Dit is een voorlopige versie. Definitieve versie vanaf 15/07/2025.

Muurwerk zonder titel [ASSOC] over de noodzakelijke verhouding tussen kunst en architectuur (B-LUCA-K35138)

6 studiepuntenNederlands24 urenTweede semesterTweede semester
Lambrecht Wim (coördinator) |  Lambrecht Wim |  N.
LUCA POC GRADUATE (OC instr/zang, jazz, muziekpedagogie, muziektherapie Leuven)

Dit opleidingonderdeel kan ook gevolgd worden door andere studenten van de Associatie KU Leuven.
Studenten van een andere hogeronderwijsinstelling met interesse om dit opleidingsonderdeel te volgen, zullen zich als interuniversitair student bij LUCA moeten inschrijven. Klik hier voor meer informatie:
LET OP: deze cursus heeft mogelijk beperkingen op het aantal deelnemers!
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

-        De student heeft kennis van het werk van verschillende interieur/architecten en kunstenaars/ontwerpers, waarbij het werk een samenspel vormt tussen interieur/architectuur en kunst. (kennis)

-        De student kan gericht informatie verzamelen, selecteren en verwerken over de raakvlakken tussen kunst en interieur/architectuur. (vaardigheid)

-        De student verkent relaties en uitwisselingen tussen interieur/architectuur en andere kunstvormen om beter begrip te krijgen van interdisciplinaire aspecten en bewegingen. (vaardigheid, attitude) 

-        De student integreert de opgedane ervaringen en verworven inzichten in het creatie proces, en conceptualiseert en realiseert een ‘MUURWERK met titel’ dat poëtisch een raakvlak tussen interieur/architectuur en kunst uitdrukt. (vaardigheid, attitude)

-        De student reflecteert kritisch en handelt integer met betrekking tot gehanteerde medium en de rol van 'auteur/maker/ontwerper’. (attitude)

Gelijktijdigheid: om dit opleidingsonderdeel aan te vangen, moet de student alle opleidingsonderdelen van de derde opleidingsfase Bachelor Beeldende Kunsten vroeger gevolgd hebben of gelijktijdig opnemen.

Onderwijsleeractiviteiten

6 sp. Muurwerk zonder titel over de noodzakelijke verhouding tussen kunst en architectuur (B-LUCA-K51738)

6 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-opdracht24 urenTweede semesterTweede semester
Lambrecht Wim |  N.
LUCA POC GRADUATE (OC instr/zang, jazz, muziekpedagogie, muziektherapie Leuven)

De uitwisseling tussen kunsten en interieur/architectuur was in de onderwijscultuur van Sint-Lucas een evidentie. Ze deelden ruimte, inspireerden elkaar, zorgden voor meerwaarde en vriendschappen voor het leven. We willen met dit seminarie/elective gericht bijdragen en investeren in bijzondere momenten van ontmoeten. De kracht van dit seminarie/elective is dan ook gelegen in de deelname van een gelijk aantal kunstenaars/ontwerpers en interieur/architecten. We mikken op twee elftallen. Zodoende is de groep voldoende wendbaar en werkbaar.

Diverse locatiebezoeken, bepaald, gepland en begeleid door zowel studenten als docenten, vormen het kloppend hart van dit programma.

De locaties zijn steevast omgevingen waar kunsten en interieur/architectuur elkaar opzoeken, beïnvloeden en kruisen, anders vertaald: plekken waar beeld en ruimte elkaar ontmoeten, waar ruimte tot beeld verwordt en vice versa.

We zijn telkens onderweg. De ene keer nabij, een ander moment veraf evenwel in overleg. We verkennen interieur/architecten, ontwerpers en kunstenaars die zich ophouden in de periferie van de ontmoeting eigen aan de specifieke locatie. De ontmoetingen worden gevoed door de inbreng van beelden en/of referenties, deels bepaald door wat er zich tijdens het semester afspeelt binnen het culturele leven van het moment, alsook plekken met een geheugen, een verhaal of die vertrekken vanuit een ogenschijnlijke vanzelfsprekendheid. We willen niet alleen aandacht hebben voor musea en/of gangbare toonplekken. Een bezoek aan een begraafplaats, een woning, een monument, een parking en/of een station kan tevens de blik en het denken bewegen. Het gaat in dit seminarie/elective niet zomaar om wat er te zien is, maar om hoe er naar te kijken en het (nog) anders te ervaren.

