Muziek (B-LUCA-K34003)
Doelstellingen
De student kan belangrijke stromingen binnen de klassieke muziek en jazz van de 20ste eeuw tot heden contextualiseren in relatie tot de beeldende kunsten.
De student kan de belangrijkste 20ste en 21ste eeuwse stromingen op gehoor van elkaar onderscheiden.
De student kan de doelstellingen en methoden van belangrijke stromingen binnen de klassieke muziek van de 20ste eeuw tot heden in eigen woorden toelichten.
De student kan problemen waarmee componisten binnen de klassieke muziek en jazz van de 20ste eeuw tot heden worstelen in eigen woorden toelichten en aan de eigen artistieke praktijk relateren.
De student kan de maatschappelijke implicaties van belangrijke stromingen binnen de klassieke muziek van de 20ste eeuw tot heden in eigen woorden toelichten en evalueren.
De student kan een kritisch waardeoordeel formuleren over een compositie of muzikale uitvoering.
De student is bereid onbevangen naar nieuwe muziek te luisteren.
Vanuit deze doelstellingen worden de volgende OLR’s gerealiseerd: 3, 4, en 5
3. Kennis en inzicht hebben en blijven ontwikkelen in de maatschappelijke, culturele, artistieke, historische en internationale context van de beeldende kunsten en de artistieke praxis.
4. Een kritische en onderzoekende houding ontwikkelen en aanscherpen ten opzichte van ontwerpen en/of realisaties die voortkomen uit beeldende experimenten en onderzoek, emotie en intuïtie.
5. In het ontwikkelen van een eigen beeldtaal vertrekken van een zoekende en reflecterende houding.
Begintermen
Geen volgtijdelijkheid: dit opleidingsonderdeel kan vrij gevolgd worden.
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Muziek (B-LUCA-K50765)
Inhoud
In deze cursus staat het beluisteren en het begrijpen en het bediscussiëren van de muziek uit de 20ste eeuw tot heden centraal. Muziek wordt ook steeds in verband gebracht met thema's en discussies binnen de beeldende kunsten. In iedere les worden een aantal composities beluisterd en geanalyseerd die gerelateerd zijn aan een thema binnen de klassieke muziek en jazz van de 20ste eeuw. Kennis van muziek of notenleer is niet noodzakelijk.
Inhoud:
- "Sturm und Drang" en tonaliteit: Wagner, Mahler, Strauss
- Expressionisme en Impressionisme: Debussy en Ravel
- Europese avantgarde: Satie, Russolo, Stravinsky
- Bruïtisme: Varèse, Futuristen, Bartok
- Amerikaanse pioniers: Cowell, Barber en Ives
- A history of Jazz: Armstrong, Ellington, Monk, Davis, Coltrane, Colman, Sun Ra, Braxton, etc.
- Na 1950: Serialisme, Indeterminisme (aleatoriek) en Klankveldmuziek: Boulez, Stockhausen, Cage, New York School, Ligeti, Penderecki
- Minimal Music
- A history of Electronic Music
Studiemateriaal
Cursustekst op Toledo
Powerpoint presentaties op Toledo
Luisterfragmenten op Youtube
Toelichting werkvorm
Diverse werkvormen zijn mogelijk, zoals:
- Uiteenzetting leerstof tijdens colleges (cf. hoorcollege)
- Luisteroefeningen thuis en tijdens het college
- Bijwonen van voorgestelde concerten.
Informatie over deze lessen is terug te vinden via Toledo.
Evaluatieactiviteiten
Muziek (B-LUCA-K74003)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Evaluatievorm:
1) Een verslag met betrekking tot bezochte concerten of luisteractiviteiten (20%)
2) Schriftelijk examen (80%)
Deelname aan elke evaluatievorm is noodzakelijk om te kunnen slagen. Slagen voor elke evaluatievorm is niet noodzakelijk om te kunnen slagen.
Aantal evaluatiekansen: twee per academiejaar
Toelichting bij herkansen
Herkansing bestaat altijd uit twee delen:
- Herexamen (50%)
- Meer uitgebreide paper (50%)