4PRD Designissues & context (B-LUCA-N43703)

Doelstellingen
ANALYSEREN EN VERBANDEN LEGGEN (3) (zie Master in het productdesign - Doelstellingen)
De student legt nieuwe verbanden en creeert nieuwe kennis
- Via opdrachten formuleert de student onderzoeksvragen, en zoekt op basis van wetenschappelijke literatuur de antwoorden hierop.
- Aan het einde van dit opleidingsonderdeel is de student in staat tot het leggen van verbanden tussen het designverleden en -heden (cf. de onderdelen van designissues & context tijdens de bachelorjaren)
COMMUNICEREN (8) (zie Master in het productdesign - Doelstellingen)
De student kan zelfstandig schriftelijk rapporteren op academisch niveau
COMMUNICEREN (11) (zie Master in het productdesign - Doelstellingen)
De student ontwikkelt zijn netwerk
- Via opdrachten (zowel geschreven als mondeling) leert de student de leerstof verwerken. Tijdens groepsuitstappen leert de student de sector, zijn belangrijke spelers en momenten kennen.
REFLECTEREN (15) (zie Master in het productdesign - Doelstellingen)
De student kan onder begeleiding over zijn eigen of andermans werk reflecteren en zichzelf plaatsen ten opzichte van bestaande denk- en referentiekaders
- Aan het eind van dit opleidingsonderdeel :
- verwerft de student een overzicht van de meest recente designgeschiedenis (ca. 2000-nu)
- kan de student visueel de meest belangrijke stijlkenmerken benoemen en onderscheiden, kent de meest belangrijke designers van deze periode en hun werk, en begrijpt inhoudelijk waar veranderingen in de designwereld maatschappelijk, sociaal en cultureel vandaan komen
- kan de student de meest recente ontwikkelingen in de designgeschiedenis herkennen en benoemen, en reflexief nagaan welke invloed deze kunnen hebben op zijn/haar eigen werk. De student is in staat een vertaalslag te maken tussen de theoretische input, kennis ontstaan tijdens klassikale discussies en zijn of haar eigen ontwerppraktijk.
Begintermen
N62529 - DesignIssues & Context (derde jaar)
Plaats in het onderwijsaanbod
- Master in de beeldende kunsten (Gent) 60 sp.
- Master in de audiovisuele kunsten (Genk) 60 sp.
- Master in de beeldende kunsten (Genk) 60 sp.
- Master in het productdesign (Genk) 120 sp.
- Master in het drama (Leuven) 60 sp.
- Master in de muziek (Leuven) 120 sp.
- Educatieve master in de audiovisuele en beeldende kunsten (Gent) 120 sp.
- Educatieve master in de audiovisuele en beeldende kunsten (Brussel) 120 sp.
- Educatieve master in de audiovisuele en beeldende kunsten (Genk) 120 sp.
- Educatieve master in de audiovisuele en beeldende kunsten (verkort programma) (Gent) 60 sp.
- Educatieve master in de audiovisuele en beeldende kunsten (verkort programma) (Brussel) 60 sp.
- Educatieve master in de audiovisuele en beeldende kunsten (verkort programma) (Genk) 60 sp.
Toleranties
Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):
- Educatieve master in de audiovisuele en beeldende kunsten (Gent) 120 sp.
- Educatieve master in de audiovisuele en beeldende kunsten (Brussel) 120 sp.
- Educatieve master in de audiovisuele en beeldende kunsten (Genk) 120 sp.
- Educatieve master in de audiovisuele en beeldende kunsten (verkort programma) (Gent) 60 sp.
- Educatieve master in de audiovisuele en beeldende kunsten (verkort programma) (Brussel) 60 sp.
- Educatieve master in de audiovisuele en beeldende kunsten (verkort programma) (Genk) 60 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
6 sp. 4PRD Designissues & context (B-LUCA-N62297)




Inhoud
Designissues & context 4
Tot de kern van dit opleidingsonderdeel behoort het kunnen onderscheiden van de meest belangrijke actoren binnen het hedendaagse designveld, alsook actuele thema's kunnen herkennen en benoemen. Onderdelen van dit vak houden verband met belangrijke designgebeurtenissen binnen het academiejaar waarin het vak gegeven wordt, en verbinden design met zijn maatschappelijke context.
Binnen dit vak wordt niet alleen een zelfstandig verwerken van de materie, maar ook het actief deelnemen aan de discoursvorming hierrond verwacht.
Ethiek
inhoud
- inleiding: een uitnodiging om mee te denken
- universitaliteit in kennen en handelen
- de strijd met een dualistisch mensbeeld
- nadenken met Marx over arbeid en sociale rechtvaardigheid
- wat is geluk, liefde, vrijheid en de ik-cultuur?