Aan de hand van vingeroefeningen lokken we toonsituaties uit waar we stilstaan bij tegenstellingen, verbanden, nuances tussen bijvoorbeeld diepte, textuur & oppervlak,  licht, kleur & opening, etc. De vingeroefeningen worden telkens in duo volbracht, bestaande uit één interieur/architect en één kunstenaar/ontwerper.

De eindopdracht is tweevoudig:
Enerzijds een ‘MUURWERK met titel’ gebracht door een duo bestaande uit één interieur/architect en één kunstenaar/ontwerper. Het ‘MUURWERK met titel’ doet een uitspraak op (en/of over) de muur en is een poëtische uitdrukking van een raakvlak tussen kunst en interieur/architectuur.
Anderzijds sluiten we af met een ‘potlatch’, waarbij we op een specifieke manier aandacht hebben voor generositeit; ieder schenkt elkaar een ‘gift/souvenir’. Een noodzakelijk iets dat men wil delen, meegeven voor het leven, een inzicht, een beeld en tekst dat mede de praktijk van morgen kan bepalen.

Teksten, beelden, powerpoints worden op Toledo geplaatst. Studenten dienen zelf ook onderzoek te doen naar locaties en/of tentoonstellingen ter voorbereiding van de lessen.

De locaties worden fysiek opgezocht. Tijdens de bezoeken is het aanbevolen om persoonlijke notities/registraties te maken (in de vorm van tekening, foto, geluid, video, …) als voorstudiemateriaal voor de eindopdracht.

We houden de studiekost zo laag mogelijk (vervoer en toegang musea). De kostprijs voor het realiseren van de eindopdracht is vrij en in overleg te bepalen door het duo.

Nederlands

Een hoorcollege met projectie en een folder met duiding van het programma tijdens en/of voorafgaand aan colleges.
Werksessies met presentatie en bespreking van de vingeroefeningen en tussentijdse stappen ter voorbereiding van het ‘MUURWERK met titel’.

 

Evaluatieactiviteiten

Muurwerk zonder titel (B-LUCA-K75138)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Ontwerp/Product, Presentatie, Medewerking tijdens contactmomenten
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Naslagwerk

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Onderstaande deelaspecten maken deel uit van de permanente evaluatie, die na de tweede examenperiode (mei/juni) op het rapport komt:

- Vingeroefeningen: geheel van notities, schema’s, lijsten, maquettes, noties en (audio)visueel materiaal (telkens gebracht in duo waarvan iemand uit de kunsten en iemand uit de interieur/architectuur).

- Voorstel programma/locaties: de studenten doen zelf ook proposities van mogelijke interessante te bezoeken plekken, situaties waar interieur/architectuur en/of kunsten zich tot elkaar verhouden.

- De eindopdracht: in duo (samengesteld uit iemand uit interieur/architectuur en iemand uit de kunsten) presenteren studenten elkaar hun (voorstel tot) ‘MUURWERK met titel’ en geven ze meer uitleg over het gevoerde onderzoek. Daarbij verwijzen ze naar locaties, situaties, kunstenaars en of architecten die tijdens de lessen aan bod kwamen.

- Indien de participatiegraad onvoldoende wordt geacht, kan de student een NA krijgen.
(Ook indien de lessen wegens de veiligheidsmaatregelen door covid-19 online doorgaan, zullen aanwezigheden genoteerd worden. De eindopdracht wordt fysiek georganiseerd, tenzij de maatregelen dit niet toelaten. Informatie hierover zal steeds via Toledo worden meegegeven.)

 

Herkansen (derde examenperiode) is mogelijk volgens dezelfde modaliteiten.