Masterproef Compositie [BAMATOOL] (B-LUCA-L43241)

Doelstellingen
Aan het einde van dit opleidingsonderdeel schrijft de student zowel kwantitatief als kwalitatief uitgediepte composities, met een eigen consequent idioom. De student gebruikt diverse genres en bezettingen. De student beschikt over een grondige kennis inzake historisch-esthetisch bewustzijn en de orkestratie.
De student organiseert zelf voorstellingen en presenteert eigen en evt. gezamenlijk geschreven werk aan derden.
Reflectief onderzoekende vaardigheden zijn de student eigen, zo ook de communicatie over de persoonlijke ontwikkeling en vordering van het eigen creatieve en orkestratieproces. Hij/zij is zich terdege historisch-esthetisch bewust.
Begintermen
De student is geslaagd voor het OPO Compositie op het niveau van de eerste opleidingsfase master muziek, afstudeerrichting Compositie.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Master in de muziek: compositie, directie I/Z, jazz (Leuven) (Afstudeerrichting Compositie) 120 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
15 sp. Compositie (B-LUCA-L55498)




Inhoud
De ontwikkeling van het persoonlijk voorstellingsvermogen van de student wordt verder opgebouwd en verdiept. Via de realisatie van een portfolio worden zowel het analytisch vermogen, de stijlenkennis als het historisch-esthetisch bewustzijn en de kennis van de orkestratie verder opgebouwd met zorg voor het ontwikkelen van een eigen stijl.
Studiemateriaal
Handboeken, boeken, partituren, CD, ICT-omgeving
Cursusmateriaal qua
- compositie: zie Toledocommunity Compositie
- Historisch-esthetisch bewustzijn (HEB): zie Toledocommunity Compositie
- 20th and 21st Century Orchestration: zie Toledocommunity Compositie
Toelichting werkvorm
De student werkt in de loop van het academiejaar aan de uitbouw van zijn portfolio Compositie en wordt hierin persoonlijk gecoacht door de betrokken docent, die de student begeleidt, confronteert, inspireert, motiveert, ... Maximale participatie is hierbij vereist.
De student staat in voor de organisatie en presentatie van een live-uitvoering van minstens één van de in de loop van het academiejaar gecomponeerde werken.
Ook evt. vaardigheidstest(en) maakt (maken) deel uit van het betreffende portfolio.
9 sp. Schriftuur (B-LUCA-L55499)




Inhoud
Onderdeel Harmonie
Uitdieping van de principes van de tonale en atonale harmonie.
Via analyse worden de harmonische concepten en denkwijzen geëxtraheerd uit muzikale scores, ook rond en na 1850.
Intense harmonische auditieve analyse via feedback op de eigen productie en presentaties.
Onderdeel Contrapunt
De studie van de schoolfuga volgens Traité de la Fugue, Gedalge A.
De vrije fuga
Studiemateriaal
Cursus Schriftuur 5C van de docent met inzake contrapunt eigen oefeningen en thema's (cfr. methode Gedalge)
Traité de la Fugue, Gedalge A.
Verbeke, L., Harmonie na 1850 (zie Toledo, Forum Harmonie onder Stappenplannen, Werkwijze niveau 4C)
Verbeke, L., Principes van de westerse tonaal-functionele harmonie, ed. Euprint (Leuven-Heverlee)
Muziekpartituren en opnames muziekproducties (multimedia en voorbeeldmateriaal)
Toledo: Forum Harmonie en Organisatie Compositie
Naslagwerken
Toelichting werkvorm
Onderdeel Harmonie
De student vergaart de informatie over de harmonische items via het college. De docent van de cursus Harmonie formuleert en begeleidt de opdrachten.
Onderdeel Contrapunt
De theorie wordt gedoceerd. De student maakt oefeningen (buiten de contacturen) die door de docent besproken, aangevuld en verbeterd worden.
Maximale participatie is hierbij vereist.
6 sp. Onderzoeksrapport (B-LUCA-L55500)




