Music (B-LUCA-K34003)
Aims
Thus class will be in Dutch:
De student kan belangrijke stromingen binnen de klassieke muziek en jazz van de 20ste eeuw tot heden contextualiseren in relatie tot de beeldende kunsten.
De student kan de belangrijkste 20ste en 21ste eeuwse stromingen op gehoor van elkaar onderscheiden.
De student kan de doelstellingen en methoden van belangrijke stromingen binnen de klassieke muziek van de 20ste eeuw tot heden in eigen woorden toelichten.
De student kan problemen waarmee componisten binnen de klassieke muziek en jazz van de 20ste eeuw tot heden worstelen in eigen woorden toelichten en aan de eigen artistieke praktijk relateren.
De student kan de maatschappelijke implicaties van belangrijke stromingen binnen de klassieke muziek van de 20ste eeuw tot heden in eigen woorden toelichten en evalueren.
De student kan een kritisch waardeoordeel formuleren over een compositie of muzikale uitvoering.
De student is bereid onbevangen naar nieuwe muziek te luisteren.
Vanuit deze doelstellingen worden de volgende OLR’s gerealiseerd: 3, 4, en 5
3. Kennis en inzicht hebben en blijven ontwikkelen in de maatschappelijke, culturele, artistieke, historische en internationale context van de beeldende kunsten en de artistieke praxis.
4. Een kritische en onderzoekende houding ontwikkelen en aanscherpen ten opzichte van ontwerpen en/of realisaties die voortkomen uit beeldende experimenten en onderzoek, emotie en intuïtie.
5. In het ontwikkelen van een eigen beeldtaal vertrekken van een zoekende en reflecterende houding.
Previous knowledge
Only in Dutch:
Geen volgtijdelijkheid: dit opleidingsonderdeel kan vrij gevolgd worden.
Is included in these courses of study
Activities
3 ects. Music (B-LUCA-K50765)
Content
This course will be in Dutch:
In deze cursus staat het beluisteren en het begrijpen en het bediscussiëren van de muziek uit de 20ste eeuw tot heden centraal. Muziek wordt ook steeds in verband gebracht met thema's en discussies binnen de beeldende kunsten. In iedere les worden een aantal composities beluisterd en geanalyseerd die gerelateerd zijn aan een thema binnen de klassieke muziek en jazz van de 20ste eeuw. Kennis van muziek of notenleer is niet noodzakelijk.
Inhoud:
- "Sturm und Drang" en tonaliteit: Wagner, Mahler, Strauss
- Expressionisme en Impressionisme: Debussy en Ravel
- Europese avantgarde: Satie, Russolo, Stravinsky
- Bruïtisme: Varèse, Futuristen, Bartok
- Amerikaanse pioniers: Cowell, Barber en Ives
- A history of Jazz: Armstrong, Ellington, Monk, Davis, Coltrane, Colman, Sun Ra, Braxton, etc.
- Na 1950: Serialisme, Indeterminisme (aleatoriek) en Klankveldmuziek: Boulez, Stockhausen, Cage, New York School, Ligeti, Penderecki
- Minimal Music
- A history of Electronic Music
Course material
Dutch:
Cursustekst op Toledo
Powerpoint presentaties op Toledo
Luisterfragmenten op Youtube
Language of instruction: more information
Dutch.
Format: more information
Diverse werkvormen zijn mogelijk, zoals:
- Uiteenzetting leerstof tijdens colleges (cf. hoorcollege)
- Luisteroefeningen thuis en tijdens het college
- Bijwonen van voorgestelde concerten.
Informatie over deze lessen is terug te vinden via Toledo.
Evaluation
Music (B-LUCA-K74003)
Explanation
Assessment | Grading scale |
---|---|
TOTAL | 1-20/20 scale |
Dutch
Evaluatievorm:
1) Een verslag met betrekking tot bezochte concerten of luisteractiviteiten (20%)
2) Schriftelijk examen (80%)
Deelname aan elke evaluatievorm is noodzakelijk om te kunnen slagen. Slagen voor elke evaluatievorm is niet noodzakelijk om te kunnen slagen.
Aantal evaluatiekansen: twee per academiejaar
Information about retaking exams
Herkansing bestaat altijd uit twee delen:
- Mondeling examen (50%)
- Opdracht: 2 historische and vormanalyses van 2 composities (50%)