Writers' Room 2 [ASSOC] (B-LUCA-L43323)
Doelstellingen
Dit opleidingonderdeel kan ook gevolgd worden door andere studenten van de Associatie KU Leuven.
Studenten van een andere hogeronderwijsinstelling met interesse om dit opleidingsonderdeel te volgen, zullen zich als interuniversitair student bij LUCA moeten inschrijven. Klik hier voor meer informatie:
LET OP: deze cursus heeft mogelijk beperkingen op het aantal deelnemers! Het maximum aantal deelnemers aan deze Writers' Room is 16.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
De student:
- kan een tekst creëren ( met een begin, een verloop, en een einde), die op zichzelf kan staan
- kan een tekst creëren waarin een wereld wordt opgeroepen en kan dit, bij voorkeur, samen met anderen
- kan een geschikte werkvorm vinden om de overdracht van betekenis te verwezenlijken
- kan een bepaalde vorm, stijl hanteren, kan zijn fascinaties inzetten en kan een standpunt innemen
- kan een tekst creëren die op zichzelf staat, maar gericht is op performance
- kan (in co-creatie) een speeltekst realiseren die bedoeld is om te communiceren met een jong publiek
Begintermen
De student heeft in diens voorafgaand parcours een initiatie in schrijven gehad en daardoor basiscompetenties schrijven verworven.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Master in de beeldende kunsten (Gent) 60 sp.
- Master in de audiovisuele kunsten (Brussel) 60 sp.
- Master in de beeldende kunsten (Brussel) 60 sp.
- Master in de audiovisuele kunsten (Genk) 60 sp.
- Master in de beeldende kunsten (Genk) 60 sp.
- Master in het productdesign (Genk) 120 sp.
- Master in het drama (Leuven) 60 sp.
- Master in het drama (Leuven) 60 sp.
- Master in Audiovisual Arts (Brussels) 60 sp.
- Master in Visual Arts (Brussels) 60 sp.
- Master in de muziek (Leuven) 120 sp.
- Educatieve master in de muziek en podiumkunsten (Leuven) 120 sp.
- Educatieve master in de muziek en podiumkunsten (Leuven) (Afstudeerrichting Drama: optie Schrijven/Maken) 120 sp.
- Educatieve master in de muziek en podiumkunsten (Leuven) (Afstudeerrichting Drama: optie Schrijven/Maken) 120 sp.
- Educatieve master in de muziek en podiumkunsten (Leuven) (Afstudeerrichting Drama: optie Spelen/Maken) 120 sp.
- Educatieve master in de audiovisuele en beeldende kunsten (Gent) 120 sp.
- Educatieve master in de audiovisuele en beeldende kunsten (Brussel) 120 sp.
- Educatieve master in de audiovisuele en beeldende kunsten (Genk) 120 sp.
- Master in Music (Leuven) 120 sp.
- Master in de muziek: muziektherapie (Leuven) 120 sp.
- Master in de muziek: compositie, directie I/Z, jazz (Leuven) 120 sp.
- Master in het drama (Leuven) 60 sp.
- Master in het drama (Leuven) (Specialisatie Schrijven/Maken) 60 sp.
- Master in het drama (Leuven) (Specialisatie Spelen/Maken) 60 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
6 sp. Writers' Room 2 [ASSOC] (B-LUCA-L55618)
Inhoud
Hoe schrijf je een tekst die bedoeld is voor een jong publiek in de zaal? Hoe prikkel je jonge luisteraars en kijkers zonder hen te onder- of overschatten? In deze writers’ room wordt gewerkt aan teksten geschreven voor een specifiek doelpubliek (bijvoorbeeld 6+ of 8+) en wordt onderzocht hoe doelpubliek en schriftuur elkaar beïnvloeden. Het resultaat wordt uitgetest op een jong publiek.
Toelichting werkvorm
Studenten werken aan een collectief schrijfproces. Ze zijn bij voorkeur co-auteurs. Combines zijn dus wenselijk maar niet noodzakelijk. En dat in een ‘writers’ room die wordt begeleid door een schrijfdocent met praktijkervaring in het schrijven voor jong publiek. Een vooraf afgebakende/afgesproken of tenminste doorgesproken thematiek wordt benaderd vanuit verschillende ‘schrijf’-invalshoeken. Het ontstane tekstmateriaal wordt voorgelegd aan de collega’s en in openbaarheid besproken. De essentie is overdracht van betekenis aan derden en de mogelijkheid tot interpretatie en uitvoering door derden. In tussentijd fungeert de schrijfcoach als klankbord..
Aan de hand van een intake-gesprek proberen docent en student inzicht te krijgen in de motivatie, interesse en het niveau van de student. In een gezamenlijke bijeenkomst inventariseren we de voorstellen en mogelijke combines. In de daaropvolgende sessies worden het materiaal en de evolutie voorgelegd en collectief besproken. Iedereen heeft toegang tot elkaars materiaal en neemt het door, voor de volgende bijeenkomst. De docent geeft intussentijd feedback waar nodig. Aan het eind is er een korte 'productieperiode', waar het materiaal wordt klaargemaakt om aan de buitenwereld te ontsluiten, met name door een presentatie t.o.v. een jong publiek (doelgroep).
Evaluatieactiviteiten
Writers' Room 2 [ASSOC] (B-LUCA-L83323)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
De student werkt ofwel een afgewerkte tekst in ofwel een mengvorm van afgewerkte tekst (werkstuk) en ontwerp.
De finale tekst (werkstuk/ ontwerp) wordt getoetst in een publiek presentatiemoment aan een jong publiek.
De evaluatie gebeurt enerzijds op basis van het werkproces (actieve participatie aan het eigen werkstuk, constructieve feedback op de andere werkstukken) en anderzijds op de kwaliteit van de uiteindelijke tekst.
Toelichting bij herkansen
De student werkt in het geval van een onvoldoende de ingediende tekst bij. Het procespunt wordt niet meer in rekening gebracht.