Afstudeerproject Animation Film (B-LUCA-K34502)

21 studiepuntenNederlands30 urenBeide semestersBeide semesters
Magerman Maureen (coördinator) |  De Swaef Emma |  Van De Moortel Frederik |  Van Gucht Karel |  Özbilge Imge |  Özbilge Sine |  N.  | MinderMeer
LUCA POC GRADUATE (OC educatieve master Brussel)

Dit is een administratieve ECTS fiche voor studenten van de opleiding Educatieve master audiovisuele en beeldende kunsten (traject 120 stp) waaraan het artistieke luik van de masterproef voor 21 studiepunten is verbonden. De scriptie maakt geen deel uit van dit opo. Voor een actuele versie met de voorwaarden en verwachtingen van het domein voor het artistieke luik van de masterproef raadplegen studenten het equivalent van deze fiche binnen de domeinmaster. Een belangrijke aanvulling is deze: de educatieve masterstudent toont op een kritische en reflecterende wijze het verband tussen het gemaakte werk/ontwerp en educatieve contexten aan.

Doelstellingen:

De masterproef is een door de wetgever opgelegd werkstuk waarmee een masterstudent zijn/haar studie afrondt. De masterproef vormt een geïntegreerd werkstuk dat bestaat uit een audiovisueel werk (het afstudeerproject) en een scriptie.
De student produceert een audiovisueel werk (lengte 3 tot 7min) waarbij animatie centraal staat en dat blijk geeft van een creatieve en kritische geest; van een eigen stijl, stem en verbeelding; van een professionele standaard.  Als  afstudeerproject voldoet het werk aan de gangbare artistieke, productionele, intellectuele, technische vereisten
De afgestudeerde student bewijst  hiermee dat hij/zij klaar is om in het beroepsveld te stappen als zelfstandig animatiefilmmaker of autonoom audiovisueel kunstenaar. Hij/Zij bezit tevens de nodige creatieve, intellectuele en technische competenties om in de audiovisuele sector en de creatieve industrie aan de slag te kunnen. De opgedane expertise, ervaringen en bevindingen stellen bovendien in staat om door te stromen naar een voortgezette opleiding in binnen- of buitenland.

De masterproef wordt door de student mondeling en fysiek gepresenteerd op de masterjury.

Dit vak draagt bij tot de volgende vormingsdoelen en leerresultaten : VD 1, VD 2, VD 3, VD 4, LR 1, LR 2, LR3, LR 4, LR 5, LR 6, LR7, LR8, LR9, LR10:

VD1:  Open attitude i.f.v. auteurschap

VD2: Betekenisvolle en rigoureuse manier van werken

VD3: Kunnen samenwerken en communiceren

VD4: discipline en zelforganisatie ontwikkelen om de eigen praktijk tot een goed einde te brengen

LR1: Verdiepende kennis en inzicht demonstreren in het maatschappelijke, culturele en artistieke, met aandacht voor actuele en internationale evoluties

LR2: Verdiepende kennis en inzicht hebben in de audiovisuele kunsten en in de interactie met andere artistieke disciplines en praktijken in functie van de eigen audiovisuele praktijk

LR3: De nodige inzichten, technieken en vaardigheden beheersen om persoonlijke audiovisuele creaties te bedenken en te realiseren

LR4: Een eigen stem, verbeelding en signatuur hebben met betrekking tot audiovisueel vakmanschap en kunstenaarschap en dit op een overtuigende manier kunnen communiceren

LR5: Binnen het artistiek werk onderzoek  kunnen opzetten en uitvoeren

LR6: Als kunstenaar een zoekende en reflecterende attitude hebben en daarover in gesprek gaan met vakgenoten en niet-vakgenoten

LR7: Persoonlijke audiovisuele creaties ontwerpen en realiseren en daarbij de eindverantwoordelijkheid dragen

LR8: Eigen audiovisuele creaties kunnen documenteren en presenteren aan verschillende doelpublieken en een bewuste positionering binnen het audiovisuele veld kunnen innemen

LR9: Een persoonlijke onderbouwde visie ontwikkelen over audiovisuele media in relatie tot de samenleving. 

