School of Equals (B-LUCA-K34601)

3 studiepuntenNederlands12 urenTweede semesterTweede semester
Van Dorpe Stijn (coördinator) |  Magerman Maureen |  Van Dorpe Stijn |  N.
LUCA POC GRADUATE (OC educatieve master Gent)

1. Kan samenwerken en kan een gezamenlijk artistiek onderzoek opzetten. (# OLR 5)

2. Kan onderzoeksmateriaal, getuigenissen, verhalen, situaties verzamelen in publieke, semi publieke of private omgevingen (zoals bijvoorbeeld de kunstacademie) kan dat materiaal analyseren en inzetten voor de productie van een reflectief artistiek werk en/of een reflectief educatief project. (# OLR 7,8)

3. Kan zelfstandig inzichten ontwikkelen in de (dominante) structuren die binnen sociale, educatieve en kunstcontexten overheersende betekenissen genereren en kan deze structuren op een vrije manier verwerken, veranderen, her-verbinden of verplaatsen maar dat binnen de context van een beeldend werk/proces dat zich richt op een gelijkere samenleving. (# OLR 9)

4. Is in staat om met theorie als praktijk om te gaan, om de inhoud van theoretische teksten niet louter als een cognitieve categorie van het denken te zien maar te belichamen binnen een praktijk. (# OLR 8)

5. Heeft begrip van de notie ont-leren (un-learning), kent het belang ervan en kan dat inzicht toepassen in een educatieve context door middel van artistieke werkprocessen. (# OLR 8)

6. Heeft notie van decoloniale en intersectioneel feministische kaders en kan die toepassen binnen het eigen werkproces.

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. School of Equals (B-LUCA-K51514)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum12 urenTweede semesterTweede semester
Magerman Maureen |  Van Dorpe Stijn |  N.
LUCA POC GRADUATE (OC educatieve master Gent)

Voor het vak ‘school of Equals’ volgen de studenten een workshop waaraan ook genodigde gasten deelnemen, bijvoorbeeld andere kunstwerkers, mensen die moeilijker toegang krijgen tot kunst- of educatieve instellingen of alternatief onderwijs hebben genoten... Tijdens deze workshop wordt gereflecteerd over de toegankelijkheid van de kunstwereld en het kunstonderwijs en over mechanismen van uitsluiting en ongelijkheid. Hiërarchische verhoudingen binnen onderwijsinstellingen en de kunst worden via gesprek, artistieke praktijken en vormen van samen leren doorbroken. Het onderzoek gebeurt collectief en het kent een artistieke methode en vorm. We werken vanuit een decoloniaal en intersectioneel feministisch kader. 

Naast de intensieve workshopweek worden gedurende het academiejaar enkele gastsprekers uitgenodigd die relevant zijn ten aanzien van de themathiek. 

 

publicatie met gerelateerde teksten: 'School of Equals' (eng)

 

Genodigde gasten spreken dikwijls niet de nederlandse taal, daarom is de voertaal grotendeels engels.

Een workshop met genodigde gasten waarbij een gezamenlijk artistiek proces aangegaan wordt en waar tevens ook een theoretische inbreng gegeven wordt. 

 

Evaluatieactiviteiten

School of Equals (B-LUCA-K74601)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Presentatie, Medewerking tijdens contactmomenten
Leermateriaal : Geen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Medewerking en deelname aan de workshop is verplicht. Deelname aan gastlezingen is aangeraden. 

Herkansing is mogelijk mits deelgenomen te hebben aan workshopweek en dus eerste slaagkans. De herkansing bestaat uit een alternatieve opdracht die na de workshop wordt meegedeeld.