Inhoud
De reflectieve onderzoeksvaardigheden van de student worden verder opgebouwd en verdiept. Via de realisatie van een scriptie, die de portfolio begeleidt, worden het analytisch vermogen en de stijlkennis van de student verder uitgebouwd en uitgediept. De output van het artistiek onderzoek van de scriptie moet bijvoorkeurgerelateerdzijn aan het portfolio.
Studiemateriaal
Handboeken, boeken, partituren, CD, ICT-omgeving
Zie Toledo, organisatie Compositie
Toelichting werkvorm
De student werkt in de loop van het academiejaar aan de uitbouw van zijn reflectieve paper, en wordt hierin gecoacht door de betrokken docent.
Evaluatieactiviteiten
Masterproef compositie (B-LUCA-L83241)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
L55498 - Compositie | 1-20/20 puntenschaal |
L55499 - Schriftuur | 1-20/20 puntenschaal |
L55500 - Onderzoeksrapport | 1-20/20 puntenschaal |
De student bekomt voor elk apart OLA een eindcijfer:
De student bekomt voor de OLA's Compositie en Onderzoeksrapport een examenpunt op basis van een voorlopig portfolio (10% eerste examenperiode) en een definitief portfolio met reflectieve paper (90% tweede examenperiode), die beoordeeld worden door een jury van docenten.
Qua Compositie is dit examenpunt op basis van medewerking tijdens de contactmomenten/ graad (20%), procesevaluatie (40%) en het ingediend portfolio (40%).
De data van indiening staan vermeld op het examenrooster.
· De student dient bij het deelexamen (eerste examenperiode) een portfolio in. Dit portfolio wordt vergezeld van een schriftelijke toelichting (max.750 woorden) met duiding bij elk ingediend compositie-onderdeel. Dit 'portfolio in progress' kan schetsen, voorbereidende schetsen, fragmenten, .... bevatten.
· Bij het afrondend examen (tweede examenperiode) dient de student een portfolio en een onderzoeksrapport/scriptie (17000 woorden) in, waarin onder meer de gecomponeerde werken geduid worden.
De student organiseert tevens een concertgedeelte: minstens één van de in de loop van het academiejaar gecomponeerde werken wordt uitgevoerd door musici die door de student zelf geëngageerd en gecoacht worden.
De student presenteert zijn portfolio en wordt hierover bevraagd.
De evaluatievorm voor het OLA Schriftuur bestaat voor het onderdeel
- Contrapunt-fuga uit permanente evaluatie en portfolio (25%) en een examen "en loge" (75%);
- Harmonie uit een beoordeling op basis van permanente evaluatie, waarbij de evaluatievorm bestaat uit een portfolio (40%), medewerking tijdens contactmomenten/participatiegraad (20%) en procesevaluatie (40%).
De evaluatie van het ganse OPO Compositie:
De evaluatie van het OPO Compositie is het gewogen gemiddelde van alle OLA’s op basis van hun ECTS-gewicht. Maar een student kan echter enkel slagen wanneer hij/zij geslaagd is voor alle OLA’s.
Wanneer een student voor één of meerdere OLA’s niet geslaagd is dan is de student voor het volledige OPO niet geslaagd (het laagste cijfer wordt aldaar dan weergegeven).
Toelichting bij herkansen
Binnen dit opleidingsonderdeel zijn er deeloverdrachten bij een geslaagd deelresultaat:
- L55498 - Compositie (binnen academiejaar)
- L55499 - Schriftuur (binnen academiejaar)
- L55500 - Onderzoeksrapport (binnen academiejaar)
Deelname aan de eerste examenkans is een voorwaarde om deel te kunnen nemen aan de herkansing omdat procesevaluatie een essentieel onderdeel is van de evaluatie.
De student herneemt enkel die OLA('s) waarvoor hij/zij niet geslaagd is, waarbij de opdracht met de docent wordt besproken. (Een deeloverdracht geldt enkel voor eenzelfde academiejaar.)
- Voor het onderdeel Contrapunt/fuga (binnen OLA Schriftuur) wordt het herexamen dan voor 100% verrekend.
- De tijdens de eerste examenkans behaalde scores van de procesevaluatie én de medewerking tijdens de contactmomenten/ participatiegraad voor het OLA Compositie en het onderdeel Harmonie (binnen OLA Schriftuur) blijven ongewijzigd behouden.