Afstudeerproject Media and Information Design (B-LUCA-K34501)

21 studiepuntenNederlands30 urenBeide semestersBeide semesters
Magerman Maureen (coördinator) |  Debackere Boris |  Devleminck Steven |  N.
LUCA POC GRADUATE (OC educatieve master Brussel)

Dit is een administratieve ECTS fiche voor studenten van de opleiding Educatieve master audiovisuele en beeldende kunsten (traject 120 stp) waaraan het artistieke luik van de masterproef voor 21 studiepunten is verbonden. De scriptie maakt geen deel uit van dit opo. Voor een actuele versie met de voorwaarden en verwachtingen van het domein voor het artistieke luik van de masterproef raadplegen studenten het equivalent van deze fiche binnen de domeinmaster. Een belangrijke aanvulling is deze: de educatieve masterstudent toont op een kritische en reflecterende wijze het verband tussen het gemaakte werk/ontwerp en educatieve contexten aan.

Doelstellingen:

De masterproef is een door de wetgever opgelegd werkstuk waarmee een masterstudent zijn/haar academische studie afrondt. Deze academische masterproef vormt een geïntegreerde proef die bestaat uit het afstudeerproject en een scriptie. 
Het afstudeerproject beantwoordt productioneel aan professionele standaarden en is betekenisvol binnen het werkveld.  Het bevat eigen concepten en toont de eigen beeldtaal van de student.  Het wordt door de student mondeling en fysiek gepresenteerd op de masterjury. (zie ijkingskader masterproef: afstudeerproject)

Deze OPO draagt bij aan de realisatie van de volgende specifieke leerresultaten: 1, 2, 3, 4, 5 en 6.

Volgtijdelijkheid en/of gelijktijdigheid: credits behaald voor Atelier information design, critical practice en de overige verplicht aangeboden vakken.

Onderwijsleeractiviteiten

21 sp. Afstudeerproject Media & information design (B-LUCA-K64448)

21 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Masterproef30 urenBeide semestersBeide semesters
LUCA POC GRADUATE (OC educatieve master Brussel)

Het afstudeerproject beantwoordt productioneel aan professionele standaarden en is betekenisvol binnen de academische opleiding Media en Information Design en het werkveld.  Het bevat eigen concepten en toont de eigen beeldtaal van de student.  Het wordt door de student mondeling en fysiek gepresenteerd op de master jury. (zie ijking kader masterproef: afstudeerproject). Het afstudeerproject is de praktische en artistieke realisatie van een gekozen problematiek en onderzoeksvraag relevant binnen het brede veld van Information Design. De scriptie is de contextualisering van dit proces in geschreven vorm. Het afstudeerproject en de scriptie vormen een onlosmakelijk geheel en getuigen van het academisch vermogen van de student om academisch/artistiek onderzoek te verrichten.     

Praktijkgericht onderzoek of artistiek onderzoek is een origineel onderzoek dat wordt uitgevoerd om mede door de praktijk en de uitkomsten van die praktijk nieuwe kennis op te doen. Hoewel de betekenis en context van de claims in woorden worden beschreven, kan een volledig begrip alleen worden verkregen door directe verwijzing naar de uitkomsten:

Het moet een reeks onderzoeksvragen of problemen definiëren die in de loop van het onderzoek zullen worden aangepakt. Het moet ook zijn doelstellingen definiëren in termen van het vergroten van kennis en begrip met betrekking tot de vragen of problemen die moeten worden aangepakt.

Het moet een onderzoekscontext specificeren voor de vragen of problemen die moeten worden aangepakt. Het moet aangeven waarom het belangrijk is dat deze specifieke vragen of problemen worden aangepakt, welk ander onderzoek op dit gebied wordt of is uitgevoerd en welke bijzondere bijdrage dit project zal leveren aan de bevordering van creativiteit, inzichten, kennis en begrip hierin. 

Het moet de onderzoeksmethoden specificeren om de onderzoeksvragen of problemen aan te pakken en te beantwoorden. In de loop van het onderzoeksproject moet worden aangetoond hoe men de vragen kan beantwoorden, of de beschikbare kennis en begrip van de problemen vooruit wil helpen. Het moet ook de grondgedachte voor de gekozen onderzoeksmethoden uitleggen en waarom ze de meest geschikte manier bieden om de onderzoeksvragen te beantwoorden.

Als integraal onderdeel van het onderzoeksproces kan creatieve output worden geproduceerd of in praktijk worden gebracht. De uitkomsten van de praktijk moeten echter vergezeld gaan van documentatie van het onderzoeksproces, evenals een vorm van tekstuele analyse of uitleg om zijn standpunt te ondersteunen en om kritische reflectie te demonstreren.

Eigen nota's, slides, literatuur, artistiek ontwerp. 

Engels. Individuele begeleiding kan in het Nederlands plaatsvinden als de student dat wenst.

English. Individual supervision may be done in Dutch if the student prefers.

Docenten kunnen groepsmomenten, presentaties en individuele meetings organiseren om de algemene evolutie van de praktijk van de student te volgen.

Evaluatieactiviteiten

Afstudeerproject Media and Information Design (B-LUCA-K74501)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Ontwerp/Product, Presentatie, Medewerking tijdens contactmomenten

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Het afstudeerproject wordt gepresenteerd en mondeling verdedigd voor een jury van interne en externe deskundigen. De jury bestaat uit minstens drie leden. De studiebegeleider(s) van het afstudeerproject is/zijn een lid van het onderwijzend personeel en automatisch lid van de jury. Om het geïntegreerde karakter van het afstudeerproject en de scriptie te garanderen, is minstens één docent algemene en kritische studies lid van de jury van het afstudeerproject. Het behoort tot de opdracht van dit lid/leden om de scripties van elke student, die zich voor deze jury presenteert, doorgenomen te hebben
De jury bepaalt collegiaal het cijfer op 20. In het examencijfer van de masterproef telt het behaalde resultaat voor het afstudeerproject voor 21 credits.

Om te kunnen slagen voor de masterproef dient de studenten minstens de helft van de punten behaald te hebben voor het afstudeerproject. Indien dit niet het geval is kan het globale examencijfer van de masterproef nooit hoger zijn dan 9/20.

De studenten en hun werk (afstudeerproject, scriptie, ...) dienen (fysiek) aanwezig te zijn op de jury en doorheen het jaar (regelmatig en conform de richtlijnen van de masterproef) de lessen te hebben bijgewoond.

Er is geen tweede examenkans.

Er is geen tweede examenkans.