Dit is een voorlopige versie. Definitieve versie vanaf 15/07/2025.

Verstrooide aandacht. Over fascinatie en onthechting. [ASSOC] (B-LUCA-K34364)

6 studiepuntenNederlands24 urenEerste semesterEerste semester
Van Imschoot Tom (coördinator) |  Van Imschoot Tom |  N.
LUCA POC GRADUATE (OC grafisch ontwerp, textielontwerp, vrije kunsten Gent)

Dit opleidingonderdeel kan ook gevolgd worden door andere studenten van de Associatie KU Leuven.
Studenten van een andere hogeronderwijsinstelling met interesse om dit opleidingsonderdeel te volgen, zullen zich als interuniversitair student bij LUCA moeten inschrijven. Klik hier voor meer informatie:
LET OP: deze cursus heeft mogelijk beperkingen op het aantal deelnemers!
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Intellectueel-artistieke basis

- De student kan inhoudelijke en discursieve evoluties binnen het artistieke veld kritisch bevragen en interpreteren (vaardigheid).

- De student weet zich zowel met zijn werk als intellectueel te positioneren tegenover het actuele artistieke gebeuren (attitude).

- De student begrijpt de communicatieve werking van zijn beelden vanuit een eigen reflectie over de omringende cultuur (kennis).

Onderzoeksingesteldheid

- De student is in staat om over zijn werk ten aanzien van de gegeven problematiek te reflecteren en om die reflectie uit te bouwen (vaardigheid).

- De student kan op basis van affectieve sporen artistiek en niet-artistiek materiaal verzamelen dat zijn praktijk verrijkt (attitude).

- De student kan uit theoretische input inzichten opbouwen en productief aanwenden voor zijn eigen werk (kennis, vaardigheid).

- De student weet literaire teksten te onderzoeken en aan te wenden bij het articuleren van zijn artistieke praktijk (kennis, vaardigheid, attitude).

Communicatie en ondernemingszin

- De student kan op een kritische en eigenzinnige manier de affecten communiceren die aan zijn praktijk ten grondslag liggen, zowel middels verbale toelichting als in zijn werk zelf, en hij weet die affecten ook in andermans werk te lezen (vaardigheid).

- De student kan in dialoog gaan met verschillende soorten publiek.

- De student beschikt over de nodige discipline en autonomie om de (eigen) praktijk te blijven ontwikkelen (in de veranderende maatschappelijke context).

- De student kan eindverantwoordelijkheid opnemen bij de realisatie van een (artistiek) project in teamverband.

Via deze doelstellingen realiseert dit OPO de volgende opleidingsspecifieke leerresultaten: 1, 3, 4 en 6.

Gelijktijdigheid: Om dit opleidingsonderdeel aan te vangen, moet de student alle opleidingsonderdelen van de derde opleidingsfase Bachelor Beeldende Kunsten vroeger gevolgd hebben of gelijktijdig opnemen.

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
K34300 : Masterseminarie Letteren I (Niet meer aangeboden dit academiejaar)

Onderwijsleeractiviteiten

6 sp. Verstrooide aandacht. Over fascinatie en onthechting. (B-LUCA-K51275)

6 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-opdracht24 urenEerste semesterEerste semester
LUCA POC GRADUATE (OC grafisch ontwerp, textielontwerp, vrije kunsten Gent)

Kunst vraagt aandacht, maar meer en meer is onze aandacht verstrooid. Hoe daarmee om te gaan? 

In dit masterseminarie onderzoeken we eerst en vooral het ‘aandachtsregime’ waaronder we leven. We leven in een aandachtseconomie en tegelijk wordt onze aandacht in toenemende mate verdeeld tussen een fysieke en een virtuele wereld. Wat brengt die cocktail objectief gesproken met zich mee? Wat zijn de effecten ervan op onszelf? En wat doet die situatie met onze artistieke energie, als maker en als toeschouwer? Kunnen we ons nog concentreren? Vinden we dat ook belangrijk, of ‘van deze tijd’? Of zoeken we juist verstrooiing, eindeloze verstrooiing tegenover alles wat voortdurend onze aandacht beneemt? 