LR10: Een bewuste positionering binnen het audiovisuele veld kunnen innemen

 

Aan het einde van deze cursus is de student in staat…

…om een audiovisueel geanimeerd kunstwerk te creëren dat voldoet aan de kwalitatieve verwachtingen van een masterprogramma. Dit kunstwerk voldoet aan de volgende verwachte kwaliteiten: verhalen vertellen, visuele wereldcreatie, autonomie, concept, professionele technische standaarden (bijv. geluidsmontage, enz.).
…om een persoonlijke regie- en artistieke signatuur en stem te ontwikkelen. Het kunstwerk getuigt van een conceptuele en formele samenhang.
…om na te denken over academisch en artistiek onderzoek. Op basis van dit onderzoek kan de student een persoonlijke stem verkennen en ontwikkelen.
…om een professionele pijplijn op te zetten en deze autonoom op te volgen.
… om de gestelde deadlines te halen en een persoonlijke workflow te volgen voor de individuele behoeften van hun project.
…om de meest relevante aspecten op een duidelijke en efficiënte manier te presenteren aan teamleden, professionals en publiek.
…om hun project overtuigend te verdedigen en vragen van publiek en jury’s te beantwoorden.
…om een doelgroep te definiëren, gekoppeld aan het gepresenteerde geanimeerde audiovisuele kunstwerk.
…om hun positie binnen het audiovisuele veld en de professionele wereld te bepalen.
 

Deze doelen sluiten aan bij onze onderwijsleerresultaten LR 3, 4, 5, 7, 8 & 10.

 

De student beschikt over een academisch bachelordiploma dat toegang verleent tot de opleiding master audiovisuele kunsten of is geslaagd voor het schakelprogramma of voorbereidingsprogramma dat toegang verleent. Hij/Zij kent minstens de basistechnieken van het maken van een animatiefilm en kan creatief omspringen met het audiovisuele medium. Hij/Zij geeft blijk van motivatie en ambitie, een zelfstandig karakter, een wil tot dialoog en debat, artistieke gevoeligheid en een kritische en open geest.

Om de Masterproef aan te vangen, moet de student eerst de credits behaald hebben voor de Critical Practice, het keuzevak en het Masteratelier van de gekozen discipline, of deze opleidingsonderdelen gelijktijdig opnemen.

Onderwijsleeractiviteiten

21 sp. Afstudeerproject animatiefilm (B-LUCA-K64809)

21 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Masterproef30 urenBeide semestersBeide semesters
De Swaef Emma |  Van De Moortel Frederik |  Van Gucht Karel |  Özbilge Imge |  Özbilge Sine |  N.  | MinderMeer
LUCA POC GRADUATE (OC educatieve master Brussel)

De student produceert een audiovisueel werk (lengte 3 tot 7min) waarbij animatie centraal staat en dat blijk geeft van een creatieve en kritische geest; van een eigen stijl, stem en verbeelding; van een professionele standaard.  Als  afstudeerproject voldoet het werk aan de gangbare artistieke, productionele, intellectuele, technische vereisten
De afgestudeerde student bewijst  hiermee dat hij/zij klaar is om in het beroepsveld te stappen als zelfstandig animatiefilmmaker of autonoom audiovisueel kunstenaar. Hij/Zij bezit tevens de nodige creatieve, intellectuele en technische competenties om in de audiovisuele sector en de creatieve industrie aan de slag te kunnen. De opgedane expertise, ervaringen en bevindingen stellen bovendien in staat om door te stromen naar een voortgezette opleiding in binnen- of buitenland.

"Homo Sapiens" Yuval Noah Harari, "The elegant universe" Brian Greene, "Bullshit Jobs" David Graeber, "The fabric of the cosmos" Brian Greene, "Homo Deus" Yuval Noah Harari, "Wat op het spel staat" Philip Blom...

