2GD Marketing (B-LUCA-N43588)

3 studiepuntenNederlands27 urenTweede semesterTweede semester
Vaes Nathalie (coördinator) |  Vaes Nathalie |  N.
LUCA POC AUDIOVISUAL ARTS & MEDIA (OC animatie, game design, televisie- film Genk)

Dit opleidingsonderdeel wil de student inzicht geven in marketing.
Enerzijds is het zo dat er almaar meer gebruik gemaakt wordt van games in de marketingwereld : er wordt door verschillende bedrijven geadverteerd in - maar ook via - games. Een game kan immers ook ingezet worden als marketinginstrument op zichzelf, dan spreken we van advergames. Ook worden spelelementen gebruikt om klanten aan een bedrijf of merk te binden. Dan spreken we van gamification.
Tijdens deze module staan we stil bij deze ontwikkelingen in de marketingwereld.
Anderzijds zien we dat almaar meer games free-to-play op de markt worden gebracht. We kijken specifiek naar de game industrie en de nieuwe verdienmodellen die gehanteerd kunnen worden om geld te verdienen met een game.

De eindcompetenties of opleidingsspecifieke leerresultaten (incl. indicatoren) voor de volledige opleiding vind je in deze studiegids onder het tabblad ‘doelstellingen’ op opleidingsniveau.
In dit opleidingsonderdeel worden de volgende indicatoren getoetst:
Contextualiseren: De student bouwt een kenniskader op rond de verschillende contexten: de kunst en design, het audiovisuele veld, media,  bedrijfs- en maatschappelijke contexten. (10) 

De student kan de belangrijkste marketinginstrumenten toepassen op een indie game(project):

  • leert de marketingomgeving te analyseren,
  • kan een SWOT analyse en confrontatiematrix maken op basis waarvan een strategie gekozen wordt,
  • kan de markt segmenteren en zich daarin positioneren
  • kan buyer persona maken
  • kan een value proposition canvas opstellen
  • kan de gekozen strategie/positie vertalen naar een concreet waarde-aanbod
  • kan een business model canvas opstellen
  • kan een influencer marketing campagne opstellen
  • kan kwalitatieve content maken die past binnen de gekozen marketingstrategie

De student begrijpt hoe de gaming industrie de laatste jaren geëvolueerd is en welke opportuniteiten hierdoor ontstaan op vlak van marketing.

De student kan betekenisvolle tendensen in hedendaagse marketing duiden en toepassen op de gaming industrie.

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. 2GD Marketing (B-LUCA-N62187)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College27 urenTweede semesterTweede semester
Vaes Nathalie |  N.
LUCA POC AUDIOVISUAL ARTS & MEDIA (OC animatie, game design, televisie- film Genk)

We verdiepen ons in een aantal belangrijke marketingconcepten :

  • het marketingproces
  • de marketingstrategie
  • SWOT analyse en confrontatiematrix
  • segmentatie, targeting en positionering
  • buyer persona
  • 4P's/C's
  • Value proposition canvas
  • Business model canvas

We verdiepen ons in een aantal betekenisvolle ontwikkelingen in marketing en hun impact op de gaming industrie zoals influencer & community marketing, esports, metaverse, brand collabs, …

Waar mogelijk en relevant nodigen we ook een gastspreker uit.

De les wordt opgebouwd aan de hand slides die via Toledo ter beschikking worden gesteld

 

Voertaal van de contacten is Nederlands.

Documentatie, gastsprekers of studiebezoeken kunnen occasioneel in Engels (of Frans, Duits,…) worden gegeven.

De lessen gaan door op de campus.
De nadruk ligt hier op kennisoverdracht. Informatie over deze lessen is terug te vinden via Toledo.
Af en toe is er ruimte voor praktijklessen met ruimte voor het inoefenen van de voornaamste marketingconcepten, discussie en kritische inzichten.

Evaluatieactiviteiten

2GD Marketing (B-LUCA-N83588)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling, Paper/Werkstuk, Ontwerp/Product, Presentatie, Take-home
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Geen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

De student toont aan dat hij/zij de marketingleerstof beheerst via opdrachten (permanente evaluatie - 30%) en een take home/mondeling examen (70%).
De student werkt individueel aan de opdracht. Informatie over de deadline en hoe de opdracht ingediend/gepresenteerd moet worden, is terug te vinden op Toledo.
Tijdens het mondeling examen zal de student enerzijds verdiepende vragen krijgen ivm de opdracht en anderzijds een paar open vragen over de te kennen leerstof.
Het mondeling examen zal op de campus doorgaan.

​De permanente evaluatie (30%) kan niet herkanst worden. Dit deelcijfer wordt overgenomen.

Het examen (70%) kan wel herkanst worden in tweede zit.