Masterproef Jazz [BAMATOOL] (B-LUCA-L43248)

30 studiepuntenNederlands35 urenBeide semestersBeide semestersUitgesloten voor creditcontract
Vaganée Frank (coördinator) |  Andrioli Nicola |  Anthonissen Peter |  Cassiers Lynn |  Celis Roeland |  Derudder Alex |  Finoulst Tim |  Machtel Jos |  Pallemaerts Dre |  Peremans Dree |  Vaganée Frank |  Van den Brande Ariadne |  N.  | MinderMeer
LUCA POC GRADUATE (OC instr/zang, jazz, muziekpedagogie, muziektherapie Leuven)

De Masterproef is het sluitstuk van de opleiding Master in de Muziek. Het vormt  één ondeelbaar geheel, bestaande uit een artistiek (recital en research-based recital) en een reflectief luik (onderzoeksrapport).

Artistiek luik (recital en research-based recital)

Aan het einde van dit opleidingsonderdeel heeft de student zich ontwikkeld tot een volwaardig podiumartiest die binnen het domein van de jazz eigen werk kan componeren, arrangeren en uitvoeren, die bestaand jazzrepertoire kan (her)interpreteren en die al dit muzikaal materiaal kan gebruiken als basis voor improvisatie.

Reflectief luik (onderzoeksrapport)

Aan het einde van dit opleidingsonderdeel is de student in staat om schriftelijk en mondeling te communiceren over de resultaten van eigen artistiek onderzoek. De student kan zijn eigen artistieke praktijk (kritisch) bevragen en hierover reflecteren, en hij doet dit vanuit een nieuwsgierige en academische houding. Het reseach-based recital getuigt hiervan. De student hanteert het vakjargon eigen aan het 'onderzoek in de kunsten'.

De student is geslaagd voor '1MA of 4J Hoofdinstrument Jazz' en voor 'Voorbereiding masteronderzoek' binnen Master in de muziek, afstudeerrichting Jazz.

De student heeft een genuanceerde (zelf)kritische houding, is bereid het eigen artistieke denken en handelen als improviserend en componerend musicus bij te sturen, kan relevante informatie verzamelen en verwerken en kent de criteria van het onderzoek binnen het domein van de artistieke praktijk. Bovendien is de student geïnteresseerd in actuele ontwikkelingen in dit domein.

De student kan bronnen raadplegen die in de forumtalen Nederlands, Engels, Frans en Duits geschreven zijn.

Je moet voldoen aan een volgtijdelijkheidsvoorwaarde om dit opleidingsonderdeel te mogen opnemen. Volgtijdelijkheid kan STRENG of SOEPEL zijn of een GELIJKTIJDIGHEID inhouden. Ook kan een diplomaNIVEAU als voorwaarde gesteld zijn.
Verklaring:
STRENG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je geslaagd zijn voor of een tolerantie ingezet hebben voor de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt.
SOEPEL: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, gevolgd hebben.
GELIJKTIJDIG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ook de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, opnemen of al opgenomen hebben.
NIVEAU: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ten minste deze graad behaald hebben.


STRENG(L43247)

Bovenstaande codes van opleidingsonderdelen stemmen overeen met onderstaande omschrijvingen van die opleidingsonderdelen:
L43247 : Hoofdinstrument Jazz

Onderwijsleeractiviteiten

12 sp. Recital (B-LUCA-L55510)

12 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Masterproef15 urenEerste semesterEerste semester
Andrioli Nicola |  Cassiers Lynn |  Celis Roeland |  Derudder Alex |  Finoulst Tim |  Machtel Jos |  Pallemaerts Dre |  Peremans Dree |  Vaganée Frank |  Van den Brande Ariadne |  N.  | MinderMeer
LUCA POC GRADUATE (OC instr/zang, jazz, muziekpedagogie, muziektherapie Leuven)

De student(e) creëert een programma dat hij/zij samenstelt in samenspraak met zijn/haar docent en dat in functie staat van zijn/haar interesses en de actuele ontwikkelingen in het domein van de jazz en de kunst van het improviseren.

Transcripties, partituren, Real Books, Song Books, bestaande arrangementen, eigen composities.

Tijdens de contacturen wordt de student gecoacht door de docent, waarbij er ook gefocust wordt op de student zijn/haar onderzoeksrapport. De student studeert dagelijks en integreert de gegeven feedback bij de voorbereiding op deze contactmomenten en van het examen dat in concertvorm georganiseerd wordt.

12 sp. Research-based recital (B-LUCA-L55511)

12 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Masterproef15 urenTweede semesterTweede semester
Andrioli Nicola |  Cassiers Lynn |  Celis Roeland |  Derudder Alex |  Finoulst Tim |  Machtel Jos |  Pallemaerts Dre |  Peremans Dree |  Vaganée Frank |  Van den Brande Ariadne |  N.  | MinderMeer
LUCA POC GRADUATE (OC instr/zang, jazz, muziekpedagogie, muziektherapie Leuven)

De student(e) creëert een programma dat hij/zij samenstelt in samenspraak met zijn/haar docent en dat in functie staat van zijn/haar onderzoeksrapport en de actuele ontwikkelingen in het domein van de jazz en de kunst van het improviseren.