- Begeleiding: individuele opvolging door de hem/haar toegewezen promotor. In geregelde individuele en/of groepssessies krijgt de student de kans om de voortgang van zijn/haar afstudeerproject mondeling toe te lichten en verschillende (inhoudelijke, vormelijke, productionele en research) aspecten ervan in detail te bespreken.

- Zelfstudie.

- De onderlinge communicatie omtrent afspraken gebeurt mondeling in het atelier en / of schriftelijk via luca-arts mail en Toledo.Daarnaast kan GOOGLE drive ook actief ingezet worden om de realisatie van de opdrachten op te volgen.

In geval van overmacht ten gevolge van COVID 19 , zal er deels contactonderwijs en deels afstandsonderwijs gegeven worden en zal de les (of practicum) locatie worden aangepast
aan de crisissituatie. Randvoorwaarde hierbij is dat er steeds voldoende ruimte is om de social distancing te garanderen.

Evaluatieactiviteiten

Afstudeerproject Animation Film (B-LUCA-K74502)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling, Praktijkexamen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Het afstudeerproject wordt gepresenteerd en mondeling verdedigd voor een jury van interne en externe deskundigen. De jury bestaat uit minstens drie leden. De studiebegeleider van het afstudeerproject is een lid van het onderwijzend personeel en automatisch lid van de jury. De jury bepaalt collegiaal het cijfer op 20. Om te kunnen slagen voor de masterproef dient de studenten minstens de helft van de punten behaald te hebben voor het afstudeerproject. Indien dit niet het geval is kan het globale examencijfer van de masterproef (resultaat afstudeerproject + resultaat scriptie) nooit hoger zijn dan 9/20.

Instructions Graduation Film:

These agreements may be subject to minor changes. If this is the case, students will be informed on time.

Hand in on deadline:

-  Film file with hardcoded English subtitles (if non-english dialogues)

-  Film file without subtitles 

-  Documents for Film Production Office

Biography English *pdf

Director Picture 300 dpi *jpeg

Film Stills: 5 movie stills 300 dpi *jpeg

Filmography (up to now) English *pdf

Completed Info file *Excel

Passwordprotected vimeolink of your film with English subs + password (on the infofile)

Synopsis/summary (min 200 – max 250 characters) ENGLISH, FRENCH, DUTCH (used for Fresh Pressed booklet and Jury leaflet) *pdf

poster and flyer: mandatory for MA animation

It is obligatory to sign off upon handover! If on the date of submission you encounter some technical problems, you should consult LUCA Experts/Technics before 10am!

This deadline relates to the final version of your film for jury screening as well as for the production of the Fresh Pressed dvd and archiving. So, this version must meet with all technical specifications and associated templates. All pool materials on loan need to be returned and all debts to the school ( also in the pool) must be payed before this deadline! The exceeding of the deadline ( handing in files and equipment, paying debts) results in excluding your film from jury screening and so from final assessment! 

The film need to include final color grading, the finished soundtrack (final mixing included) and the completed English subtitling. No subtitles are required if the film is English spoken. Your film must contain correct start and end credits as well as the LUCA logo. These are required on the occasion of all screenings and exploitations of the film. Missing credits and/or logo results in excluding your film from jury screening and so from final assessment!

The student indemnifies LUCA against all third party claims, including portrait rights and copyrights and neighboring rights of co-authors, actors, composers, musicians, photographers, writers, film producers and producers of recorded music.

Indien studenten de gemaakte afspraken en datum van de eindvisie niet nakomen, wordt het werkstuk beschouwd als ‘niet afgegeven’ en als NA (niet afgelegd) gequoteerd.
In geval van overmacht ten gevolge van CORONA zullen de individuele begeleidingen, tussentijdse evaluaties, examenjury's en nabesprekingen mogelijk online plaatsvinden.

Er is geen tweede examenkans.