5PRD Masterproef[BAMATOOL] (B-LUCA-N43868)

Doelstellingen
Scriptie
Aan het einde van dit opleidingsonderdeel is de student in staat om:
STORYTELLING
- De studenten kunnen zelfstandig rapporteren op academisch niveau.
Deelcompetenties:
1. De studenten kunnen wetenschappelijke informatie verzamelen volgens onderbouwde (ontwerpende onderzoeks)methodes
2. De studenten kunnen hun onderzoek op een wetenschappelijke manier weergeven (bibliografisch refereren volgens de APA normen, transparantie en reflectie)
3. De studenten reflecteren over hun onderzoek in relatie tot relevantie (ontwerpveld, eigen werk, maatschappij), de gestelde onderzoeksvragen (hoofdvraag en subvragen) en leggen van hieruit linken tussen de verschillende fases in hun onderzoekend ontwerpproces
4. De studenten weten te komen tot reflectieve en analytische besluiten
Afstudeerproject
Aan het einde van dit opleidingsonderdeel is de student in staat om:
EXPLORING
- De student kan zelfstandig design gebruiken als instrument (kwalitatief/participatief) om meer kennis te vergaren in een sociale, culturele of maatschappelijke context.
- De student gebruikt de juiste methodes voor materiaal-, vorm- en gebruikersonderzoek met design als doel.
- De student houdt rekening met relevante maatschappelijke, technologische en economische factoren en vertaalt deze in relevante eisen en wensen (uitdaging en/of probleemstelling).
MAKING
- De student legt nieuwe verbanden en creëert nieuwe kennis die hun tot uiting weet te brengen in een ontwerp.
- De student transformeert zelfstandig, onderzoekend en experimenterend kennis en intuïtie tot een ontwerp.
- De student doorloopt een iteratief ontwerpproces.
- De student is in staat een ontwerp individueel te realiseren.
STORYTELLING
- De student is in staat vanuit een persoonlijke visie een authentiek concept te ontwikkelen en hierop te reflecteren.
- De student communiceert in beeld en woord over hun visie, werk en werkwijze.
- De student is in staat om hun ontwerp en rol als ontwerper te plaatsen binnen het referentiekader van het designveld.
- De student is in staat om een netwerk uit te bouwen van relevante ontwerpers, makers en onderzoekers die het masterproject ondersteunen.
Begintermen
Het is noodzakelijk om te slagen voor 4PRD Masterproef propositie als voorbereidend traject voor 5PRD Masterproef.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Master in de beeldende kunsten (Gent) 60 sp.
- Master in de audiovisuele kunsten (Genk) 60 sp.
- Master in de beeldende kunsten (Genk) 60 sp.
- Master in het productdesign (Genk) 120 sp.
- Master in het drama (Leuven) 60 sp.
- Master in de muziek (Leuven) 120 sp.
- Educatieve master in de audiovisuele en beeldende kunsten (Gent) 120 sp.
- Educatieve master in de audiovisuele en beeldende kunsten (Brussel) 120 sp.
- Educatieve master in de audiovisuele en beeldende kunsten (Genk) 120 sp.
- Educatieve master in de audiovisuele en beeldende kunsten (verkort programma) (Gent) 60 sp.
- Educatieve master in de audiovisuele en beeldende kunsten (verkort programma) (Brussel) 60 sp.
- Educatieve master in de audiovisuele en beeldende kunsten (verkort programma) (Genk) 60 sp.
Toleranties
Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):
- Educatieve master in de audiovisuele en beeldende kunsten (Gent) 120 sp.
- Educatieve master in de audiovisuele en beeldende kunsten (Brussel) 120 sp.
- Educatieve master in de audiovisuele en beeldende kunsten (Genk) 120 sp.
- Educatieve master in de audiovisuele en beeldende kunsten (verkort programma) (Gent) 60 sp.
- Educatieve master in de audiovisuele en beeldende kunsten (verkort programma) (Brussel) 60 sp.
