Masterproef Koordirectie [BAMATOOL] (B-LUCA-L43250)

30 studiepuntenNederlands35 urenBeide semestersBeide semestersUitgesloten voor creditcontract
Bikkembergs Kurt (coördinator) |  N.
LUCA POC GRADUATE (OC instr/zang, jazz, muziekpedagogie, muziektherapie Leuven)

Aan het einde van deze masterproef is de student in staat om met zowel amateurkoren als meer professionele koorgezelschappen aan de slag te gaan. Hij/zij heeft zich/haar tevens verdiept in een koorspecialisatie naar eigen keuze in samenspraak met de docent en de promotor van het reflectief luik.

De student is geslaagd voor koordirectie op niveau van 4D (de eerste opleidingsfase master muziek, afstudeerrichting koordirectie).

Onderwijsleeractiviteiten

24 sp. Koordirectie (B-LUCA-L55514)

24 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Masterproef30 urenBeide semestersBeide semesters
N.
LUCA POC GRADUATE (OC instr/zang, jazz, muziekpedagogie, muziektherapie Leuven)

Muziek, Filosofie, Kunst, Sociologie, Psychologie, Koor, Stem, …

Partituren, Boeken, Artikels, cd’s, lp’s, video, …

6 sp. Onderzoeksrapport (B-LUCA-L55516)

6 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Masterproef5 urenBeide semestersBeide semesters
N.
LUCA POC GRADUATE (OC instr/zang, jazz, muziekpedagogie, muziektherapie Leuven)

Het reflectieve luik van de masterproef bestaat uit een onderzoeksrapport of scriptie (minimum 17.000 woorden) waarin een relevante onderzoeksvraag uit het domein van de uitvoeringspraktijk wordt uitgediept. Die onderzoeksvraag wordt degelijk gecontextualiseerd vanuit een uitgebreide beschrijving van de probleemstelling. De scriptie staat in verband met het artistiek luik van de Masterproef.

Het reflectieve luik van de Masterproef wordt uitgewerkt en opgemaakt volgens de criteria en binnen het tijdskader, zoals vermeld op Toledo.

Literatuur & ander bronnenmateriaal gerelateerd aan het onderzoeksonderwerp

Opmaak onderzoeksrapport: Toledo

Mits schriftelijke toestemming van de promotor kan het reflectief luik ook in een andere 'forumtaal' geschreven worden (Engels, Duits of Frans).

- De student kiest een onderwerp en bakent het af ('probleemstelling').
- De student formuleert een duidelijke en relevante onderzoeksvraag.
- De student analyseert en synthetiseert het bestaande onderzoek rond zijn onderzoeksonderwerp ('State of the Art').
- De student ontwerpt een doordacht en systematisch stappenplan om deze onderzoeksvraag te beantwoorden ('onderzoeksmethodologie')
- De student verricht onderzoek conform de wetten van het wetenschappelijk onderzoek.
- De student werkt individueel en zelfstandig.
- De student schrijft een onderzoeksrapport.

De eerste vier beschreven stappen worden in principe reeds uitgewerkt tijdens de eerste opleidingsfase van de Master.

Evaluatieactiviteiten

Masterproef Koordirectie (B-LUCA-L83250)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Praktijkexamen, Paper/Werkstuk
Leermateriaal : Computer, Partituren

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal
L55514 - Koordirectie1-20/20 puntenschaal
L55516 - Onderzoeksrapport1-20/20 puntenschaal

Artistiek luik - Koordirectie
Het praktijkexamen bestaat uit volgende proeven (tussen haakjes het relatieve gewicht van elke proef):

  • het spelen van 10 (tien) koorpartituren uit verschillende stijlperiodes
    hiervan 5 (vrije keuze) met het zingen van een vocale lijn (jurykeuze) (15 %)
  • zichtlezing (dirigeren) van een collage van koorpartituren (15 %)
  • het leiden van een repetitie (40 %)
  • een publieke concertproef met een eigen samengesteld koor (geen professionele zangers!) met minimum acht koorcomposities; de helft uit de wereldliteratuur uit alle stijlperioden, de andere helft gerelateerd aan het onderzoeksonderwerp van de masterpaper (30 %).

Een deskundige jury beoordeelt een repetitie en de concertproef.

Reflectief luik - Onderzoeksrapport

De student maakt als scriptie ofwel een uitvoerige analyse van enkele koorwerken ofwel een studie over een bepaald onderwerp binnen de koorliteratuur.

De evaluatie van het onderzoeksrapport wordt beoordeeld volgens de volgende criteria:

  • duidelijke en relevante onderzoeksvraag,
  • degelijk uitgewerkte probleemstelling,
  • ontegensprekelijk verband met het muziekpedagogische project,
  • duidelijk onderzoeksontwerp en gedegen onderzoeksmethodologie,
  • academisch taalgebruik, correcte bronvermelding volgens APA,
  • verzorgde vormgeving conform de afspraken binnen de opleiding Muziek (zie Toledo).

Eindscore

De eindscore van de masterproef in zijn geheel is het gewogen gemiddelde van het artistiek en het reflectief luik. De puntenverdeling gebeurt volgens het studiepuntengewicht van elk luik binnen het totaal.

Om te kunnen slagen voor de masterproef als geheel dient de student voor zowel het artistieke als het reflectieve luik te slagen.

Binnen dit opleidingsonderdeel zijn er deeloverdrachten bij een geslaagd deelresultaat:

  • L55514 - Koordirectie (binnen academiejaar)
  • L55516 - Onderzoeksrapport (binnen academiejaar)

De student herneemt het luik of de beide luiken (artistiek en reflectief) waarvoor hij een onvoldoende behaalde tijdens de eerste examenkans.