2MA Compositie (Minor) (B-LUCA-L43238)

12 studiepuntenNederlands90 urenBeide semestersBeide semesters
Schuermans Pieter (coördinator) |  Bikkembergs Kurt |  D'hoe Jeroen |  Swerts Piet |  Van Ingelgem Maarten |  N.  | MinderMeer
LUCA POC GRADUATE (OC instr/zang, jazz, muziekpedagogie, muziektherapie Leuven)

Aan het einde van dit opleidingsonderdeel heeft de student het hoofdvak compositie verder uitgediept, zowel kwantitatief als kwalitatief, a.d.h.v. de aangeboden onderwijsleeractiviteiten.
De student kan communiceren over de persoonlijke ontwikkeling en vordering van het creatieve en het orkestratieproces, en wordt zich meer historisch-esthetisch bewust.

Aan het einde van dit opleidingsonderdeel is de student in staat om de behandelde compositiestijlen en –technieken te identificeren, beschrijven, analyseren en deze in eigen compositorische stijloefeningen toe te passen. De student is tevens in staat om van deze compositorische stijloefeningen partituren (Sibelius/Finale) en (functionele) audio-opnamen (mp3) te realiseren.

Hij/zij is vertrouwd met de standaardhandboeken over orkestratie en heeft een uitgebreide repertoirekennis opgebouwd van de Westerse muziekliteratuur qua orkestratie.

De student moet geslaagd zijn voor ‘1MA Compositie (minor)’ in het voorgaande academiejaar.

Onderwijsleeractiviteiten

2 sp. 2C Compositorische technieken (B-LUCA-L55019)

2 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Practicum-opdracht32 urenBeide semestersBeide semesters
Van Ingelgem Maarten |  N.
LUCA POC GRADUATE (OC instr/zang, jazz, muziekpedagogie, muziektherapie Leuven)

Conceptueel worden de compositorische technieken zeer afgebakend en los van stijl en instrument behandeld, met een focus op de verschillende parameters. Bijv. oefeningen op grafische notatie (van geluiden allerhande), oefeningen met één noot of op basis van intervallen, oefeningen op basis van ritme of dansen of tekst, melodische opdrachten (tonaal-functioneel, modaal-functioneel, neo-modaal, pentatonisch, dodecafoon...), oefeningen in tweestemmigheid, in ritmisch canon (evt. in combinatie met pentatoniek), met akkoorden, met clusters, oefeningen op timbre (parallellisme, klanktexturen,..), met patronen (structuur-vorm), op hedendaags contrapunt (tweestemmig), enz.

Eigen cursusmateriaal

Wim de Ruiter, “Compositietechnieken van de twintigste eeuw”, uitg. De Toorts, Haarlem, 1993

Partituren en artikels (m.b.t. luister- en leesopdrachten) worden ter beschikking gesteld en vormen een reader

Muzieknotatiesoftware

Partituren

Het betreft een OLA aan 2 ECTS waarbij 14 uren gespreid worden over het academiejaar. In deze lessen worden individuele opdrachten geformuleerd, die de studenten zelfstandig moeten uitwerken en waarbij ze worden gecoacht. Maximale participatie is hierbij vereist.

2 sp. 2C Historisch esthetisch bewustzijn (B-LUCA-L55020)

2 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Practicum-opdracht14 urenEerste semesterEerste semester
D'hoe Jeroen |  N.
LUCA POC GRADUATE (OC instr/zang, jazz, muziekpedagogie, muziektherapie Leuven)

Deze cursus stelt het historisch-esthetisch bewustzijn voor componisten centraal, meer bepaald de stilistische en technische ontwikkelingen sinds ca. 1900. De belangrijkste stijlstromingen worden behandeld aan de hand van partituurvoorbeelden, die gecontextualiseerd, beluisterd en i.f.v. compositie geanalyseerd worden met specifieke aandacht voor creatief-compositorische processen. Op basis van deze kennis realiseert de student een aantal originele beknopte compositorische stijloefeningen.

