1MA Orkestratie en arrangement (B-LUCA-L43252)

Doelstellingen
De student verwerft een zo breed mogelijke scala aan kennis en ervaring over het domein orkestratie die kan toegepast worden in de praktijk van het orkestreren en arrangeren voor zo divers mogelijke bezettingen, zowel symfonisch als voor HaFaBra. De student is in staat arrangementen te realiseren van verschillende bezettingen. De student kan daarbij aanpassingen doorvoeren, vooral in functie van amateuristische werkvelden. Hierbij leert de student als dirigent op dat niveau speelproblemen op te lossen tijdens de repetities. Bovendien kan de student een optionele partij realiseren die niet voorzien is in de oorspronkelijke versie.
Begintermen
De student heeft een basiskennis van de instrumentenleer wat betreft karakteristieken, tessituur, speelmogelijkheden, transpositiewetmatigheden en heeft een degelijke notie van het basisrepertoire zowel symfonisch als voor HaFaBra.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Educatieve master in de muziek en podiumkunsten (Leuven) (Specialisatie Directie instrumentale muziek) 120 sp.
- Master in de muziek: compositie, directie I/Z, jazz (Leuven) (Specialisatie Hafabra) 120 sp.
- Master in de muziek: compositie, directie I/Z, jazz (Leuven) (Specialisatie Symfonisch Orkest) 120 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
6 sp. 1MA Orkestratie en arrangement (B-LUCA-L55518)




Inhoud
Doorheen het volledige studiecurriculum bouwt de student gestaag een parate en zo volledig mogelijke kennis op over het domein orkestratie. Dit domein behelst niet alleen een complete actieve kennis van alle instrumenten en stemmen (instrumentatie), maar ook het vermogen om in alle mogelijke bezettingen en stijlen te orkestreren (orkestratie en compositie). Hij/zij bouwt kennis op van de standaardhandboeken over orkestratie en een uitgebreide repertoirekennis van de Westerse muziekliteratuur, waarbij gefocust wordt op de belangrijkste werken die qua orkestratie toonaangevend, verrijkend en vernieuwend zijn.
Studiemateriaal
Partituren, CD, ICT-omgeving, Cursusmateriaal
Toledo - Organisatie Compositie - Inhoudsgebied Orkestratie: videofragmenten, partituren, …
Adler, Samuel, The Study of Orchestration, Third Edition, 2002, W.W. Norton & Company
Rimsky-Korsakov, N., Principles of Orchestration, Dover Publications, New York.
Piston, W., Orchestration, W.W. Norton & Company, New York.
Forsyth, C., Orchestration, Dover Publication, New York.
Black, Dave, Essential Dictionary of Orchestration, Alfred, ISBN-10: 0-7390-0021-7
Willi, Daniel, Instrumentation für Brass Band und Blasorchester, Ein Lehrgang, DVO Fachverlag für Blasmusik, 2015
Swerts, Piet, Principes van de Orkestratie, 2020, Zodiac Editions
Toelichting werkvorm
Er worden luister-, lees- en analyse-opdrachten aangeboden, gepaard gaande met beknopte compositorische stijloefeningen op basis van de behandelde modellen, technieken, enz. De student werkt in de loop van het academiejaar aan de realisatie van zijn orkestraties en wordt hierbij gecoacht door de betrokken docent. De student realiseert over de jaren heen een portfolio waarbij alle mogelijke combinaties minstens een keer aan bod komen. Dit is tevens het voorwerp van de jaarlijkse evaluatie.
De student neemt minstens éénmaal in zijn curriculum deel aan het orkestratieproject waar de theorie mits specifiek geformuleerde opdrachten aan de praktijk zal getoetst worden.
Evaluatieactiviteiten
1MA Orkestratie en arrangement (B-LUCA-L83252)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
De student wordt beoordeeld op basis van de gemaakte opdrachten en het ingediende portfolio.