2GD Game Programming theorie 2 (B-LUCA-N42800)

3 studiepuntenNederlands36 urenBeide semestersBeide semestersUitgesloten voor examencontract
Van Woensel Andy (coördinator) |  Van Woensel Andy |  N.
LUCA POC AUDIOVISUAL ARTS & MEDIA (OC animatie, game design, televisie- film Genk)

Bij 2GD Programming Theorie 2  bouwen we verder op hetgeen we gezien en behandeld hebben in Game Programming 1. Naast het verder uitdiepen en uitbreiden van bepaalde basisprincipes in object georiënteerd programmeren, leggen we hier meer de nadruk op het schrijven van betere code.

We leggen dus meer de focus op goed geschreven/opgebouwde code met oog op zo weinig mogelijk code duplicatie, makkelijk uitbreidbaar en makkelijk te onderhouden code.

Daarnaast worden er nieuwe onderwerpen aangeleerd met oog op (maar niet alleen voor) game development en wordt de student aangeleerd om zelfstandiger te werken om ongeziene code toch te kunnen toepassen.

De eindcompetenties of opleidingsspecifieke leerresultaten (inclusief gedragsindicatoren) voor de volledige opleiding Audiovisuele Kunsten Genk vind je onder ‘doelstellingen’ op opleidingniveau.

In dit opleidingsonderdeel worden de volgende gedragsindicatoren getoetst:
4, 5, 7, 9, 14, 15, 16, 17, 21, 22, 23


Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
N42959 : 3CMDG Stage (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
N43821 : 3CDMG Internationale stage (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
N43824 : 2GD Game Programming toepassingen 2

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. 2GD Game Programming theorie 2 (B-LUCA-N60257)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum36 urenBeide semestersBeide semesters
Van Woensel Andy |  N.
LUCA POC AUDIOVISUAL ARTS & MEDIA (OC animatie, game design, televisie- film Genk)

2GD Game Programming theorie 2 gaat verder op de leerstof van Programming 1.

Daarnaast ontwikkeld de student een dieper inzicht in programmeren en wordt meer de nadruk gelegd op het schrijven van betere code. Zo leert de student nadenken over de structuur van zijn code in functie van zijn/haar uiteindelijke programma.

Hiervoor worden principes aangeleerd zoals het schrijven/lezen van UML klasse diagrammen, gebruiken van design patterns, logging technieken, …

De opdracht incl. begeleidende informatie en studiemateriaal wordt ter beschikking gesteld via Toledo.

Voertaal van de contacten is Nederlands.

Documentatie, gastsprekers of studiebezoeken kunnen occasioneel in Engels (of Frans, Duits,…) worden gegeven.

Hoorcolleges: hier wordt de theoretische achtergrond, de basisconcepten, … gepresenteerd. Deze wordt aangevuld met (deels) uitgewerkte voorbeelden en andere zaken om de theorie te verduidelijken.

De lessen zullen (groten)deels digitaal doorgaan. Informatie over deze lessen is terug te vinden via Toledo. Indien de veiligheidssituatie het toelaat, kunnen ook fysieke contactmomenten plaatsvinden. 

Practicum

Praktijklessen/ateliers/… zullen (in kleine groep) op de campus doorgaan indien de veiligheidsomstandigheden het toelaten. Indien dit niet mogelijk is, worden digitale begeleidingssessies voorzien.

Zelfstudie: er wordt verwacht dat de student na de les de lessen opnieuw nakijkt en de (deels) uitgewerkte voorbeelden uit de les zelf te maken. Er wordt ook verwacht dat de student zelfstandig op zoek kan gaan naar extra informatie.

​​ ​ ​

Evaluatieactiviteiten

2GD Game Programming 2 (B-LUCA-N82800)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling, Medewerking tijdens contactmomenten, Procesevaluatie, Vaardigheidstoets
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Computer

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal
deelpunt(zie ECTS-fiche):voorl.afgerond1-20/20 puntenschaal

De voortuitgang van de student wordt doorheen het jaar opgevolgd via toetsen praktisch als theoretisch kunnen zijn. Deze tellen mee voor 50% van het jaartotaal en zijn niet herkansbaar (het punt hiervan wordt overgedragen naar september).

Maximale participatie is essentieel tijdens de contactmomenten. 

In de examenperiode is er een grote mondelinge bevraging (zowel praktisch als theoretisch) over een examenopdracht (die je op voorhand indient) waaraan je thuis hebt kunnen werken. Deze opdracht wordt tijdig meegedeeld en zal aan bepaalde voorwaarden moeten voldoen. Als je ingeleverde examenopdracht niet voldoet aan deze voorwaarden, zal dit automatisch resulteren in een 0. De exacte voorwaarden worden op toledo meegedeeld wanneer je de opdracht ontvangt.

Deze examenopdracht telt ook voor 50% en is wel herkansbaar.

De docent heeft het recht, maar niet de plicht om de student van persoonlijke feedback te voorzien.

Indien de veiligheidssituatie het toelaat, zullen de testen en bevraging van de eindopdracht op de campus doorgaan. Indien dit niet mogelijk is, zullen deze online op afstand doorgaan.

Deelname aan de eerste examenkans is een voorwaarde om deel te kunnen nemen aan de herkansing omdat procesevaluatie een essentieel onderdeel is van de evaluatie. ​

Het jaarwerk dat voor 50% telt, is NIET herkansbaar.

De examenopdracht die voor 50% meetelt is WEL herkansbaar. Herkansen hierop wil zeggen dat je hier verder aan werkt en de ontvangen feedback hierin verwerkt en/of verbeterd.

Er is geen (proces)begeleiding tijdens de tweede zittijd.​

Er kan geen gebruik worden gemaakt van de werkplaatsen/studio's tijdens de zomersluiting. ​

Er is beperkte mogelijkheid om materiaal uit te lenen.​