- Educatieve master in de audiovisuele en beeldende kunsten (verkort programma) (Genk) 60 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
9 sp. 5PRD Scriptie (B-LUCA-N62467)




Inhoud
We werken verder op de richtlijnen die ook aan bod kwamen in de propositie.
Centraal in de scriptie staat het transparant en reflectief weergeven van je (ontwerpend) onderzoek(sproces).
Daarnaast is het voornaam om de regels van het academisch schrijven op te volgen en duidelijke ontwerpkeuzes op basis van je onderzoeks- en ontwerpproces te verantwoorden.
Een grote rol is eveneens weggelegd voor reflectie (doorheen de thesis en zeker in een besluit).
Studiemateriaal
Verscheidene aangeboden presentaties, reflecties en feedback.
Toelichting onderwijstaal
Voertaal van de contacten is Nederlands.
Documentatie, gastsprekers of studiebezoeken kunnen occasioneel in Engels worden gegeven.
Toelichting werkvorm
Studenten kunnen op vastgelegde momenten stukken thesis doorsturen. Aansluitend op de beoordeling van die ingezonden tekstfragmenten kunnen de studenten - indien noodzakelijk - een feedbackmoment aanvragen. Stukken tekst zullen als model worden verbeterd, zonder dat het de bedoeling is teksten te herschrijven.
21 sp. 5PRD Afstudeerproject (B-LUCA-N62468)




Inhoud
In het masterproject krijgt de student de kans om een eigen relevante design briefing te ontwikkelen. In essentie vertrekt deze vanuit de afbakening van een thema, context, doelgroep en methode waarvan de basis is gelegd in het vak 4PRD Masterproef propositie. Vanuit een duidelijke onderzoeksvraag ontwikkel je een diepgaand designonderzoekstraject dat resulteert in een betekenisvol product/dienst.
Het onderzoeks- en ontwerpproces moet systematisch en consequent gepland, uitgevoerd en gedocumenteerd worden. Een masterproject Productdesign bestaat uit minstens drie iteraties van Plannen – Ontwerpen – Maken – Testen – Evalueren. Dit proces zal je begeleiden naar een ontwerpoplossing dat een concreet product, dienst of systeem dient te zijn. Daarbij hou je rekening met relevante maatschappelijke, technologische en economische factoren die je vertaalt in relevante eisen en wensen (uitdaging en/of probleemstelling) voor de te realiseren ontwerpoplossing.
Uiteindelijk dienen er één of meerdere voorstellen uitgewerkt te worden tot een tastbaar en gedetailleerd eindresultaat, mogelijk in samenwerking met derden: ondernemingen, organisaties, instellingen, onderzoekscentra, … Het voorgestelde ontwerp—dat een antwoord geeft op de onderzoeksvraag—moet aan de hand van mock-ups, modellen, prototypes, visualisaties, animaties, enz. (al naargelang de relevantie) gedemonstreerd worden. Het geheel moet de basis leggen voor een potentiële implementatie van het ontwerp en moet de mogelijkheid bieden het productierijp te maken of de productie ervan efficiënter te maken.
De laatste fase in het masterproject behelst de reflectie die de aanzet moet geven tot toekomstig onderzoek en die vertrekkend van actuele tendensen en trends leidt tot een persoonlijke visie of stellingname.
Studiemateriaal
De student dient zelfstandig kennis te verwerven in functie van het onderwerp van hun masterproef. Dit houdt in dat de student zelfstandig de nodige onderzoeken en experimenten verricht om tot inzichten en knowhow te komen die essentieel zijn voor de definitie, de uitwerking en de realisatie van de masterproef.
Toelichting onderwijstaal
Voertaal van de contacten is Nederlands.
Documentatie, gastsprekers of studiebezoeken kunnen occasioneel in Engels (of Frans, Duits,…) worden gegeven.
Toelichting werkvorm
Individuele begeleiding door een promotor uit het voorziene docententeam. Het initiatief om contact op te nemen en af te spreken met de promotor ligt bij de student.
Regelmatig is er een interne presentatie/reflectie voorzien waar de student de stand van zaken van de masterproef presenteert voor de docenten.