Wim de Ruiter, “Compositietechnieken van de twintigste eeuw”, uitg. De Toorts, Haarlem, 1993.

Partituren en artikels (m.b.t. luister- en leesopdrachten) worden ter beschikking gesteld en vormen een reader.

Muzieknotatiesoftware (Sibelius/Finale)

Partituren (afhankelijk van het repertoire van het betrokken instrument)

Het is een semestervak. Deze module bestaat uit 7 klassikale lessen van 2 uur, verplicht te volgen door alle betrokken studenten compositie. In deze lessen worden individuele opdrachten geformuleerd, die de studenten zelfstandig moeten uitwerken en waarbij ze worden gecoacht. Er zijn luister- en leesopdrachten (Toledo). Maximale participatie is hierbij vereist.

2 sp. 2C Orkestratie (B-LUCA-L55021)

2 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Practicum-opdracht14 urenTweede semesterTweede semester
Swerts Piet |  N.
LUCA POC GRADUATE (OC instr/zang, jazz, muziekpedagogie, muziektherapie Leuven)

Doorheen het volledige studiecurriculum bouwt de student gestaag een parate en zo volledig mogelijke kennis op over het domein orkestratie. Dit domein behelst niet alleen een complete actieve kennis van alle instrumenten en stemmen (instrumentatie), maar ook het vermogen om in alle mogelijke bezettingen en stijlen te orkestreren (orkestratie en compositie). Hij/zij bouwt kennis op van de standaardhandboeken over orkestratie en een uitgebreide repertoirekennis van de Westerse muziekliteratuur, waarbij gefocust wordt op de belangrijkste werken die qua orkestratie toonaangevend, verrijkend en vernieuwend zijn.

Partituren, CD, ICT-omgeving, cursusmateriaal 
Toledo - Organisatie Compositie - Inhoudsgebied Orkestratie: videofragmenten en partituren
Adler, Samuel, The Study of Orchestration, Third Edition, 2002, W.W. Norton & Company, 839 pp. 
Rimsky-Korsakov, N., Principles of Orchestration, Dover Publications, New York.
Piston, W., Orchestration, W.W. Norton & Company, New York.
Forsyth, C., Orchestration, Dover Publication, New York.
Black, Dave, Essential Dictionary of Orchestration, Alfred, ISBN-10: 0-7390-0021-7

In de loop van het academiejaar worden er aangaande deze module 7 colleges van 2 uur aangeboden, die alle betrokken studenten compositie verplicht volgen. Het is een semestervak. Maximale participatie is hierbij vereist.

Er worden luister-, lees- en analyse-opdrachten aangeboden, gepaard gaande met beknopte compositorische stijloefeningen op basis van de behandelde modellen, technieken, enz. De student werkt in de loop van het academiejaar aan de realisatie van zijn orkestraties en wordt hierbij gecoacht door de betrokken docent.  

6 sp. 2C Contrapunt (B-LUCA-L52863)

6 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Practicum-opdracht30 urenBeide semestersBeide semesters
Bikkembergs Kurt |  N.
LUCA POC GRADUATE (OC instr/zang, jazz, muziekpedagogie, muziektherapie Leuven)

Studie van vierstemmig CF (cantus firmus).
Evt. aanzet tweestemmig canon (eerste deel).

Eigen opgaves en oefeningen gebaseerd op ‘Traité de contrepoint’ van Gedalge A.

De theorie wordt gedoceerd. De student maakt oefeningen (buiten de contacturen) die in het practicum door de docent besproken, becommentarieerd, aangevuld en verbeterd worden.