Transcripties, partituren, Real Books, Song Books, bestaande arrangementen, eigen composities, die relateren aan zijn/haar onderzoeksrapport

Tijdens de contacturen wordt de student gecoacht door de docent, waarbij er ook gefocust wordt op de student zijn/haar onderzoeksrapport. De student studeert dagelijks en integreert de gegeven feedback bij de voorbereiding op deze contactmomenten en van het examen dat in concertvorm georganiseerd wordt.

6 sp. Onderzoeksrapport (B-LUCA-L55512)

6 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Masterproef5 urenBeide semestersBeide semesters
Anthonissen Peter |  N.
LUCA POC GRADUATE (OC instr/zang, jazz, muziekpedagogie, muziektherapie Leuven)

Het reflectieve luik van de masterproef, het onderzoeksrapport, is onlosmakelijk verbonden met het artistieke luik van de masterproef. Beide vormen een ondeelbaar geheel. De masterproef is het sluitstuk van de opleiding Master in de Muziek. De student wordt hierin bijgestaan door een begeleidingscommissie bestaande uit een promotor en hoofdvakdocent instrument - die beiden het volledige geïntegreerde deel van de masterproef opvolgen.

Het reflectieve luik van de masterproef bestaat uit een onderzoeksrapport waarin een relevante onderzoeksvraag uit het domein van de uitvoeringspraktijk wordt uitgediept. Die onderzoeksvraag wordt degelijk gecontextualiseerd vanuit een uitgebreide beschrijving van de probleemstelling. De scriptie staat in onlosmakelijk verband met het artistiek luik van de Masterproef. De student hanteert voor de realisatie van zijn onderzoek een onderzoeksontwerp met een goed doordachte methodologie. De studie verloopt dan ook volgens de gekende en vigerende criteria met betrekking tot het onderzoek in de kunsten zoals aangereikt tijdens de eerdere opleidingsfases binnen de Leerlijn Onderzoek.

- Literatuur & ander bronnenmateriaal gerelateerd aan het onderzoeksonderwerp
- De documenten 'Stijlgids_Reflectief_Luik_Masterproef_2019-20.pdf' en  'Handleiding_Reflectief_luik_Masterproef_IZCDJ_2019-20.pdf'

  • De student kiest een onderwerp en bakent het af ('probleemstelling').
  • De student formuleert een duidelijke en relevante onderzoeksvraag.
  • De student analyseert en synthetiseert het bestaande onderzoek rond zijn onderzoeksonderwerp ('State of the Art').
  • De student ontwerpt een doordacht en systematisch stappenplan om deze onderzoeksvraag te beantwoorden ('onderzoeksmethodologie').
  • De student verricht onderzoek conform de wetten van het wetenschappelijk onderzoek.
  • De student werkt individueel en zelfstandig.
  • De student schrijft een scriptie.

De eerste vier beschreven stappen worden in principe reeds uitgewerkt tijdens de eerste opleidingsfase van de Master ('Voorbereiding Masteronderzoek').

Feedback met betrekking tot het reflectieve luik verloopt via:
1. groepsmeetings;
2. mondelinge en schriftelijke commentaren over probleemstelling, state of the art en methodiekenkeuze, planning en vooruitgang;
3. individuele gesprekken met de studenten over probleemstelling, state of the art en methodiekenkeuze, planning en vooruitgang.

Evaluatieactiviteiten

Masterproef Jazz (B-LUCA-L83248)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Praktijkexamen, Paper/Werkstuk, Presentatie
Leermateriaal : Partituren

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal
L55510 - Recital1-20/20 puntenschaal
L55511 - Research-based recital1-20/20 puntenschaal
L55512 - Onderzoeksrapport1-20/20 puntenschaal

Artistiek luik (recital en research-based recital)
De student geeft een concert van ongeveer 35 minuten in januari (eerste examenperiode), en van dezelfde duur in mei/juni (tweede examenperiode).

Reflectief luik (onderzoeksrapport)
Indiendatum is 15 december voor de eerste examenperiode, en 20 maart voor de tweede examenperiode. 

Evaluatiecriteria:
• duidelijke en relevante onderzoeksvraag
• uitgewerkte probleemstelling
• ontegensprekelijk verband met het artistieke luik van de masterproef
• duidelijk onderzoeksontwerp en gedegen onderzoeksmethodologie
• academisch taalgebruik
• correcte bronvermelding volgens APA
• verzorgde vormgeving conform de richtlijnen

Totaal masterproef
Om te kunnen slagen voor de masterproef als geheel dient de student voor zowel het artistieke als het reflectieve luik te slagen.

Binnen dit opleidingsonderdeel zijn er deeloverdrachten bij een geslaagd deelresultaat:

  • L55510 - Recital (binnen academiejaar)
  • L55511 - Research-based recital (binnen academiejaar)
  • L55512 - Onderzoeksrapport (binnen academiejaar)

De student herneemt het OLA (of de OLA's) waarvoor hij/zij niet slaagde tijdens de tweede examenperiode.

De indiendatum van het onderzoeksrapport in de derde examenperiode is de eerste werkdag na 15 augustus.