Educatieve kwesties (B-LUCA-K34473)
Doelstellingen
Deel 1 School maken: grammatica en poezie
Bij het voltooien van het opleidingsonderdeel heeft de student deze doelstellingen bereikt:
inhoudelijk expert
- schoolmaken/klashouden begrijpen als een praktijk en resultaat van een onophoudelijk interageren en samenwerken van mensen en dingen (kennis)
- aan de hand van een studie van concrete vormingspraktijken en studie-materialen de grammatica en poezie van schoolmaken/educatie kunnen omschrijven in termen van: opheffing, emancipatie, aandacht, liefde, techniek en verantwoordelijkheid (vaardigheid)
Kind worden/filosoferen met kinderen begrijpen als concept om een experimentele verhouding ten aanzien van het hier en nu vorm te geven: over stappen, onderbreken, mappen en aandacht als pedagogische bewegingen
Opvoeder
- bereid om eigen denk-en waardenkader tav leren en lesgeven te bevragen (attitude)
Organisator
- het verschil begrijpen tussen leren en vorming en wat dit betekent met betrekking tot de vormgeving van ‘educatieve’ tijd en ruimte (kennis)
kwaliteitsontwikkelaar
- vanuit kijk, lees - en presentatie oefeningen condities en tactieken die aandachts- en studiepraktijken tot stand brengen kunnen duiden en benoemen (vaardigheid)
- pedagogische literatuur en filmisch materiaal aanwenden om de school of klaspraktijk, te leren zien en op begrip te brengen (vaardigheid)
onderwijsgemeenschap
- pedagogische literatuur en onderzoek aanwenden om vanzelfsprekendheden in onderwijsdiscours te bevragen en actuele uitdagingen onder de aandacht brengen (vaardigheid)
Cultuurparticipant
- op basis van aangebrachte referentiekaders aan een eigen referentiekader werken om kritisch om te gaan met actuele uitdagingen van de samenleving (attitude)
Deel 2: Thema's en kwesties in de psychologie
Bij het voltooien van het opleidingsonderdeel heeft de student deze doelstellingen bereikt:
inhoudelijk expert/opvoeder
- Het analyseren van de levensloop van geboorte tot de hoge leeftijd met bijzondere aandacht voor de artistieke ontwikkeling.
- Exploreren van verschillende doelgroepen (gezinnen met jonge kinderen, kinderdagverblijven, kinderen en jongeren met een ontwikkelingsstoornis, personen met een psychiatrische stoornis, anderstalige nieuwkomers, … ) en hoe zij zich verhouden tot het (kunst)educatieve veld/ hoe het (kunst)educatieve veld zich tot hen verhoudt.
- In kaart brengen en observeren van verschillende beeldende praktijken (illustraties, films, reclame, …) en (kunst)educatieve initiatieven voor verschillende doelgroepen.
- Bovengenoemde beeldende praktijken en (kunst)educatieve praktijken confronteren met theoretische kaders uit de algemene en artistieke ontwikkelingspsychologie.
- Creativiteit vanuit ontwikkelingsperspectief (seminarie dat ook door studenten die ingeschreven zijn voor LIMBO2 kan gevolg worden)
kwaliteitsontwikkelaar
- kan op basis van observatie van verschillende beeldende praktijken en (kunst)educatieve initiatieven die voor verschillende doelgroepen worden ontworpen/georganiseerd een gefundeerde uitspraak doen.
Via deze doelstellingen realiseert dit OPO de volgende OLR: 1, 3, 5, 6, 7, 8, 10
Begintermen
geen eisen mbt volgtijdelijkheid. Dit OPO mag vrij gevolgd worden.
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
6 sp. Educatieve kwesties (B-LUCA-K51389)
Inhoud
Deel 1: School maken: grammatica en poëzie
- De school wordt bestudeerd als een assemblage van verschillende praktijken die zich manifesteren als een specifieke tijd (vrije tijd, schooltijd, potentialiteit), een specifieke ruimte (experimentele ruimte, werkplek), en specifieke manier van spreken (discours, stemming, gebaar). De focus ligt op de studie van de interactie tussen sociale en materiële entiteiten en de manier waarop ze een ‘educatieve’ praktijk tot leven brengen of onder de aandacht brengen
- Noties als aanbieden, verwoorden, aandacht vragen, gezag geven, opheffen, gelijkheid, liefde voor het vak en de leerling, … worden bestudeerd als tentatieve praktijken die educatie vormgeven en zich onderscheiden van onderwijs als een methode.