Evaluatieactiviteiten

2MA Compositie (Minor) (B-LUCA-L83238)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk, Ontwerp/Product, Verslag, Presentatie, Medewerking tijdens contactmomenten, Portfolio, Procesevaluatie, Vaardigheidstoets
Leermateriaal : Cursusmateriaal, Computer, Naslagwerk, Partituren

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal
L55019 - 2C Compositorische technieken1-20/20 puntenschaal
L55020 - 2C Historisch esthetisch bewustzijn1-20/20 puntenschaal
L55021 - 2C Orkestratie1-20/20 puntenschaal
L52863 - 2C Contrapunt1-20/20 puntenschaal

OLA Compositorische technieken

De student bouwt doorheen het academiejaar a.d.h.v. concrete opdrachten een portfolio op. De student wordt beoordeeld op basis van het portfolio (40%), het afgelegde proces (40%) en de medewerking tijdens de contactmomenten (20%).

OLA Historisch esthetisch bewustzijn

De student bekomt een evaluatiecijfer op basis van

  • een schriftelijk examen (2 uur) tijdens de examenperiode over de geziene leerstof (inclusief beknopte toepassingen van stilistische en technische kennis) (60%);
  • een portfolio: eigen compositorische stijloefeningen (bevat alle opdrachten in Sibelius/Finale-versie) en de uitvoering ervan (40%).

Het examen ondervraagt de tijdens de colleges geziene leerstof en gebruikt daarbij geziene en ongeziene partituurfragmenten. De ongeziene partituren zijn vergelijkbaar met de partituren die behandeld werden tijdens de colleges. Er worden gerichte vragen gesteld over deze partituren en over de behandelde leerstof (theorie, topics).

De voorwaarde om deel te nemen aan het schriftelijk examen én om beoordeeld te worden voor deze cursus: Het portfolio (bestaande uit de tussentijdse opdrachten; composities, oefeningen, paper, essay, etc.) moet voor het einde van het 1ste semester ingediend worden. Indien dit niet het geval is, wordt de student automatisch doorverwezen naar de volgende examenronde.

OLA Orkestratie

De student wordt beoordeeld op basis van het ingediende portfolio Orkestratie (100%) dat hij/zij presenteert en waarover hij/zij bevraagd wordt. De datum van indiening staat vermeld op het examenrooster.

OLA Contrapunt

Examen: twee dagen "en loge" (een dag vierstemmig Cantus Firmus en een dag tweestemmig canon, eerste deel).
De beoordeling van het opleidingsonderdeel is samengesteld uit 25% voor de permanente evaluatie (procesevaluatie en medewerking tijdens de contactmomenten) en portfolio, en 75% voor het examen.

De evaluatie van het OPO 2MA Compositie (minor) is het gewogen gemiddelde van alle OLA’s op basis van hun ECTS-gewicht. Maar een student kan echter enkel slagen wanneer hij/zij geslaagd is voor alle OLA’s.
Wanneer een student voor één of meerdere OLA’s niet geslaagd is dan is de student voor het volledige OPO niet geslaagd (het laagste cijfer wordt aldaar dan weergegeven).

Naast de beoogde doelstellingen vind je specifieke beoordelingscriteria op de Commuity Compositie van Toledo. Tevens vind je er een programmabeschrijving m.v.v. de duur/hoeveelheid composities.

 

Binnen dit opleidingsonderdeel zijn er deeloverdrachten bij een geslaagd deelresultaat:

  • L55019 - 2C Compositorische technieken (binnen academiejaar)
  • L55020 - 2C Historisch esthetisch bewustzijn (binnen academiejaar)
  • L55021 - 2C Orkestratie (binnen academiejaar)
  • L52863 - 2C Contrapunt (binnen academiejaar)

Voorwaarde tot deelname aan de tweede examenkans is deelgenomen hebben aan de eerste examenkans.

De student herneemt enkel die OLA’s waarvoor hij/zij niet geslaagd is, waarbij de opdracht met de docent wordt besproken. (Deeloverdrachten gelden voor eenzelfde academiejaar.)

- Bij herkansing voor het OLA Compositorische technieken herneemt de student dezelfde opdrachten, en verwerkt hij/zij deze zelfstandig verder.
- Bij herkansing voor het OLA Contrapunt wordt enkel het herexamen (100%) beoordeeld.