Educatieve kwesties 1 (B-LUCA-K35192)

6 studiepuntenNederlands24 urenEerste semesterEerste semester
Vansieleghem Nancy (coördinator) |  Lesenne Julie |  Magerman Maureen |  Van Eecke Christophe |  Vansieleghem Nancy |  N.  | MinderMeer
LUCA POC GRADUATE (OC educatieve master Gent)

Deel 1 SCHOOL MAKEN 

Bij het voltooien van het opleidingsconderdeel heeft de student deze doelstellingen bereikt:

inhoudelijk expert

- de complexiteit van de wederzijdse invloeden van maatschappij en onderwijs leren zien en bevragen vanuit wijsgerig perspectief (kennis en vaardigheid)

- sleutelfiguren situeren die een belangrijke bijdrage hebben geleverd tot een school pedagogische benadering (kennis)

- de betekenis van school-maken en schools leren reflectief benaderen en herformuleren vanuit de noties vrijheid, gelijkheid en vorming (vaardigheid)

- de finaliteit van onderwijs aangeven vanuit bepaalde eigenschappen die verbonden zijn met een interne inzet en doelen van de school (vrijheid, gelijkheid en vorming) en hiervoor een doeltreffend vocabularium ontwikkelen (kennis)

Opvoeder

- bereid om eigen normatief kader tav (schools) leren en lesgeven te bevragen op basis van studie van school pedagogische benaderingen (attitude)

Organisator

- het verschil begrijpen tussen een externe benadering van onderwijs en een interne benadering en wat dat betekent met betrekking tot de vormgeving en organisatie van onderwijs (de relatie leraar-leerling, curriculum, onderwijs - maatschappij) (kennis)

Kwaliteitsontwikkelaar

-  Toetsstenen ontwikkelen om schoolpedagogische perspectieven en praktijken te herkennen en duiden (vaardigheid)

- vanuit kijk-, lees- en presentatieoefeningen condities en tactieken die gelijkheid, vorming en vrijheidspraktijken tot standbrengen duiden, benoemen en reflectief hanteren (vaardigheid)

- pedagogische literatuur en filmisch materiaal aanwenden om een school pedagogische benadering te leren zien en op begrip brengen (vaardigheid)

Onderwijsgemeenschap

- een pedagogische basisgrammatica en sleutelteksten aanwenden om normativiteiten (uitspraken over wat hoort of wenselijk is) in maatschappelijke debatten, onderwijsvisies en beleidsdiscussies te duiden en ermee op een genuanceerde en beargumenteerde wijze aan de slag gaan (vaardigheid en attitude)

 

Deel 2: RADICAL PEDAGOGIES

Inhoudelijk expert

- Sleutelfiguren situeren en kritisch evalueren die een belangrijke bijdrage hebben geleverd tot reformpedagogische en radicale pedagogische benaderingen

- Reformpedagogische en radicaal pedagogische benaderingen, technieken en praktijken herformuleren als dynamische relationele studietechnieken en -praktijken

Organisator

- In samenwerkingsverband een onderzoeksproces naar studiepraktijken in actuele reformpedagogische en radicaal pedagogische contexten, opstellen, kritische evalueren en bijsturen vanuit pedagogisch en a-disciplinair perspectief

Kwaliteitsontwikkelaar

- Pedagogische perspectieven als studiepraktijken herkennen en ontwikkelen voor hedendaagse (artistiek-)educatieve praktijken

- Aan de hand van inhouden uit historische en actuele studiepraktijken het eigen pedagogisch-artistieke denken bevragen en verdiepen

Onderwijsgemeenschap

- Op basis van een kritische studie van en pedagogisch onderzoek naar reformpedagogische en radicaal pedagogische praktijken pertinenente vragen in educatie benaderen en het debat over hervormingen in het onderwijs aangaan

- kritisch reflecteren en handelen ten aanzien van artistiek-educatieve kwesties en van daaruit een ontwerpmatige en artistieke bijdrage leveren voor het denken en handelen over (artistiek)-educatieve vormingspraktijken