- Deze inzichten worden tastbaar gemaakt aan de hand van eigen interventies, films, literatuur, poëzie, en filmische registraties uit de artistiek educatieve praktijk die aangeboden worden in de vorm van collectieve screenings, leesgroepen en groepsdiscussies.
Deel 2: Thema’s en kwesties in de psychologie
- Het analyseren van de levensloop van geboorte tot de hoge leeftijd met bijzondere aandacht voor de artistieke ontwikkeling.
- Exploreren van verschillende doelgroepen (gezinnen met jonge kinderen, kinderdagverblijven, kinderen en jongeren met een ontwikkelingsstoornis, personen met een psychiatrische stoornis, anderstalige nieuwkomers, … ) en hoe zij zich verhouden tot het (kunst)educatieve veld/ hoe het (kunst)educatieve veld zich tot hen verhoudt.
- In kaart brengen en observeren van verschillende beeldende praktijken (illustraties, films, reclame, …) en (kunst)educatieve initiatieven voor verschillende doelgroepen.
- Bovengenoemde beeldende praktijken en (kunst)educatieve praktijken confronteren met theoretische kaders uit de algemene en artistieke ontwikkelingspsychologie.
Studiemateriaal
School maken: grammatica en poëzie
- syllabus beschikbaar op Toledo
Thema’s en kwesties in de psychologie
- Syllabus beschikbaar op toledo.
Toelichting werkvorm
school maken: studie van tijd, ruimte en spreken
Doceren
Interactieve lees- en filmseminaries
presentaties op basis van kijk-, lees, en schrijfopdrachten
Thema’s en kwesties in de psychologie
doceren
Interactieve leesseminaries
presentaties op basis van analyse beeldende praktijken
Evaluatieactiviteiten
Educatieve kwesties (B-LUCA-K74473)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
tussentijdse evaluatie januari | 1-20/20 puntenschaal |
tussentijdse evaluatie juni | 1-20/20 puntenschaal |
Studenten dienen te slagen voor beide onderdelen van Educatieve Kwesties (School maken + Thema's en Kwesties van de Psychologie) om te slagen voor het geheel. De eindquotering wordt bepaald door het verrekenen van de afzonderlijke quoteringen: beide onderdelen staan voor 50% van de eindquotering. Als een student niet slaagt voor één onderdeel, krijgt hij een 'NA' als quotering voor het geheel te zien. Deelvrijstellingen worden enkel binnen hetzelfde academiejaar toegekend (van tweede naar derde examenperiode). Deelvrijstellingen kunnen niet meegenomen worden naar een volgend academiejaar.
Het OPO Educatieve Kwesties loopt over twee examenperiodes. Het examen van het eerste OLA School Maken gaat door tijdens de eerste examenperiode (jan). Het examen van het OLA Thema's en Kwesties in de Psychologie gaat door tijdens de tweede examenperiode (mei-juni).
OLA School maken (50%) (eerste semester)
Permanente evaluatie (oefeningen)
Mondeling examen over het aangeboden materiaal. Het examen gaat door op de campus
De evaluatie gebeurt op basis van een mondeling examen (80%). De participatie(graad) - aanwezigheid en actieve deelname tijdens de contacturen en indienen kleine opdrachten - telt mee voor 20%. Als de participatiegraad niet voldoet, kan de student toegang tot het examen ontzegd worden. Indien nodig vanwege overmacht (code geel, oranje, rood) zullen zowel de lessenreeksen als evaluaties digitaal plaatsvinden.
OLA Thema’s en kwesties in de psychologie (50%) (tweede semester)
Permanente evaluatie (opdrachten)
Mondeling examen over het aangeboden materiaal. het examen gaat door op de campus
De evaluatie gebeurt op basis van een mondeling examen (80%). De participatie(graad) - aanwezigheid en actieve deelname tijdens de contacturen en indienen kleine opdrachten - telt mee voor 20%. Als de participatiegraad niet voldoet, kan de student toegang tot het examen ontzegd worden. Indien nodig vanwege overmacht (code geel, oranje, rood) zullen zowel de lessenreeksen als evaluaties digitaal plaatsvinden. In geval van code geel, oranje of rood zal ook gezocht worden om de hoorcolleges waar mogelijk te vervangen door zelfstudie met beperkte lees- of schrijfopdrachten.
Toelichting bij herkansen
Herkansing mogelijk: zelfde modaliteiten gelden als eerste examenkans.
Bij onvoldoende participatie, wordt een alternatieve opdracht voorzien om dit tekort te ondervangen.