Masterproef: atelierwerk Fotografie (B-LUCA-K34384)

21 studiepuntenNederlands378 urenBeide semestersBeide semesters
Huyghe Bert (coördinator) |  De Pelsmacker Hans |  Guns Tine |  Huyghe Bert |  Kerkhofs Roel |  Moortgat Karel |  Morrens Peter |  Venrooij Esther |  Verlaak Patrick |  Vermeersch Robin |  Volckaert Didier |  N.  | MinderMeer
LUCA POC GRADUATE (OC educatieve master Gent)

Intellectueel-artistieke basis
- De student kan de elementen benoemen die belangrijk zijn bij de opbouw van zijn artistiek parcours (zowel praktisch als theoretisch). (kennis)

- De student kan zijn artistiek werk op zinvolle manier binnen een ruimere context laten functioneren/plaatsen. (vaardigheden)

Artistieke autonomie
- De student toont aan verder te bouwen aan een inhoudelijk consistent artistiek parcours. (vaardigheden)
- De student kan eigenzinnig, waardevol en overtuigend persoonlijk artistiek werk tonen (bij zijn eindpresentatie).
 (vaardigheden)
- De student kan zelfstandig functioneren in de wereld van de hedendaagse beeldende kunst en/of design. (attitudes)

Technisch inzicht
- De student kan de verworven technische kennis ombuigen in functie van de eigen beeldtaal. (vaardigheden)

Communicatie
- De student kan zijn persoonlijk artistiek parcours verbaal toelichten en erover in discussie treden. (vaardigheden)


Onderzoeksingesteldheid
- De student kan een eigen kritisch werkproces ontwikkelen via onderzoek en experiment. (vaardigheden)


Gerichtheid op de maatschappij
- De student heeft een duidelijk beeld van zijn toegevoegde waarde in de huidige maatschappelijke context. (kennis)
- De student is zich bewust van de manier waarop kunst of vormgeving maatschappelijk functioneert en kan de consequenties daarvan voor de professionele, artistieke praktijk inschatten. (vaardigheden)

 

Via deze doelstellingen realiseert dit OPO de volgende domein- en opleidingsspecifieke leerresultaten: 1, 2, 3, 4, 5 en 6

Je moet voldoen aan een volgtijdelijkheidsvoorwaarde om dit opleidingsonderdeel te mogen opnemen. Volgtijdelijkheid kan STRENG of SOEPEL zijn of een GELIJKTIJDIGHEID inhouden. Ook kan een diplomaNIVEAU als voorwaarde gesteld zijn.
Verklaring:
STRENG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je geslaagd zijn voor of een tolerantie ingezet hebben voor de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt.
SOEPEL: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, gevolgd hebben.
GELIJKTIJDIG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ook de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, opnemen of al opgenomen hebben.
NIVEAU: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ten minste deze graad behaald hebben.


SOEPEL( K34671 ) OF GELIJKTIJDIG( K35040 ) OF GELIJKTIJDIG( K34375 )

Bovenstaande codes van opleidingsonderdelen stemmen overeen met onderstaande omschrijvingen van die opleidingsonderdelen:
K34671 : Atelierwerk 3: Bachelorproef Mixed Media
K35040 : Masteratelier: sessies (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
K34375 : Masteratelier: proces en extern project

Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
K34375 : Masteratelier: proces en extern project

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
K34313 : Masterproef Vrije Kunsten (Niet meer aangeboden dit academiejaar)

Onderwijsleeractiviteiten

21 sp. Masterproef: atelier Fotografie (B-LUCA-K51294)

21 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Masterproef378 urenBeide semestersBeide semesters
De Pelsmacker Hans |  Guns Tine |  Huyghe Bert |  Kerkhofs Roel |  Moortgat Karel |  Morrens Peter |  Venrooij Esther |  Verlaak Patrick |  Vermeersch Robin |  Volckaert Didier |  N.  | MinderMeer
LUCA POC GRADUATE (OC educatieve master Gent)

De Masterproef is het belangrijkste onderdeel en sluitstuk van de masteropleiding.