Via deze doelstellingen realiseert dit OPO de volgende OLR: 1, 3, 5, 6, 7, 8, 10

geen eisen mbt volgtijdelijkheid. Dit OPO mag vrij gevolgd worden

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Radical Pedagogies (B-LUCA-K51883)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-opdracht12 urenEerste semesterEerste semester
Lesenne Julie |  Magerman Maureen |  Van Eecke Christophe |  Vansieleghem Nancy |  N.
LUCA POC GRADUATE (OC educatieve master Gent)

CAMPUS GENT en BRUSSEL:

In dit opleidingsonderdeel onderzoeken we reformpedagogische en radicaal pedagogische benaderingen en verbinden we ze met wat er vandaag leeft.  We bestuderen ze vanuit de vooronderstellingen die hun opvattingen, praktijken en technieken aansturen. Daarnaast herformuleren we deze opvattingen, technieken en praktjken en we onderzoeken hoe ze als relationele en ingebedde studie praktijken te begrjipen

CAMPUS GENK:

In dit onderdeel komt de student in aanraking met een aantal belangrijke historische en eigentijdse pedagogische perspectieven. Deze zijn erop gericht de student toe te laten zijn/haar eigen ambities en profiel als kunstenaar-leraar te leren articuleren en zich bewust te worden van de veronderstellingen die hun referentiekader aansturen.

CAMPUS GENT en BRUSSEL: Relevant studiemateriaal wordt via de TOLEDO community beschikbaar gesteld

CAMPUS GENK: Relevant studiemateriaal wordt via de Toledo community beschikbaar gesteld

Nederlands

CAMPUS GENT en BRUSSEL: interactieve colleges en praktijkopdracht

CAMPUS GENK: Interactieve hoorcolleges en seminaries

3 sp. School maken (B-LUCA-K51884)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College12 urenEerste semesterEerste semester
Lesenne Julie |  Magerman Maureen |  Van Eecke Christophe |  Vansieleghem Nancy |  N.
LUCA POC GRADUATE (OC educatieve master Gent)

CAMPUS GENT en BRUSSEL:

Vanuit een herproblematisering van het onderwijs, herdenken we de betekenis van de school en het school maken. Ten aanzien van een strekking die educatie legitimeert vanuit de natuurlijke ontwikkeling en de leerling centraal stelt, stellen we een benadering die vertrekt vanuit de educatieve praktijk zelf. We bestuderen de school filosofisch, als een collectieve studie praktijk die zich manifesteert als vrije tijd. Noties als gezag geven, aandacht vragen, liefde voor de zaak, gelijkheid en vorming worden bestudeerd als tentatieve praktijken. We maken hierbij een onderscheid tussen onderwijs als ontsluitende praktijk versus als methodiek.

 

CAMPUS GENK:

In dit onderdeel worden een aantal inzichten aangereikt omtrent de betekenis van het educatieve in de maatschappij en rol van de school in het maatschappelijk gebeuren. Daarbij is er aandacht voor een aantal belangrijke filosofische opvattingen over school, waarbij we ook aandacht hebben voor (en verbanden leggen tussen de school en) leerprocessen buiten de context van het traditionele leerplichtonderwijs.

CAMPUS GENT en BRUSSEL : relevant studiemateriaal wordt via de TOLEDO community beschikbaar gesteld

CAMPUS GENK: Relevant studiemateriaal wordt via Toledo beschikbaar gesteld.

Nederlands

CAMPUS GENT en BRUSSEL:

De inzichten worden tastbaar gemaakt aan de hand van een studie van sleutelteksten, filmische registraties van educatieve praktijken, poëzie, ... die aangeboden worden in de vorm van interactieve hoorcolleges, collectieve filmscreenings, leesgroepen en groepsdiscussies.

CAMPUS GENK: Interactieve hoorcolleges en seminaries.