Op zoek naar antwoorden duiken we in de literatuur, de kunstvorm die misschien wel het meest lijdt onder het huidige aandachtsregime (al koppelen we regelmatig terug naar beeldende kunst, muziek, film en theater). Wat heeft literatuur - schrijven, lezen - ons te vertellen over hoe onze aandacht ‘werkt’ en samenhangt met onze affecten? Wat vragen al die onmogelijk dikke romans van ons? Letterlijk, het onmogelijke? Misschien. Maar wat doet het dan met ons tijdsbesef als we toch een nieuwe mogelijkheid vinden om ze te lezen, hoe onorthodox ook. Vertellen De idioot van Dostojewski,  A la recherche du temps perdu van Marcel Proust of Infinite Jest van David Foster Wallace iets over de concentratie die kunst vraagt, over de relatie tussen concentratie en verstrooidheid of over de relatie tussen kunst en verstrooiing? Of moeten we daarvoor op zoek naar andere vormen van literatuur: de microficties van Lydia Davis, de traag meanderende essayromans van W. G. Sebald of de urgente zelfverbeelding van Maggie Nelson? In elk geval zullen we beproeven hoe taal als materie imaginair met onze aandacht aan de haal kan gaan, of die kan blokkeren.

Als een kunstwerk ons sterk aanspreekt, zeggen we graag dat het ons fascineert. Als dat niet gebeurt, voelen we ons onthecht. Fascinatie klinkt positief, onthechting eerder negatief. Maar in de fascinatie in onze aandacht helemaal benomen, en in de onthechting lijkt ze juist te bevrijden. Daarom gaan we in dit seminarie uiteindelijk ook op zoek naar een weg tussen de extreme concentratie die fascinatie met zich meebrengt en de onverschillige verstrooidheid die onthechting kan veroorzaken, speurend naar wat een nieuw en eigen aandachtsklimaat kan zijn. Om dat te doen zullen we proberen om onze individuele observaties en ervaringen te bundelen in een collectieve romanvorm die ruimte laat voor verschillende vormen van aandacht. Aandacht voor het vanzelfsprekende en voor het vreemde, voor het kleine alledaagse en voor grote dromen: het hangt ervan af wat we samen zullen willen vertellen.

Een reader (capita selecta) en een literatuurlijst worden via Toledo ter beschikking gesteld. 

Hoorcollege, samen lezen, eigen onderzoek en presentaties, discussie (en optioneel gastdocenten, lezingen, externe evenementen).  

Opmerking: Er wordt voor dit seminarie, binnen de mogelijkheden die de veiligheid toelaten, gestreefd naar een gezonde mix van fysieke bijeenkomsten en digitaal lessen. Fysieke lessen (idealiter aan het begin, midden en einde van het seminarie) dienen vooral om de actieve participatie, onderlinge ontmoeting en de discussie te stimuleren, maar zullen altijd enkel en alleen plaatsvinden binnen de randvoorwaarde dat er voldoende ruimte is voor het houden van de maatschappelijk vereiste afstand. Het is aan te raden dat masterstudenten van andere campussen dan BK Gent, waar het seminarie desgevallend plaatsvindt, effectief fysiek aanwezig zijn bij de spaarzame fysieke bijeenkomsten. In geval van overmacht ten gevolge van COVID 19, zal het seminarie grotendeels of zelfs uitsluitend digitaal plaatsvinden, net als de presentaties. Alle informatie hierover wordt gecommuniceerd via mail en/of Toledo.

Evaluatieactiviteiten

Verstrooide aandacht. Over fascinatie en onthechting (B-LUCA-K74364)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling, Paper/Werkstuk, Presentatie
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Cursusmateriaal

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

De studenten schrijven/maken een werkstuk, met woord en beeld als basismedia. Dit werkstuk omvat 70% van de evaluatie en wordt afgerond met een mondelinge verdediging (al dan niet in groep) (10%) tijdens examenperiode, en voorafgegaan door participatie (lectuur, presentatie, gesprek, feedback) tijdens het masterseminarie (20%)

Evaluatievorm: (beeld)essay / presentatie / permanente evaluatie van participatie
Aantal evaluatiekansen: 2 evaluaties per jaar.

Je participatie(graad) telt mee voor 20 % in de eindberekening van de punten van het opleidingsonderdeel. Deze participatie betekent concreet dat je deelneemt aan de discussies, een presentatie voorbereidt en samenwerkt in functie van de eindopdracht (denkwerk, peer to peer-feedback). 

Bij het niet voldoen aan deze vereiste, kan de student 'NA' als quotering krijgen. Desgevallend veronderstelt de tweede examenkans een vervangopdracht. 

Bij het niet tijdig indienen van werkstukken, kan de student een 'NA' (niet aanwezig) als quotering krijgen.

In geval van overmacht kunnen elementen van de evaluatie die normaliter fysiek plaatsvinden (mondeling, presentaties) ook online gebeuren.

Bij onvoldoende participatie aan het seminarie (bvb. bij gebrek aan presentatie, coöperatie in p2p-feedback) is de student verplicht een bijkomende vervangopdracht uit te voeren om toegelaten te worden tot de tweede examenkans. De student wordt zelf verondersteld contact op te nemen met de docent om de vervangopdracht bij de tweede examenkans aan te vragen.