1BAC Onderzoekszin (B-LUCA-N43742)

6 studiepuntenNederlands60 urenTweede semesterTweede semester
Hendriks Niels (coördinator) |  Geerts Bart |  Hagenaars Ben |  Hendriks Niels |  N.
LUCA POC VISUAL ARTS & DESIGN (OC productdesign Genk)

Onderzoekszin past in de LUCA brede leerlijn rond Onderzoek en Reflectie en wil studenten laten kennismaken met verschillende aspecten van artistiek en ontwerpmatig onderzoek vanuit verschillende disciplines en praktijken om hen zo voor te bereiden op hun traject binnen het academisch kunstonderwijs. Op het einde van het opleidingsonderdeel:

  • Heeft de student een goed beeld van de algemene basisuitgangspunten van academisch onderzoek.
  • Heeft de student een kritische en genuanceerde blik op artistieke en ontwerpmatige onderzoeksprocessen.
  • Kan de student het belang van een zoekende en onderzoekende houding in het creatieproces goed inschatten.
  • Herkent de student de onderzoekende component in multidisciplinaire onderzoeksprojecten.
  • Beschikt de student over de nodige basiskennis van en het nodige inzicht in onderzoeksmethoden en –technieken zodat hij die later in zijn traject verder kan uitwerken en toepassen.
  • Beschikt te student over de nodige kennis van en het nodige inzicht in het communicatieproces over onderzoek.

Er zijn geen specifieke begintermen voor dit opleidingsonderdeel.

Onderwijsleeractiviteiten

6 sp. 1BAC Onderzoekszin (B-LUCA-N62322)

6 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht60 urenTweede semesterTweede semester
LUCA POC VISUAL ARTS & DESIGN (OC productdesign Genk)

Tijdens het opleidingsonderdeel worden verschillende thema’s behandeld, waaronder een algemene inleiding in artistiek en ontwerpmatig onderzoek, verschillenden soorten onderzoeksprocessen, eerlijkheid in onderzoek en manieren van rapporteren en communiceren over onderzoek. Dit wordt aangevuld door gastsprekers en door het bezoeken van tentoonstellingen. 

Er is geen handboek bij dit opleidingsonderdeel. Presentaties en achtergrondmateriaal worden beschikbaar gemaakt op Toledo.

De onderwijstaal is Nederlands. Gastlessen, documentaires, teksten en ander materiaal kan in het Engels worden aangeboden.

Er zijn verschillende werkvormen.

- De algemene inhouden worden in collectieve hoorcolleges gegeven.

- Verschillende gastsprekers worden uitgenodigd voor korte presentaties met mogelijkheid tot vragen en discussie.

- Sommige onderdelen worden digitaal als kennisclip aangeboden.

- De studenten werken tijdens Onderzoekszin ook in kleine groepjes aan een opdracht.

- De tentoonstellingsbezoeken worden niet klassikaal georganiseerd, maar moeten op eigen initiatief gepland worden.

 

Evaluatieactiviteiten

1BAC Onderzoekszin (B-LUCA-N83742)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk, Paper/Werkstuk, Self assessment/Peer assessment
Vraagvormen : Open vragen, Meerkeuzevragen
Leermateriaal : Cursusmateriaal

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

De evaluatie gebeurt op basis van 2 elementen:

  • Groepswerk: Je maakt in groep een kennisclip waarin je een bepaald perspectief op onderzoek vanuit je eigen discipline onderzoekt en toelicht. (60%)
  • Individueel: Je krijgt een schriftelijk openboek examen (40%)

Om een voldoende te krijgen moet je slagen op beide onderdelen.

De opdracht wordt ingediend via Toledo. De specifieke informatie over de opdracht (criteria en deadlines) is terug te vinden op Toledo. 

De studenten krijgen de mogelijkheid om elkaar (peer-assessment) en zichzelf (self-assessment) te beoordelen en aan te geven in welke mate ze de doelstellingen bereikt hebben (tijdens de groepsopdracht). Informatie over het peer- en self-assessment is terug te vinden op Toledo.

Zelfde modaliteiten als bij de eerste examenkans. Studenten die in de eerste zittijd een onvoldoende haalden op het deel ‘groepswerk’ dienen voor de herkansing een individuele vervangopdracht te maken.Deeloverdrachten zijn mogelijk voor groepswerk en examen. Enkel de onderdelen waarvoor de student niet geslaagd was, moeten hernomen worden.