Dit is een voorlopige versie. Definitieve versie vanaf 15/07/2025.

Muziekgeschiedenis Jazz, deel 2 [ASSOC] (B-LUCA-L42857)

3 studiepuntenNederlands18 urenTweede semesterTweede semester
Anthonissen Peter (coördinator) |  Anthonissen Peter |  N.
LUCA POC MUSIC & DRAMA (OC instr/zang, jazz, muziekpedagogie, muziektherapie Leuven)

Dit opleidingonderdeel kan ook gevolgd worden door andere studenten van de Associatie KU Leuven.
Studenten van een andere hogeronderwijsinstelling met interesse om dit opleidingsonderdeel te volgen, zullen zich als interuniversitair student bij LUCA moeten inschrijven. Klik hier voor meer informatie:
LET OP: deze cursus heeft mogelijk beperkingen op het aantal deelnemers!
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Aan het einde van dit opleidingsonderdeel is de student in staat om:

  • de muziek uit de geziene periode van de jazzgeschiedenis te situeren in een muzikale, culturele en socio-economische context,
  • de esthetische relevantie van de geziene muziek te bespreken,
  • jazzstijlen, jazzgenres en cruciale muzikanten en opnames auditief (via luisterfragmenten) te situeren,
  • de ca. 15 geselecteerde opnames van de lijst essential listening vlot auditief te herkennen,
  • zelfstandig een paper te schrijven over een jazzmuzikant en zijn context,
  • kritisch na te denken over het concept 'jazzgeschiedenis’.

Tijdens dit opleidingsonderdeel wordt gewerkt aan de volgende opleidingsspecifieke leerresultaten (OLR) van de bacheloropleiding Muziek:
1.1 De bachelor muziek is gericht op effectieve zelfstudie, toont daarbij inzet en verantwoordelijkheidszin, en beroept zich op studiestrategieën en zijn/haar probleemoplossend vermogen.
1.2 De bachelor muziek hanteert elementaire onderzoeksvaardigheden bij de realisatie van artistieke, artistiek-educatieve of artistiek-therapeutische projecten waarbij kritisch reflecteren over het werk(proces) centraal staat.
4.2 De bachelor muziek heeft kennis en inzicht in de actuele, historische en cultuursociologische context van de kunsten en in het bijzonder van de muziek, en kan zijn/haar kennis en inzicht zelfstandig uitbreiden.

De student dient

  • kennis te hebben van muzikale basisbegrippen en het functioneren van jazz; indien dit niet het geval is, dan kan de student dit via zelfstudie verwerven door middel van het boek B. Kernfeld (1995). What To Listen For in Jazz, Yale University Press;
  • een open luisterhouding te hebben voor jazz en zijn (sub)stijlen;
  • een vlotte passieve kennis te hebben van het Engels (verstaan en lezen, niet schrijven).

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Muziekgeschiedenis Jazz, deel 2 (B-LUCA-L55063)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-opdracht18 urenTweede semesterTweede semester
Anthonissen Peter |  N.
LUCA POC MUSIC & DRAMA (OC instr/zang, jazz, muziekpedagogie, muziektherapie Leuven)

Het OPO ‘Muziekgeschiedenis Jazz, deel 2' schetst de ontwikkelingen van de jazz vanaf ca. 1950 tot ca. 2000. Er wordt hierbij ingegaan op de muzikale ontwikkeling van de jazz, de belangrijkste muzikanten en opnames, en zijn plaats in de maatschappij. Bijzondere aandacht gaat uit naar de eigen esthetiek van de jazz, zodat de cursus een voedingsbodem vormt voor de eigen artistieke ontwikkeling van de student. De lessen worden geïllustreerd met luistervoorbeelden.

Het belangrijkste studiemateriaal is terug te vinden op Toledo

  • studiegids met alle info,
  • PPT met voorbeelden,
  • lijst essential listening,
  • richtlijnen voor de paper.

Er wordt ook verwacht dat de student in de les aanvullende notities neemt.

De onderwijstaal is Nederlands en ook de cursustekst is in het Nederlands. Voor Engelstaligen kan er eventueel met een Engelstalig handboek gewerkt worden. Voor het verwerken van wetenschappelijke artikels is een passieve kennis van het Engels noodzakelijk. Voor de examens kunnen studenten kiezen of zij die in het Nederlands dan wel in het Engels afleggen.

De student

  • neemt actief deel aan de hoorcolleges;
  • verwerkt zelfstandig de informatie aangereikt in de cursus en tijdens de hoorcolleges; hierbij dient voldoende aandacht te gaan naar feitenkennis, maar ook naar de structuur van de cursus (titels) en naar inzichten of verbanden die niet noodzakelijk letterlijk terug te vinden zijn in de cursustekst; exacte data van opnames, geboorte- en sterfdata, en namen van sidemen zijn echter niet te kennen;
  • luistert zowel in de les als zelfstandig buiten de les naar relevante jazzopnames uit de besproken periode om zich voldoende vertrouwd te maken met het repertoire;
  • beluistert en bestudeert zeer grondig de lijst essential listening ten einde deze vlot auditief te kunnen herkennen;
  • voert zelfstandig de opdracht rond de paper uit volgens de richtlijnen.

Evaluatieactiviteiten

Muziekgeschiedenis Jazz, deel 2 (B-LUCA-L82857)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk, Paper/Werkstuk
Vraagvormen : Meerkeuzevragen, Open vragen, Gesloten vragen
Leermateriaal : Geen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Het vak wordt geëvalueerd d.m.v. een paper én een schriftelijk examen (gesloten boek).

De taak m.b.t. tot het schrijven van de paper gebeurt volgens de opgegeven richtijnen. Deze taak staat op 3 van de 20 te verdienen punten.

Het schriftelijk examen staat op 17 van de 20 te verdienen punten. Het examen zal bestaan uit twee delen: het stilistisch herkennen van luistervoorbeelden (gevraagd wordt naar de titel van de compositie, de hoofduitvoerder en evt. de titel van het album) en een aantal kennis- en inzichtvragen.

De herkansing is analoog aan de eerste evaluatie. De student kan de paper tegen de deadline opnieuw opsturen en maakt een schriftelijk examen.