2PRD Portfolio 1 (B-LUCA-N43642)

3 studiepuntenNederlands24 urenTweede semesterTweede semesterUitgesloten voor examencontract
Stieglitz Jenny (coördinator) |  Huybrechts Steven |  Stieglitz Jenny |  N.
LUCA POC VISUAL ARTS & DESIGN (OC productdesign Genk)

STORYTELLING
Aan het einde van dit opleidingsonderdeel is de student in staat om te conceptualiseren (OLR07) en communiceren (OLR08). Om deze competentie te behalen is de student in staat:

- basisopdrachten van de grafische vormgeving uit te werken op een technisch niveau.

- de basisbeginselen van de typografie te gebruiken in zijn visuele communicatie.

- de basisbeginselen van woordbeelden toe te passen.

- eenvoudige (interactieve) informatie te structureren. (primair, secundair, groeperen, ...)

- informatie, informatief vormgeven.

- informatie, een identiteit mee te geven, met taal als tool.

- de lezer te leiden in zijn presentaties, onderzoek.

- de basistechnieken van digitale fotografie bewust in te zetten bij het maken van beelden.

- een idee/sfeer visueel te vertalen in een fotografisch beeld.

- een fotografisch beeld uit te denken voor verschillende doeleinden (informatief, commercieel, artistiek,...).

- beelden te presenteren in een coherente eindvorm (digitaal portfolio).

Niet van toepassing.


Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
N43651 : 3PRD Portfolio 2

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. 2PRD Portfolio 1 (B-LUCA-N62235)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht24 urenTweede semesterTweede semester
Huybrechts Steven |  Stieglitz Jenny |  N.
LUCA POC VISUAL ARTS & DESIGN (OC productdesign Genk)

Via klassikale lessen, meerdere gekoppelde opdrachten en feedbacksessies leert de student ondermeer de basisprincipes van typografie (letter, woord, tekst), woordbeelden maken, en hiërarchische variabelen verwerken en gestaltwetten toepassen in een lay-out. De basistechnieken van fotografie worden aangeleerd en ingeoefend. Studenten maken kennis met diafragma, sluitertijd, iso, witbalans en brandpuntsafstanden. Aan de hand van beeldanalyses worden belichtingstechnieken onderzocht en ingezet bij het maken van eigen opnames.

Informatie die tijdens de lessen ter beschikking gesteld wordt. Presentaties en briefings worden gedeeld via Toledo.
Materiaal dat de student zelf verzamelt in functie van de opdracht.

Voertaal van de contacten is Nederlands.
Documentatie, gastsprekers of studiebezoeken kunnen occasioneel in Engels (of Frans, Duits,…) worden gegeven.

Elke les wordt een nieuwe opdracht toegelicht aan de hand van een briefing en presentatie met referentiekader. Er kunnen fysieke voorbeelden getoond worden. De studenten werken individueel aan de opdracht. De begeleiding gebeurt individueel, in kleine groepen of klassikaal. Informatie over de deadline en hoe de opdracht ingediend moet worden, is terug te vinden op Toledo.

Evaluatieactiviteiten

2PRD Portfolio 1 (B-LUCA-N83642)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Ontwerp/Product, Procesevaluatie
Leermateriaal : Geen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

De eindquotering is een beoordeling op basis van het behalen van de aangegeven doelstellingen van het opleidingsonderdeel.

Het eindcijfer is een samengesteld punt op basis van de tussentijdse resultaten (proces) en het afgewerkte eindresultaat van elke opdracht.

 

EVALUATIE: VOORWAARDEN

1. Maximale participatie vereist, participatie telt mee in de totale evaluatie

2. Opdrachten inleveren op de gestelde deadline.

EVALUATIE: GEVOLGEN

1. Opdrachten die niet op de gestelde deadline en conform de afspraken met de docent ingeleverd worden, worden geweigerd. Het examencijfer voor de opdracht is 0/20.

2. De beoordelingscriteria zijn te beschouwen als eindcompetenties waaraan de student moet voldoen. Een ernstige tekortkoming op één van de eindcompetenties kan tot een onvoldoende leiden.

3. De beoordelingscriteria zijn te beschouwen als eindcompetenties waaraan de student moet voldoen. Een ernstige tekortkoming op één van de beoordelingscriteria kan tot een onvoldoende leiden.

Deelname aan de eerste examenkans is een voorwaarde om deel te kunnen nemen aan de herkansing.
Er is geen begeleiding mogelijk tussen de tweede en derde examenperiode.
De beoordeling van de procesevaluatie blijft behouden voor de herkansing. Enkel het finaal product zal opnieuw beoordeeld worden.