Atelier Textiel: Artistieke werking 1 (B-LUCA-K34509)

24 studiepuntenNederlands384 urenBeide semestersBeide semestersUitgesloten voor creditcontract
Decorte Lieve (coördinator) |  Decorte Lieve |  Gautier Alexis |  Lammertse Annelotte |  N.
LUCA POC VISUAL ARTS & DESIGN (OC grafisch ontwerp, textielontwerp, vrije kunsten Gent)

Intellectueeel-artistieke basis

  • De student kan zijn eigen werk toetsen aan kunstenaars en ontwerpers  die een verwante problematiek of thematiek behandelen. (vaardigheden)
  • De student neemt zelfstandig initiatief om zich te informeren over het terrein van zijn artistieke bedrijvigheid. (attitude)

Artistieke autonomie

  • De student is in staat beeldende ideeën te ontwikkelen en deze vorm te geven op een persoonlijke manier.(vaardigheid)
  • De student heeft een beginnend inzicht in de beeldtaal van textiel en kan deze toepassen in zijn werk. (vaardigheid)
  • De student past een materiaal-, kleur- en vormgevoeligheid toe in zijn werk.(vaardigheid)
  • De student toont een duidelijke evolutie in vorm en inhoud tussen de eerste en de laatste opdracht. (vaardigheid)
  • De student is zelfstandig, gedreven, daagt zichzelf uit en toont engagement tot het vak.(attitude)

Technisch inzicht

  • De student bezit een basiskennis van textiele materialen en technieken.(kennis)
  • De student heeft zin voor finesse, detail, en zorg in het werk (attitude)

Communicatie

  • De student is in staat over zijn werkproces en het resultaat te communiceren (vaardigheid)
  • De student integreert feedback.(attitude)
  • De student heeft een beginnend inzicht om zijn werk aan derden te presenteren.(vaardigheid)

Onderzoeksingesteldheid

  • De student heeft een onderzoekende, open en kritische ingesteldheid. (attitude)
  • De student kan een problematiek onderzoeken in relatie tot zijn werk en de textiele beeldtaal(vaardigheid)
  • De student geeft plaats aan tekenen binnen zijn onderzoek. (attitude)
  • De student kan over zijn werk reflecteren en neemt die inzichten mee in zijn artistiek proces. (vaardigheid)
  • De student neemt initiatief om zich te documenteren rond zijn onderzoek. (attitude)

Via deze doelstellingen realiseert dit OPO de volgende domein- en opleidingsspecifieke leerresultaten: 1, 2, 3, 4, 5 en 6.

 

Geen eisen m.b.t. volgtijdelijkheid: dit opleidingsonderdeel kan vrij gevolgd worden.

Globaal geen voorwaarden maar alle ateliers van 1ba en Reflecties & vaardigheden van 1ba zijn uitgesloten voor creditcontracten.


Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
K34159 : Atelier Textielontwerp: Artistieke werking 2

Onderwijsleeractiviteiten

24 sp. Atelier Textiel: Artistieke werking 1 (B-LUCA-K51428)

24 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Practicum384 urenBeide semestersBeide semesters
Decorte Lieve |  Gautier Alexis |  Lammertse Annelotte |  N.
LUCA POC VISUAL ARTS & DESIGN (OC grafisch ontwerp, textielontwerp, vrije kunsten Gent)

Een introductie in de wereld van textiel en zijn beeldtaal. De mogelijkheden van het medium textiel worden onderzocht. Zowel materiële, technische als conceptuele aspecten komen aan bod. De student leert vormgeven aan zijn ideeën in textiele en aanverwante flexibele materialen en ontdekt zijn beginnende artistieke taal. Onderzoek, experiment en innovatie nemen een belangrijke plaats in. Zowel traditionele als vernieuwende technieken worden aangeleerd en onderzocht. In het 1ste semester ligt de focus op het maken en construeren van materie. In het 2de semester werk je meer met het verwerken van materie naar ruimte en lichaam toe.

De basiskennis van textiel omvat een kennismaking met:
- kennis van grondstoffen, toepassingen en gebruik.
- het ontwikkelen en vormgeven van materiaal via constructies: draden maken, weven, breien, vilten, knopen, …..
- het vormgeven aan (bestaand) materiaal door bewerken en verwerken van materie: plooien, vouwen, spannen, vullen, knippen, naaien, verven, bedrukken, bleken, borduren, appliqueren…..

De relatie tussen het maken, het kijken en het handelen wordt onderzocht waarbij een beginnend besef ontstaat van de dialoog tussen vorm, inhoud en concept.
Geijkte paden worden verlaten om grenzen op te zoeken en de eigen beeldtaal te ontdekken. Er wordt procesmatig gewerkt binnen diverse opdrachten.

Het werken en denken vanuit de wisselwerking tussen materie en beeld, leiden tot ideeën, beelden en producten. Het tekenen neemt een belangrijke plaats in.
Studenten leggen een werkboek aan waarin materiaalkennis, vormstudies, inspiratiebronnen en denkwijzen een plaats krijgen. Er worden relaties gelegd naar de design- en kunstwereld, waartoe het vakgebied behoort. 

Gedurende het jaar wordt gewerkt in projecten met individuele en groepsopdrachten, oplopend in moeilijkheidsgraad. De opdrachten zijn zowel toegepast als autonoom gericht. 

In het 2de semester worden de opdrachten opener geformuleerd en wordt een meer persoonlijke ziens- en denkwijze verwacht.

In het schooljaar wordt een verplichte studiereis gorganiseerd in relatie tot de context van design en kunst en het curriculum.

 

 

Atelieropdrachten, workshops
Materiaalstalen
Literatuurlijst
Excursies/studiereizen

In het schooljaar wordt een verplichte studiereis georganiseerd in relatie tot de context van design en kunst en het curriculum met een maximale kostprijs van 300 euro.

Atelierwerking

De lessen kunnen zowel online dan wel fysiek georganiseerd  worden naar gelang de corona-situatie.

 Informatie hierover is terug te vinden op Toledo. 

Evaluatieactiviteiten

Atelierwerk 1: Textielontwerp (B-LUCA-K74509)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Ontwerp/Product, Medewerking tijdens contactmomenten, Portfolio, Procesevaluatie

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal
Atelierwerk 1- januari1-20/20 puntenschaal

Maximale participatie vereist, participatie telt mee in de totale evaluatie.

De student ontvangt bij de tussentijdse jury in januari een ‘oriënterend’ cijfer, gevolgd door een feedback-gesprek met de betrokken docent(en). Dit cijfer wordt niet mee verrekend bij het eindcijfer.

De student ontvangt bij de jury in de eerste zittijd een numerieke beoordeling op basis van het atelierwerk van het volledige academiejaar.

Het juryreglement is terug te vinden op Toledo (intranet studenten, BA Beeldende Kunsten, examens en evaluaties).

De student dient deelgenomen te hebben aan de eerste jury om toegelaten te worden tot de herkansing. De feedback na jury van deze eerste zittijd is richtinggevend voor de verderzetting van het atelierwerk tijdens de zomer. Er kan door de begeleidende docent(en) een extra opdracht meegegeven worden (naast de herwerking van het reeds voorgelegde werk op de eerste jury). De student dient een ‘procesboek’ bij te houden van de evolutie van het atelierwerk tijdens de zomervakantie.

De student presenteert op de jury van de tweede zittijd het atelierwerk (van zowel academiejaar als de zomerperiode) en het procesboek. Hij/zij ontvangt een numerieke beoordeling.