3PRD Portfolio 2 (B-LUCA-N43651)
Doelstellingen
MAKING
Aan het einde van dit opleidingsonderdeel is de student in staat om te Experimenteren (OLR04) en Materialiseren (OLR05). Om deze competenties te behalen zal de student:
- op zoek gaan naar geschikte materialen (papier, binding, fonts, etc.) en vormgeving om een persoonlijk portoflio mee te creëren
- zijn identiteit vormgeven in een portfolio (print, digitaal, web)
- zijn identiteit vormgeven in een visuele identiteit (grafisch en fotografisch)
STORYTELLING
Aan het einde van dit opleidingsonderdeel is de student in staat om te Conceptualiseren (OLR07) en Communiceren (OLR08). Om deze competenties te behalen zal de student:
- zijn identiteit onderzoeken
- zijn werk in een fysiek en digitaal portfolio en op een portfoliowebsite presenteren en archiveren.
Begintermen
Het is aangeraden de competenties van 2PRD Portfolio 1 reeds verworven te hebben.
Volgtijdelijkheidsvoorwaarden
Je moet voldoen aan een volgtijdelijkheidsvoorwaarde om dit opleidingsonderdeel te mogen opnemen. Volgtijdelijkheid kan STRENG of SOEPEL zijn of een GELIJKTIJDIGHEID inhouden. Ook kan een diplomaNIVEAU als voorwaarde gesteld zijn.
Verklaring:
STRENG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je geslaagd zijn voor of een tolerantie ingezet hebben voor de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt.
SOEPEL: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, gevolgd hebben.
GELIJKTIJDIG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ook de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, opnemen of al opgenomen hebben.
NIVEAU: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ten minste deze graad behaald hebben.
GELIJKTIJDIG( N43642 )
Bovenstaande codes van opleidingsonderdelen stemmen overeen met onderstaande omschrijvingen van die opleidingsonderdelen:
N43642 : 2PRD Portfolio 1
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. 3PRD Portfolio 2 (B-LUCA-N62083)
Inhoud
Fotografie
Uitdieping en verfijning van de eerder geleerde fotografische technieken. Leren een continuïteit in een beeldenreeks te krijgen en een verzorgd visueel portfolio samen te stellen waarin de identiteit van de designer centraal staat.
Werking en gebruik van het fototoestel. Invloed van licht op het beeld en op verschillende materialen. Omgaan met lichtbronnen en studiomateriaal. Het in beeld brengen van eigen ontworpen producten in functie van het uit te bouwen portfolio. Inleidende studie over portretfotografie, productfotografie, architectuur- en landschapsfotografie, reportage- en documentaire fotografie. Het gebruik van belangrijke tools van digitale beeldverwerkers. Aandacht voor beeldopbouw en inhoud.
Portfolio
Ontwikkelen van een eigen ontwerpersprofiel, portfolio en grafische identiteit vanuit de identiteit van de student.
Studiemateriaal
Het studiemateriaal wordt gepresenteerd via slideshows die ter beschikking gesteld worden via Toledo. In de les wordt fysiek referentiemateriaal getoond.
Toelichting onderwijstaal
Voertaal van de contacten is Nederlands.
Documentatie, gastsprekers of studiebezoeken kunnen occasioneel in Engels (of Frans, Duits,…) worden gegeven.
Toelichting werkvorm
De lessen bestaan uit hoorcolleges met (audio)visuele ondersteuning waarbij de opdracht gebrieft en gecontextualiseerd wordt. Daarna volgt permanente begeleiding tijdens de contacturen middels klassikale en individuele werkbesprekingen. De lessen eindigen met een evaluatiemoment, waarbij een fysiek en digitaal portfolio en een portfoliowebsite gepresenteerd worden.
Evaluatieactiviteiten
3PRD Portfolio 2 (B-LUCA-N83651)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
De eindquotering is een beoordeling op basis van het behalen van de aangegeven doelstellingen van het opleidingsonderdeel. Proces, fotografie, portfolio (fysiek + digitaal) en website worden als een geheel bekeken.
EVALUATIE: VOORWAARDEN
1. Maximale participatie vereist, participatie telt mee in de totale evaluatie
2. Opdrachten inleveren op de gestelde deadline.
EVALUATIE: GEVOLGEN
1. Opdrachten die niet op de gestelde deadline en conform de afspraken met de docent ingeleverd worden, worden geweigerd. Het examencijfer voor de opdracht is 0/20.
2. De beoordelingscriteria zijn te beschouwen als eindcompetenties waaraan de student moet voldoen. Een ernstige tekortkoming op één van de eindcompetenties kan tot een onvoldoende leiden.
3. De beoordelingscriteria zijn te beschouwen als eindcompetenties waaraan de student moet voldoen. Een ernstige tekortkoming op één van de beoordelingscriteria kan tot een onvoldoende leiden.
Toelichting bij herkansen
Deelname aan de eerste examenkans is een voorwaarde om deel te kunnen nemen aan de herkansing.
Er is geen begeleiding mogelijk tussen de tweede en derde examenperiode.
De beoordeling van de procesevaluatie blijft behouden voor de herkansing. Enkel het finaal product zal opnieuw beoordeeld worden.