Evaluatieactiviteiten

Educatieve kwesties 1 (B-LUCA-K75192)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling, Paper/Werkstuk
Vraagvormen : Open vragen, Gesloten vragen
Leermateriaal : Geen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal
K51883 - Radical Pedagogies1-20/20 puntenschaal
K51884 - School maken1-20/20 puntenschaal

 

CAMPUS GENT en BRUSSEL :

Deel 'School maken'

-Permanente evaluatie  (oefeningen en voorbereidingen)

-Mondeling examen over het aangeboden materiaal. Het examen gaat door op de campus

De evaluatie gebeurt op basis van een mondeling examen. Als de participatiegraad niet voldoet, kan de student toegang tot het examen ontzegd worden. Indien nodig vanwege overmacht (code geel, oranje, rood) zullen zowel de lessenreeksen als evaluaties digitaal plaatsvinden.

Deel 'Radical pedagogies'

- Werkstuk

De evaluatie gebeurt op basis van een werkstuk. Als de participatiegraad niet voldoet, kan de student toegang tot het examen ontzegd worden. Indien nodig vanwege overmacht (code geel, oranje, rood) zullen zowel de lessenreeksen als evaluaties digitaal plaatsvinden.

 

Beide onderdelen  (school maken + radical pedagogies) worden beoordeeld met een examen op 20 punten. Het totale eindcijfer is het gemiddelde van deze twee cijfers op een schaal van 20 punten (indien het gemiddelde uitkomt op een half punt dan wordt dit afgerond naar het volgende volledige punt; voorbeeld: gemiddeld eindcijfer 11,5/20 wordt 12/20). De eindquotering wordt bepaald door het verrekenen van de afzonderlijke quoteringen: beide onderdelen staan voor 50% van de eindquotering.

Een voldoende (10/20 of meer) op een van de deelcijfers wordt behouden binnen het academiejaar: de student die in het totaal niet slaagt in de eerste examenkans (eindcijfer minder dan 10/20) moet enkel dat deel herkansen waarvoor als deelcijfer minder dan 10/20 werd behaald, of beide delen indien op geen van beide deelcijfers een minimum van 10/20 werd behaald. Deelcijfers kunnen niet worden overgedragen naar een volgend academiejaar (dus wie na de tweede examenkans in totaal minder dan 10/20 behaalt moet het volgend jaar beide delen hernemen).

 

CAMPUS GENK: Mondeling examen.

Beide delen  worden beoordeeld met een examen op 20 punten. Het totale eindcijfer is het gemiddelde van deze twee cijfers op een schaal van 20 punten (indien het gemiddelde uitkomt op een half punt dan wordt dit afgerond naar het volgende volledige punt; voorbeeld: gemiddeld eindcijfer 11,5/20 wordt 12/20).

Een voldoende (10/20 of meer) op een van de deelcijfers wordt behouden binnen het academiejaar: de student die in het totaal niet slaagt in de eerste examenkans (eindcijfer minder dan 10/20) moet enkel dat deel herkansen waarvoor als deelcijfer minder dan 10/20 werd behaald, of beide delen indien op geen van beide deelcijfers een minimum van 10/20 werd behaald. Deelcijfers kunnen niet worden overgedragen naar een volgend academiejaar (dus wie na de tweede examenkans in totaal minder dan 10/20 behaalt moet het volgend jaar beide delen hernemen).

Binnen dit opleidingsonderdeel zijn er deeloverdrachten bij een geslaagd deelresultaat:

  • K51883 - Radical Pedagogies (binnen academiejaar)
  • K51884 - School maken (binnen academiejaar)

CAMPUS GENT en BRUSSEL: Dezelfde modaliteiten van de eerste examenkans blijven van toepassing. Indien onvoldoende participatie (ifv permanente evaluatie) wordt een vervangopdracht voorzien.

CAMPUS GENK: Mondeling examen. Modaliteiten van de eerste examenkans blijven van toepassing.