- leven binnen de grenzen van het mogelijke
- menselijke en christelijke verantwoordelijkheid vanuit filosofisch perspectief
doelstellingen
- student moet met eigen woorden kunnen uitleggen:
- dat filosief en ethiek met het eigen leven te maken hebben
- dat zowel in denken als in handelen het universitaliteitsprincipe geldt
- de dualistische mensvisie en de poging om het dualisme te overwinnen
- ethisch ambigue dilemmasituaties duiden en bespreken
- verantwoordelijkheid begrijpen vanuit filosofisch perspectief
- betekenis van geluk, liefde, vrijheid
- betekenis van arbeid, sociale rechtvaardigheid en de ik-cultuur
Studiemateriaal
Designissues & Context 4
- Reader die beschikbaar gesteld wordt via het elektronische leerplatform Toledo
- Powerpointpresentaties
- Notities
Ethiek
syllabus van de cursus
Toelichting onderwijstaal
Voertaal van de contacten is Nederlands.
Documentatie, gastsprekers of studiebezoeken kunnen occasioneel in Engels (of Frans, Duits,…) worden gegeven.
Toelichting werkvorm
Activerende hoorcolleges en practica
Uitstappen waarin actieve participatie wordt verwacht
Evaluatieactiviteiten
4PRD Designissues & context (B-LUCA-N83703)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Binnen dit vak werken we met permanente evaluatie, een aantal kleine opdrachten, en een eindpaper met eindpresentatie. Informatie over de kleine opdrachten, en hun deadlines wordt op Toledo medegedeeld. Het eindcijfer vormt de som van het resultaat van de eindpaper (op 40 punten), participatie (20 punten), kleinere opdrachten (30 punten) en een eindpresentatie (10 punten).
EVALUATIE: VOORWAARDEN
1. Maximale participatie vereist, participatie telt mee in de totale evaluatie. Deze participatie betekent concreet dat je actief vragen stelt en beantwoordt tijdens de les, en actief meewerkt tijdens het college. Ook actieve medewerking tijdens eventuele excursies en werkbezoeken wordt verwacht.
2. Opdrachten inleveren voor de gestelde deadlines en op de manier zoals via Toledo aangegeven door de docent.
EVALUATIE: GEVOLGEN
1. Opdrachten die niet conform de afspraken met de docent ingeleverd worden, worden geweigerd. Het examencijfer voor die opdracht is dan 0/10.
2. Voor laattijdige indiening van de opdrachten worden 2 strafpunten aangerekend bij de evaluatie van de opdracht, het maximale te behalen cijfer wordt dan 8/10, hetzij 38/40 voor de eindpaper.
3. De beoordelingscriteria zijn te beschouwen als eindcompetenties waaraan de student moet voldoen. Een ernstige tekortkoming op één van de eindcompetenties kan tot een onvoldoende leiden.
4. Bij Opleidingsonderdelen (Opo's) bestaande uit meerdere Onderwijsleeractiviteiten (Ola’s) is de minimaal vereiste score voor elke Onderwijsleeractiviteit 10/20. Is de score voor één of meerdere Onderwijsleeractiviteiten lager, dan wordt de laagst behaalde deelscore de totaalscore voor het volledige Opleidingsonderdeel.
5. Feedback kan klassikaal openbaar worden medegedeeld.
Bij groepsopdrachten kan een deel van de evaluatie gebeuren door de groepsleden op basis van de deelname en bijdrage aan groepsactiviteiten. Dit houdt in dat de student(e) zijn/haar teamleden en zichzelf beoordeelt en dat de resultaten verkregen uit de beoordeling van de student(e) door het team vergeleken wordt met de eigen beoordeling. Redenen voor het introduceren van die beoordelingssysteem zijn: het motiveren van de studenten i.v.m. inzet (o.a. voor het team) en het leren ‘beoordelen’. Dit geeft de student de mogelijkheid om zijn eigen functioneren in team te evalueren. Op deze manier leren de studenten ook van elkaar. Enkele ‘spelregels’ waarmee hierbij rekening gehouden wordt tijdens het invullen door de studenten zijn: de studenten beoordelen in eer en geweten, scores waarbij de groep zichzelf maximum geeft worden niet aanvaard en de hoogste en de laagste score worden niet betrokken (dit om “manipulatie” of het moedwillig bevoordelen/benadelen te vermijden). Houdt de student(e) zich niet aan deze spelregels, zullen er sancties plaatsvinden in overleg met het opleidingshoofd. Vult de student(e) de beoordelingslijst niet of niet tijdig in, heeft hij/zij in feite niet deelgenomen aan de opdracht en ontvangt hij/zij een 0/20.
Toelichting bij herkansen
Designissues & Context 4
De paper en/of presentatie kan worden herkanst in de derde zittijd. Deze worden herwerkt op basis van de feedback van de docent.