Voor verdere detaillering zie het document "Richtlijnen voor de masterproef Productdesign".
Evaluatieactiviteiten
5PRD Masterproef (B-LUCA-N83868)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
N62467 - 5PRD Scriptie | 1-20/20 puntenschaal |
N62468 - 5PRD Afstudeerproject | 1-20/20 puntenschaal |
Het eindresultaat komt tot stand via een samengesteld cijfer:
30% Scriptie
— 20% tussentijdse versie (niet herkansbaar)
— 60% finale versie
— 20% externe jury
70% Afstudeerproject
— 60% interne jury
— 20% tussentijdse presentatie (niet herkansbaar)
— 80% finale presentatie + procesevaluatie
— 40% externe jury
Scriptie
De eindcompetentie (inclusief deelcompetenties) wordt beoordeeld aan de hand van de ingeleverde versies van de scripties (procesevaluatie). De scriptie dient tijdig te worden ingeleverd en vrij te zijn van elke vorm van plagiaat. Plagiaat leidt tot ernstig puntenverlies en kan resulteren in een 0/20 met als gevolg: het herschrijven van de scriptie. De deadline is strikt. Scripties die te laat worden ingeleverd, worden beschouwd als niet ingeleverd. De beoordeling van de scriptie is een kwalitatieve beoordeling die gebeurt door de scriptiebegeleider, promotor en de externe jury. De criteria waarmee rekening gehouden wordt bij de beoordeling, worden meegedeeld in de Richtlijnen voor de masterproef. De beoordelingscriteria zijn te beschouwen als toetsstenen voor de eindcompetenties waaraan de student moet voldoen. Een ernstige tekortkoming op één van de te behalen eindcompetenties kan tot een onvoldoende leiden.
Afstudeerproject
De beheersing van de doelstellingen wordt als maatstaf gehanteerd.
Verdere detaillering: zie het document "Richtlijnen Masterproef Productdesign".
EVALUATIE: VOORWAARDEN
1. Maximale participatie vereist, participatie telt mee in de totale evaluatie
2. Opdrachten inleveren op de gestelde deadline.
EVALUATIE: GEVOLGEN
1. Opdrachten die niet op de gestelde deadline en conform de afspraken met de docent ingeleverd worden, worden geweigerd. Het examencijfer voor de opdracht is 0/20.
2. De beoordelingscriteria zijn te beschouwen als eindcompetenties waaraan de student moet voldoen. Een ernstige tekortkoming op één van de eindcompetenties kan tot een onvoldoende leiden.
3. Bij Opleidingsonderdelen (Opo's) bestaande uit meerdere Onderwijsleeractiviteiten (Ola’s) is de minimaal vereiste score voor elke Onderwijsleeractiviteit 10/20. Is de score voor één of meerdere Onderwijsleeractiviteiten lager, dan wordt de laagst behaalde deelscore de totaalscore voor het volledige Opleidingsonderdeel.
Toelichting bij herkansen
Binnen dit opleidingsonderdeel zijn er deeloverdrachten bij een geslaagd deelresultaat:
- N62467 - 5PRD Scriptie (binnen academiejaar)
- Dezelfde modaliteiten als bij de eerste examenkans.
- Er is geen begeleiding mogelijk tussen de tweede en derde examenperiode.
- De ondersteunende faciliteiten van de campus (o.a. atelier, uitleendienst) zijn tijdens de zomerperiode niet of beperkt beschikbaar.
- Deelname aan de eerste examenkans is een voorwaarde om deel te kunnen nemen aan de herkansing.
- Er zijn deeloverdrachten van kracht voor de onderdelen Scriptie en Afstudeerproject. De beoordeling ‘geslaagd’ wordt voor deze onderdelen overgenomen in de herkansing. Enkel de onderdelen waarvoor de student niet geslaagd was, worden hernomen.
- De beoordeling voor het tussentijds punt voor Scriptie en Afstudeerproject blijft bij een herkansing behouden.
- De jurysamenstelling en omvang kan wijzigen ten opzichte van de eerste examenkans.