Stage verbinden [STAGE] (B-LUCA-K34476)

3 studiepuntenNederlands24 urenEerste semesterEerste semester
Vanobberghen Els (coördinator) |  Magerman Maureen |  Ruysen Kobe |  Van Dorpe Stijn |  Van Eecke Christophe |  Vanobberghen Els |  N.  | MinderMeer
LUCA POC GRADUATE (OC educatieve master Gent)

Inhoudelijk expert

  • duidt de mogelijkheden van sociaal-artistieke/kunst-educatieve ontwikkelings-en vormingsprocessen in een grootstedelijke/diverse context

Begeleider van leerprocessen/organisator

  • het eigen functioneren tav participatieve observatie ter discussie stellen en bijsturen vanuit een zelfsturende attitude
  • werkt mee aan het opzetten van artistieke leer-en vormingscontexten in functie van een veilige en stimulerende handelingscontext

Opvoeder

  • bouwt een positieve interactie op met participanten uit diverse vormingscontexten 
  • reflecteert over de interactie tussen en met de participanten uit diverse vormingscontexten
  • treedt op met respect voor de eigenheid en diversiteit van de lerenden/participanten
  • gaat discreet om met gevoelens van lerenden/ participanten
  • reflecteert over het emancipatorisch potentieel van de gekozen kunsteducatieve interventies tav diverse doelgroepen 

Kwaliteitsontwikkelaar

  • brengt referentiekaders rond diversiteit in verband met een divers kunst-educatief project aan de hand van participatieve observatie
  • verdiept zich in het thema van de context door bijscholing en literatuur
  • analyseert/bevraagt kunst-educatieve projecten in grootstedelijke/diverse contexten aan de hand van referentiekaders en participatieve observatie
  • engageert zich om het handelingsrepertoire rond het omgaan met diversiteit te vergroten

Communiceren met externen

  • legt contacten en maakt afspraken met verantwoordelijken van sociaal-artistieke organisaties in een diverse context in functie van de participatieve observatie
  • communiceert met (afhankelijk van het project) leraren, leerlingen, ouders, externe partners en de bredere sociaal-culturele sector

Via deze doelstellingen realiseert dit OPO de volgende OLR: 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8

    

Geen vereisten mbt volgtijdelijkheid.

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Stage verbinden (B-LUCA-K51392)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Stage24 urenEerste semesterEerste semester
Magerman Maureen |  Ruysen Kobe |  Van Dorpe Stijn |  Van Eecke Christophe |  Vanobberghen Els |  N.  | MinderMeer
LUCA POC GRADUATE (OC educatieve master Gent)

De student maakt kennis met kunst en educatie in socio-culturele en precaire contexten.

De student reflecteert over de relatie tussen het kunstenaarschap en het leraarschap vanuit diverse maatschappelijke kwesties. 

De student toetst nieuwe ervaringen aan eigen referentiekaders die betrekking hebben op diversiteit en omgang met groepen.

De stageprojecten en -plaatsen variëren naargelang de campus en het actuele aanbod. 

Alle lesmateriaal wordt op Toledo beschikbaar gesteld.

Artikels, literatuur en actueel online materiaal gerelateerd aan het gekozen grootstedelijk/divers project en participatieve processen.

Inleidende lessen, oefeningen en seminaries gevolgd door participerende observatie en actieve groepsparticipatie. Modaliteiten van de stage wisselen per academiejaar en worden in de lessen toegelicht. Deelname aan de stage is verplicht om te kunnen slagen voor dit vak.

De student documenteert het leerproces in een reflectieverslag waarin onder meer de voorbereidingen en ervaringen van de actieve participatie worden verbonden met de theoretische kaders.

Evaluatieactiviteiten

Stage verbinden (B-LUCA-K74476)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling, Verslag, Medewerking tijdens contactmomenten
Vraagvormen : Open vragen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Evaluatiecriteria:

  • De mate waarin de student de voorbereidingen en de ervaringen duidelijk maakt en verbindt met relevante referentiekaders.
  • De mate waarin de student het eigen functioneren binnen de participatie en de stage ter discussie stelt en bijstuurt.
  • de mate waarin de student ontwikkelings- en vormingsprocessen tijdens de stage benoemt.
  • de mate waarin de student de context kritisch bevraagt, verwerkt en verbindt met ondersteuning van kaders uit de begeleidende oefeningen en seminaries

De studenten doen stage, werken actief mee aan de contactmomenten en bundelen deze reflecties in een eindverslag.

Wie niet actief deelneemt aan de stage kan niet slagen voor dit vak.

Er is geen tweede examenkans.

Er is geen tweede examenkans.