verschillende contexten: de kunst en design, het audiovisuele veld, media,  bedrijfs- en maatschappelijke contexten.

ORGANISEREN EN COMMUNICEREN

  • De student beheerst binnen een multidisciplinair team de basisterminologie en het denkkader van de verschillende disciplines en is in staat tot communicatie met specialisten in deze disciplines.
  • De student kan samenwerken met anderen en afspraken respecteren.
  • De student kan in elke fase over het project communiceren.

REFLECTEREN

  • De student kan zichzelf positioneren ten aanzien van zijn eigen of andermans werk en kan zichzelf plaatsen ten opzichte van bestaande denk- en referentiekaders.
  • De student ontwikkelt zijn eigen ambities en identiteit als audiovisueel kunstenaar.
  • De student kan op een constructieve manier omgaan met feedback.

 

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. 1ANI Animatie 3D (B-LUCA-N62328)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht40 urenTweede semesterTweede semester
Verhoeven Yvan |  N.
LUCA POC AUDIOVISUAL ARTS & MEDIA (OC animatie, game design, televisie- film Genk)

Initiatie 3D.

De student leert de basis 3D-logica aan de hand van een theoretische uiteenzetting gevolgd door praktijk computer lab.
Overzicht van de mogelijkheden via audiovisuele ondersteuning en web exploring.
Overzicht 3D omgevingen. Werkwijze en uitvoering, diverse toepassingen.
Na een theoretische uiteenzetting van 3D concept en uitvoering, volgt praktijk op diverse software en computer hardware.

Ontwerp eenvoudig voorwerp in 3D omgeving.

Al de opdrachten dienen op de persoonlijke blog geplaatst te worden.

Verplicht:

3D computersoftware ( Blender ).
Computerlab animatiefilm.

In uitzonderlijke gevallen kan toegelaten worden om andere 3D software te gebruiken, dit echter op eigen risico van de student. De docent kan in dit geval vooral bijsturen op artistiek en creatief vlak en minder, of niet, op 3D-technisch vlak.”

Aanbevolen:

Internet www verkenning van de 3D wereld.
Internet - tutorials en extra info + voorbeelden.
Mediatheek.

Voertaal van de contacten is Nederlands.
Documentatie, gastsprekers of studiebezoeken kunnen occasioneel in Engels worden gegeven.

Theoretische uiteenzetting, gevolgd door praktijklab.
Overzicht 3D omgevingen. Werkwijze en uitvoering, diverse toepassingen.
Na een theoretische uiteenzetting van 3D concept en uitvoering, volgt praktijk op diverse soft en computer hardware.

Actieve en kritische participatie tijdens de colleges wordt verwacht en gestimuleerd.

Ontwerp een eenvoudig voorwerp in 3D omgeving.

 

3 sp. 1ANI Ruimtelijke animatie 1 (B-LUCA-N62329)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht22 urenEerste semesterEerste semester
Loenders Toon |  N.
LUCA POC AUDIOVISUAL ARTS & MEDIA (OC animatie, game design, televisie- film Genk)

Diverse oefeningen in verschillende stopmotion technieken.
Timing, ritme, bewegingen, compositie van de stopmotion.
Basisprincipes van fotografie en beeldopnametechnieken in functie van stopmotion..
Praktijk : individuele oefeningen .

Verplicht:

Software Dragonframe.
Fototoestellen-lenzen-computers.
Basis licht en basis rigging.
Travel baan voor timelaps stopmotion.

Voertaal van de contacten is Nederlands.
Documentatie, gastsprekers of studiebezoeken kunnen occasioneel in Engels (of Frans, Duits, ...) worden gegeven.

Artistiek atelier met theoretische ondersteuning.

Korte theoretische indroductie en praktijk oefeningen in diverse technieken.
Preproductie, productie en postproductie van een eenvoudige stopmotion film, ruimtelijke animatie.

Praktijklessen/ateliers/… zullen (in kleine groep) op de campus doorgaan indien de veiligheidsomstandigheden het toelaten. Indien dit niet mogelijk is, worden digitale
begeleidingssessies voorzien.

Evaluatieactiviteiten

1ANI Animatiefilmtechnieken (B-LUCA-N83748)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Ontwerp/Product, Presentatie, Medewerking tijdens contactmomenten
Leermateriaal : Computer

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal
N62328 - 1ANI Animatie 3D1-20/20 puntenschaal
N62329 - 1ANI Ruimtelijke animatie 11-20/20 puntenschaal

Er wordt een permanente evaluatie voorzien d.m.v. een systematische beoordeling en bespreking van de oefeningen in combinatie met een globale beoordeling.

Op vooraf vastgelegde evaluatieperiodes zullen reeksen van oefeningen, of, indien van toepassing, onderdelen van oefeningen, geëvalueerd
en afgesloten worden.
Telkens wordt gewerkt binnen een vooropgestelde termijn, deadline.
De oefeningen worden beoordeeld op hun animatietechnische en creatieve waarde.
Aandachtspunten bij de evaluatie : animatorische aspecten, filmisch denken, creativiteit, presentatie, werkproces, attitude, deadlines respecteren.
Er wordt ook geëvalueerd op attitude, talent & techniek, medewerking (bespreken van opdrachten en een actieve aanwezigheid tijdens de lessenreeks).

Al de opdrachten dienen op de persoonlijke blog geplaatst te worden.

Indien de veiligheidssituatie het toelaat, zullen presentaties op de campus doorgaan. Indien dit niet mogelijk is gaan de presentaties online door.
In het laatste geval zullen de opdrachten worden bekeken via de blog van de student.

Voor de beide onderdelen is er een minimale score nodig om te kunnen slagen nl. 10/20.
Indien deze minimale score niet wordt behaald kunnen de studiepunten voor het opo niet worden behaald.
De punten van beide delen worden samengeteld volgens de wiskundige regels (op basis van de vastgelegde verhouding) maar indien de minimale score
van één van beide onderdelen niet wordt behaald, wordt het punt voor het OPO  9/20 tenzij de score volgens de wiskundige regels lager is.

Er is geen tweede examenkans.

Zelfde modaliteit als examenkans 1.

Herwerken van de opdrachten, of indien van toepassing een nieuwe opdracht.