School of Equals (B-LUCA-K34601)
Doelstellingen
1. Kan samenwerken en kan een gezamenlijk artistiek onderzoek opzetten. (# OLR 5)
2. Kan onderzoeksmateriaal, getuigenissen, verhalen, situaties verzamelen in publieke, semi publieke of private omgevingen (zoals bijvoorbeeld de kunstacademie) kan dat materiaal analyseren en inzetten voor de productie van een reflectief artistiek werk en/of een reflectief educatief project. (# OLR 7,8)
3. Kan zelfstandig inzichten ontwikkelen in de (dominante) structuren die binnen sociale, educatieve en kunstcontexten overheersende betekenissen genereren en kan deze structuren op een vrije manier verwerken, veranderen, her-verbinden of verplaatsen maar dat binnen de context van een beeldend werk/proces dat zich richt op een gelijkere samenleving. (# OLR 9)
4. Is in staat om met theorie als praktijk om te gaan, om de inhoud van theoretische teksten niet louter als een cognitieve categorie van het denken te zien maar te belichamen binnen een praktijk. (# OLR 8)
5. Heeft begrip van de notie ont-leren (un-learning), kent het belang ervan en kan dat inzicht toepassen in een educatieve context door middel van artistieke werkprocessen. (# OLR 8)
6. Heeft notie van decoloniale en intersectioneel feministische kaders en kan die toepassen binnen het eigen werkproces.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Master in de beeldende kunsten (Gent) 60 sp.
- Master in de audiovisuele kunsten (Brussel) 60 sp.
- Master in de beeldende kunsten (Brussel) 60 sp.
- Master in de audiovisuele kunsten (Genk) 60 sp.
- Master in de beeldende kunsten (Genk) 60 sp.
- Master in het productdesign (Genk) 120 sp.
- Master in het drama (Leuven) 60 sp.
- Master in Audiovisual Arts (Brussels) 60 sp.
- Master in Visual Arts (Brussels) 60 sp.
- Master in de muziek (Leuven) 120 sp.
- Educatieve master in de muziek en podiumkunsten (Leuven) 120 sp.
- Educatieve master in de audiovisuele en beeldende kunsten (Gent) 120 sp.
- Educatieve master in de audiovisuele en beeldende kunsten (Brussel) 120 sp.
- Educatieve master in de audiovisuele en beeldende kunsten (Genk) 120 sp.
- Master in Music (Leuven) 120 sp.
- Master in de muziek: muziektherapie (Leuven) 120 sp.
- Master in de muziek: compositie, directie I/Z, jazz (Leuven) 120 sp.
- Master in het drama (Leuven) 60 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. School of Equals (B-LUCA-K51514)
Inhoud
Voor het vak ‘school of Equals’ volgen de studenten een workshop waaraan ook genodigde gasten deelnemen, bijvoorbeeld andere kunstwerkers, mensen die moeilijker toegang krijgen tot kunst- of educatieve instellingen of alternatief onderwijs hebben genoten... Tijdens deze workshop wordt gereflecteerd over de toegankelijkheid van de kunstwereld en het kunstonderwijs en over mechanismen van uitsluiting en ongelijkheid. Hiërarchische verhoudingen binnen onderwijsinstellingen en de kunst worden via gesprek, artistieke praktijken en vormen van samen leren doorbroken. Het onderzoek gebeurt collectief en het kent een artistieke methode en vorm. We werken vanuit een decoloniaal en intersectioneel feministisch kader.
Naast de intensieve workshopweek worden gedurende het academiejaar enkele gastsprekers uitgenodigd die relevant zijn ten aanzien van de themathiek.
Studiemateriaal
publicatie met gerelateerde teksten: 'School of Equals' (eng)
Toelichting onderwijstaal
Genodigde gasten spreken dikwijls niet de nederlandse taal, daarom is de voertaal grotendeels engels.
Toelichting werkvorm
Een workshop met genodigde gasten waarbij een gezamenlijk artistiek proces aangegaan wordt en waar tevens ook een theoretische inbreng gegeven wordt.
Evaluatieactiviteiten
School of Equals (B-LUCA-K74601)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Medewerking en deelname aan de workshop is verplicht. Deelname aan gastlezingen is aangeraden.
Toelichting bij herkansen
Herkansing is mogelijk mits deelgenomen te hebben aan workshopweek en dus eerste slaagkans. De herkansing bestaat uit een alternatieve opdracht die na de workshop wordt meegedeeld.