Masterproef Hafabradirectie [BAMATOOL] (B-LUCA-L43253)

Doelstellingen
Aan het einde van dit opleidingsonderdeel is de student in staat om te kunnen functioneren als een professioneel Hafabra-dirigent.
Begintermen
De student moet geslaagd zijn voor een auditie voor dit opleidingsonderdeel of geslaagd zijn in de voorgaande fase van de opleiding (1MA Hafabradirectie).
Plaats in het onderwijsaanbod
- Master in de muziek: compositie, directie I/Z, jazz (Leuven) (Specialisatie Hafabra) 120 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
24 sp. Hafabradirectie (B-LUCA-L55519)




Inhoud
De student leidt repeties met een volwaardig harmonieorkest en sluit af met een examenconcert.
Studiemateriaal
Te verwerken hafabrapartituren.
Toelichting werkvorm
Er zijn wekelijkse lessen waarbij het studiemateriaal bestudeerd wordt. De studenten krijgen de mogelijkheid om binnen de blaasmuzieksector praktijkervaring op te doen in de vorm van gecoachte stage-uren.
6 sp. Onderzoeksrapport (B-LUCA-L55520)




Inhoud
Het reflectieve luik van de masterproef is onlosmakelijk verbonden met het artistieke luik van de masterproef. Beiden vormen een ondeelbaar geheel. De masterproef is het sluitstuk van de opleiding Master in de Muziek. De student wordt hierin bijgestaan door een begeleidingscommissie bestaande uit een promotor en hoofdvakdocent instrument - die beiden het volledige geïntegreerde deel van de masterproef opvolgen.
Het reflectieve luik van de masterproef bestaat uit een onderzoeksrapport waarin een relevante onderzoeksvraag uit het domein van de uitvoeringspraktijk wordt uitgediept. Die onderzoeksvraag wordt degelijk gecontextualiseerd vanuit een uitgebreide beschrijving van de probleemstelling. De scriptie staat in onlosmakelijk verband met het artistiek luik van de Masterproef. De student hanteert voor de realisatie van zijn onderzoek een onderzoeksontwerp met een goed doordachte methodologie. De studie verloopt dan ook volgens de gekende en vigerende criteria met betrekking tot het onderzoek in de kunsten zoals aangereikt tijdens de eerdere opleidingsfases binnen de Leerlijn Onderzoek. Het corpus bedraagt minimum 17.000 woorden.
Het reflectieve luik van de Masterproef wordt uitgewerkt en opgemaakt volgens de criteria en binnen het tijdskader, zoals vermeld in de hierna gerefereerde documenten onder Studiemateriaal, die gelden als aanvulling op deze ECTS-fiche. Beide documenten zijn gepubliceerd op Toledo in de community ‘Campus Lemmens’ onder de map ‘Bachelor- en Masterproef’.
Studiemateriaal
- Literatuur & ander bronnenmateriaal gerelateerd aan het onderzoeksonderwerp
- Documenten over onderzoek en onderzoeksrapport via de docenten en Toledo
Toelichting onderwijstaal
Mits schriftelijke toestemming van de promotor kan het reflectief luik ook in een andere 'forumtaal' geschreven worden (Engels, Duits of Frans).
Toelichting werkvorm
- De student kiest een onderwerp en bakent het af ('probleemstelling').
- De student formuleert een duidelijke en relevante onderzoeksvraag.
- De student analyseert en synthetiseert het bestaande onderzoek rond zijn onderzoeksonderwerp ('State of the Art').
- De student ontwerpt een doordacht en systematisch stappenplan om deze onderzoeksvraag te beantwoorden ('onderzoeksmethodologie')
- De student verricht onderzoek conform de wetten van het wetenschappelijk onderzoek.
- De student werkt individueel en zelfstandig.
- De student schrijft een onderzoeksrapport.
De eerste vier beschreven stappen worden in principe reeds uitgewerkt tijdens de eerste opleidingsfase van de Master.
Evaluatieactiviteiten
Masterproef Hafabradirectie (B-LUCA-L83253)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
L55519 - Hafabradirectie | 1-20/20 puntenschaal |
L55520 - Onderzoeksrapport | 1-20/20 puntenschaal |
Artistiek luik - Hafabradirectie
De student behaalt een examencijfer op basis van het praktijkexamen, beoordeeld door een jury, en bijhorende repetitie(s). De weging van deze 2 onderdelen is 70% voor het concert en 30% voor de repetitie(s).
Reflectief luik - Onderzoeksrapport
De evaluatie van de scriptie wordt beoordeeld volgens de volgende criteria:
- duidelijke en relevante onderzoeksvraag,
- degelijk uitgewerkte probleemstelling,
- ontegensprekelijk verband met het muziekpedagogische project,
- duidelijk onderzoeksontwerp en gedegen onderzoeksmethodologie,
- academisch taalgebruik, correcte bronvermelding volgens APA,
- verzorgde vormgeving conform de afspraken binnen de opleiding Muziek (zie Toledo).
Eindscore
De eindscore van de masterproef in zijn geheel is het gewogen gemiddelde van het artistiek en het reflectief luik. De puntenverdeling gebeurt volgens het studiepuntengewicht van elk luik binnen het totaal.
Om te kunnen slagen voor de masterproef als geheel dient de student voor zowel het artistieke als het reflectieve luik te slagen.
Toelichting bij herkansen
Binnen dit opleidingsonderdeel zijn er deeloverdrachten bij een geslaagd deelresultaat:
- L55519 - Hafabradirectie (binnen academiejaar)
- L55520 - Onderzoeksrapport (binnen academiejaar)