Masterproef Koordirectie [BAMATOOL] (B-LUCA-L43250)

Doelstellingen
Aan het einde van deze masterproef is de student in staat om met zowel amateurkoren als meer professionele koorgezelschappen aan de slag te gaan. Hij/zij heeft zich/haar tevens verdiept in een koorspecialisatie naar eigen keuze in samenspraak met de docent en de promotor van het reflectief luik.
Begintermen
De student is geslaagd voor koordirectie op niveau van 4D (de eerste opleidingsfase master muziek, afstudeerrichting koordirectie).
Plaats in het onderwijsaanbod
- Master in de muziek: compositie, directie I/Z, jazz (Leuven) (Specialisatie Koor) 120 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
24 sp. Koordirectie (B-LUCA-L55514)




Inhoud
Muziek, Filosofie, Kunst, Sociologie, Psychologie, Koor, Stem, …
Studiemateriaal
Partituren, Boeken, Artikels, cd’s, lp’s, video, …
6 sp. Onderzoeksrapport (B-LUCA-L55516)




Inhoud
Het reflectieve luik van de masterproef bestaat uit een onderzoeksrapport of scriptie (minimum 17.000 woorden) waarin een relevante onderzoeksvraag uit het domein van de uitvoeringspraktijk wordt uitgediept. Die onderzoeksvraag wordt degelijk gecontextualiseerd vanuit een uitgebreide beschrijving van de probleemstelling. De scriptie staat in verband met het artistiek luik van de Masterproef.
Het reflectieve luik van de Masterproef wordt uitgewerkt en opgemaakt volgens de criteria en binnen het tijdskader, zoals vermeld op Toledo.
Studiemateriaal
Literatuur & ander bronnenmateriaal gerelateerd aan het onderzoeksonderwerp
Opmaak onderzoeksrapport: Toledo
Toelichting onderwijstaal
Mits schriftelijke toestemming van de promotor kan het reflectief luik ook in een andere 'forumtaal' geschreven worden (Engels, Duits of Frans).
Toelichting werkvorm
- De student kiest een onderwerp en bakent het af ('probleemstelling').
- De student formuleert een duidelijke en relevante onderzoeksvraag.
- De student analyseert en synthetiseert het bestaande onderzoek rond zijn onderzoeksonderwerp ('State of the Art').
- De student ontwerpt een doordacht en systematisch stappenplan om deze onderzoeksvraag te beantwoorden ('onderzoeksmethodologie')
- De student verricht onderzoek conform de wetten van het wetenschappelijk onderzoek.
- De student werkt individueel en zelfstandig.
- De student schrijft een onderzoeksrapport.
De eerste vier beschreven stappen worden in principe reeds uitgewerkt tijdens de eerste opleidingsfase van de Master.
Evaluatieactiviteiten
Masterproef Koordirectie (B-LUCA-L83250)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
L55514 - Koordirectie | 1-20/20 puntenschaal |
L55516 - Onderzoeksrapport | 1-20/20 puntenschaal |
Artistiek luik - Koordirectie
Het praktijkexamen bestaat uit volgende proeven (tussen haakjes het relatieve gewicht van elke proef):
- het spelen van 10 (tien) koorpartituren uit verschillende stijlperiodes
hiervan 5 (vrije keuze) met het zingen van een vocale lijn (jurykeuze) (15 %) - zichtlezing (dirigeren) van een collage van koorpartituren (15 %)
- het leiden van een repetitie (40 %)
- een publieke concertproef met een eigen samengesteld koor (geen professionele zangers!) met minimum acht koorcomposities; de helft uit de wereldliteratuur uit alle stijlperioden, de andere helft gerelateerd aan het onderzoeksonderwerp van de masterpaper (30 %).
Een deskundige jury beoordeelt een repetitie en de concertproef.
Reflectief luik - Onderzoeksrapport
De student maakt als scriptie ofwel een uitvoerige analyse van enkele koorwerken ofwel een studie over een bepaald onderwerp binnen de koorliteratuur.
De evaluatie van het onderzoeksrapport wordt beoordeeld volgens de volgende criteria:
- duidelijke en relevante onderzoeksvraag,
- degelijk uitgewerkte probleemstelling,
- ontegensprekelijk verband met het muziekpedagogische project,
- duidelijk onderzoeksontwerp en gedegen onderzoeksmethodologie,
- academisch taalgebruik, correcte bronvermelding volgens APA,
- verzorgde vormgeving conform de afspraken binnen de opleiding Muziek (zie Toledo).
Eindscore
De eindscore van de masterproef in zijn geheel is het gewogen gemiddelde van het artistiek en het reflectief luik. De puntenverdeling gebeurt volgens het studiepuntengewicht van elk luik binnen het totaal.
Om te kunnen slagen voor de masterproef als geheel dient de student voor zowel het artistieke als het reflectieve luik te slagen.
Toelichting bij herkansen
Binnen dit opleidingsonderdeel zijn er deeloverdrachten bij een geslaagd deelresultaat:
- L55514 - Koordirectie (binnen academiejaar)
- L55516 - Onderzoeksrapport (binnen academiejaar)
De student herneemt het luik of de beide luiken (artistiek en reflectief) waarvoor hij een onvoldoende behaalde tijdens de eerste examenkans.