Bij de start van het masterjaar formuleert elke student in overleg met de gekozen promotor een heel eigen 'masterproefproject'. Het hele academiejaar lang krijgt de student de tijd en de vrijheid om intensief, geconcentreerd en zelfstandig aan dit project te werken. De school biedt hiervoor op verschillende wijzen ondersteuning: enerzijds is er inhoudelijke begeleiding door het team van promotoren (kunstenaars, ontwerpers en theoretici) en anderzijds zijn er de infrastructurele mogelijkheden en de technische ondersteuning via de individuele werkplekken, de werkplaatsen en de Sint-Lucasbibliotheek. Het artistieke onderzoek binnen het atelierwerk van de Masterproef wordt begeleid en ondersteund door een reflectie die haar neerslag vindt in de scriptie (zie het opleidingsonderdeel ‘Masterproef: scriptie’).

Het proces wordt afgesloten met de Masterproef en de aansluitende Graduation Show. ‘Masterproef: atelierwerk’ bestaat uit een uitgebreide presentatie (tentoonstelling, projectie(s), performance(s) …) en mondelinge toelichting van het verwezenlijkte beeldend werk, voor een jury bestaande uit leden van het docentenkorps en externen uit het veld van de beeldende kunsten. Tijdens de Graduation Show maakt de student het afstudeerwerk, of eventueel een selectie ervan, kenbaar voor het publiek.

Docenten geven individueel advies bij het persoonlijke artistieke werk van de studenten.
In het kader van hun masterproefproject verzamelen de studenten zelf beeldmateriaal en vakliteratuur (in boeken en tijdschriften, op audiovisuele dragers en het internet etc.), ondernemen ze excursies (tentoonstellingen, atelierbezoeken, symposia, lezingen etc.) en nemen ze deel aan workshops binnen en buiten de school.

De masterstudent werkt vrij en zelfstandig aan een zelfgekozen 'project’, en krijgt daarbij individuele begeleiding gebaseerd op dialoog en feedback van haar of zijn promotor. Deze promotor wordt bij de start van het academiejaar toegewezen op basis van de voorkeuren van de student zelf, de inhoud van diens masterproefproject en het advies van de promotoren.
De student heeft de verplichting om regelmatig aanwezig te zijn op de contactmomenten met de promotor die wekelijks voorzien worden door de school, om te kunnen overleggen over de voortgang van haar of zijn werk met het oog op de Masterproef.

Evaluatieactiviteiten

Masterproef: atelierwerk Fotografie (B-LUCA-K74384)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Ontwerp/Product, Medewerking tijdens contactmomenten, Portfolio, Procesevaluatie

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Maximale participatie vereist, participatie telt mee in de totale evaluatie.

De student ontvangt bij de jury in de tweede examenperiode een numerieke beoordeling op basis van het atelierwerk van het volledige academiejaar.

Het juryreglement is terug te vinden op Toledo (intranet studenten, BA Beeldende Kunsten, examens en evaluaties).

De student dient deelgenomen te hebben aan de eerste jury om toegelaten te worden tot de herkansing. De feedback na jury van deze eerste zittijd is richtinggevend voor de verderzetting van het atelierwerk tijdens de zomer. Er kan door de begeleidende docent(en) een extra opdracht meegegeven worden (naast de herwerking van het reeds voorgelegde werk op de eerste jury). De student dient een ‘procesboek’ bij te houden van de evolutie van het atelierwerk tijdens de zomervakantie.

De student presenteert op de jury van de tweede zittijd het atelierwerk (van zowel academiejaar als de zomerperiode) en het procesboek. Hij/zij ontvangt een numerieke beoordeling.  Er worden geen externe juryleden meer uitgenodigd voor de bachelorproef/masterproef.