Educatieve kwesties (uitdoof) (B-LUCA-K35194)

6 studiepuntenNederlands24 urenBeide semestersBeide semesters
Vansieleghem Nancy (coördinator) |  Cleys Grietje |  De Roeck Filip |  Frenssen Tobias |  Lesenne Julie |  Magerman Maureen |  Van Eecke Christophe |  Vansieleghem Nancy |  N.  | MinderMeer
LUCA POC GRADUATE (OC educatieve master Gent)

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. School maken (B-LUCA-K51884)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College12 urenEerste semesterEerste semester
Lesenne Julie |  Magerman Maureen |  Van Eecke Christophe |  Vansieleghem Nancy |  N.
LUCA POC GRADUATE (OC educatieve master Gent)

CAMPUS GENT en BRUSSEL:

Vanuit een herproblematisering van het onderwijs, herdenken we de betekenis van de school en het school maken. Ten aanzien van een strekking die educatie legitimeert vanuit de natuurlijke ontwikkeling en de leerling centraal stelt, stellen we een benadering die vertrekt vanuit de educatieve praktijk zelf. We bestuderen de school filosofisch, als een collectieve studie praktijk die zich manifesteert als vrije tijd. Noties als gezag geven, aandacht vragen, liefde voor de zaak, gelijkheid en vorming worden bestudeerd als tentatieve praktijken. We maken hierbij een onderscheid tussen onderwijs als ontsluitende praktijk versus als methodiek.

 

CAMPUS GENK:

In dit onderdeel worden een aantal inzichten aangereikt omtrent de betekenis van het educatieve in de maatschappij en rol van de school in het maatschappelijk gebeuren. Daarbij is er aandacht voor een aantal belangrijke filosofische opvattingen over school, waarbij we ook aandacht hebben voor (en verbanden leggen tussen de school en) leerprocessen buiten de context van het traditionele leerplichtonderwijs.

CAMPUS GENT en BRUSSEL : relevant studiemateriaal wordt via de TOLEDO community beschikbaar gesteld

CAMPUS GENK: Relevant studiemateriaal wordt via Toledo beschikbaar gesteld.

Nederlands

CAMPUS GENT en BRUSSEL:

De inzichten worden tastbaar gemaakt aan de hand van een studie van sleutelteksten, filmische registraties van educatieve praktijken, poëzie, ... die aangeboden worden in de vorm van interactieve hoorcolleges, collectieve filmscreenings, leesgroepen en groepsdiscussies.

CAMPUS GENK: Interactieve hoorcolleges en seminaries.

3 sp. Kwesties en thema's uit de psychologie (B-LUCA-K51885)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-opdracht12 urenTweede semesterTweede semester
Cleys Grietje |  De Roeck Filip |  Frenssen Tobias |  Magerman Maureen |  Van Eecke Christophe |  Vansieleghem Nancy |  N.  | MinderMeer
LUCA POC GRADUATE (OC educatieve master Gent)

Campus Brussel en Gent:

Volgende lesinhouden komen aan bod:

  • Leer- en ontwikkelingspsychologie
  • Motivatietheorie en hoe ze te linken aan spel en creativiteit
  • Diagnosedrift en hoe het ons als leraar buitenspel dreigt te zetten.

 

CAMPUS GENK:

In dit onderdeel maakt de student kennis met een aantal relevante inzichten en wetenschappelijke theorieën over de psychologie van kinderen, jongeren en volwassenen die relevant zijn voor (en worden gekoppeld aan) de onderwijspraktijk en haar varianten voor verschillende doelgroepen. Er is ook aandacht voor de studie van communicatie en interactie.

CAMPUS BRUSSEL, GENK EN GENT: Relevant studiemateriaal wordt via Toledo beschikbaar gesteld.

Nederlands

CAMPUS BRUSSEL EN GENT:

  • doceren
  • Interactieve leesseminaries
  • presentaties op basis van analyse beeldende praktijken

CAMPUS GENK:

Interactieve hoorcolleges en seminaries.

Evaluatieactiviteiten

Educatieve kwesties (uitdoof) (B-LUCA-K75194)

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal
K51884 - School maken1-20/20 puntenschaal
K51885 - Kwesties en thema's uit de psychologie1-20/20 puntenschaal

 

Binnen dit opleidingsonderdeel zijn er deeloverdrachten bij een geslaagd deelresultaat:

  • K51884 - School maken (binnen academiejaar)
  • K51885 - Kwesties en thema's uit de psychologie (binnen academiejaar)