Compositie & arrangement (B-LUCA-L42754)

Doelstellingen
Aan het einde van dit opleidingsonderdeel is de student in staat te componeren en te arrangeren voor diverse doelgroepen en in functie van diverse educatieve contexten, met met een goed evenwicht tussen melodie, harmonie, ritme, vorm, dynamiek en instrumentatie.
De student kan zowel homofone als polyfone technieken gebruiken.
Hij kan nieuwe media aanwenden bij de omgang met muziek.
De student staat open voor alle muziekstijlen en voor andere kunstvormen.
De student is zelfstandig en ondernemend.
De student kan een muziekgravureprogramma gebruiken om een correcte partituur te maken.
Begintermen
Dit OPO is een inhoudelijk vervolg op het OPO 3P Compositie & Schriftuur in de derde opleidingsfase van de bachelor Muziek, afstudeerrichting Muziekpedagogie.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Courses for exchange students Music (Leuven)
- Educatieve master in de muziek en podiumkunsten (Leuven) (Afstudeerrichting Muziek Traject Muziekpedagogie) 120 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
6 sp. Compositie & arrangement (B-LUCA-L54320)




Inhoud
De student realiseert een portfolio met 5 topics: 3 verplicht en 2 keuzes.
Verplicht:
- Compositie voor trio waaronder het hoofdinstrument en 2 instrumenten, wordt uitgevoerd op ‘Students in Concert’
- Kinderlied met pianobegeleiding
- Volwaardige vocale canon
Keuze: 2 van de 3 topics:
- Eigen compositie of arrangement
- Koorcompositie of -arrangement (gelijke stemmen of gemengde stemmen)
- Instrumentaal (melodie-instrumenten) arrangement van een volkslied/kinderlied
Studiemateriaal
Muzieknotatiesoftware
Computer
Partituren
Toelichting werkvorm
Er zijn zowel groepslessen als (semi)-individuele lessen.
De docent verwittigt tijdig en per mail de contactmomenten.
De student onderzoekt relevante partituren, werkwijzen en ideeschetsen voor een praktijkopdracht.
De student onderscheidt en doorloopt de verschillende fasen van het creatief proces.
De student licht de keuzes in het eigen creatief proces toe in de les.
De student staat open voor suggesties van anderen ter verbetering van het eigen creatief proces of product.
De student kan zijn persoonlijke mening formuleren over het werk van medestudenten om een zinvolle bijdrage te zijn aan het creatieve proces van de medestudent.
Evaluatieactiviteiten
Compositie & arrangement (B-LUCA-L82754)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
De student dient zijn portfolio digitaal in tegen de datum vermeld in op examenrooster. Het portfolio bestaat uit de opgegeven partituren in PDF en in muzieknotatie, met vermelding van het topic en de specificering van de doelgroep.
De eigen compositie voor trio met hoofdinstrument wordt uitgevoerd op ‘Students in Concert’ (het avondconcert van Muziekpedagogie) dat als praktijkexamen fungeert. De partituur is 5 weken vóór het concert klaar. Indien een begeleider nodig is, wordt de partituur dan ook 5 weken op voorhand doorgegeven aan de begeleider. In overleg met de docent kan nog een tweede werk uitgevoerd worden.
Het examenresultaat is een gewogen gemiddelde dat als volgt wordt bepaald:
- het portfolio wordt voor 60% meegerekend;
- de medewerking tijdens de contactmomenten voor 20%;
- het praktijkexamen, deelname aan ‘Students in Concert’, voor 20%.
Het tijdig indienen van de opdrachten en het respecteren van deadlines is een onderdeel van de evaluatie.
Er is geen tolerantie mogelijk voor dit opleidingsonderdeel (6 ECTS-punten).
Toelichting bij herkansen
Er is een tweede examenkans (derde examenperiode) met een andere modaliteit. Dit omvat het indienen van een portfolio waarvan de inhoud wordt overlegd met de docent.
Bij de tweede examenkans (derde examenperiode) is er geen beoordeling van de medewerking tijdens de contacturen en het afgelegde proces.
Afhankelijk van de kwaliteit van het ingediende portfolio tijdens de eerste en tweede examenperiode zijn er voor de tweede examenkans (derde examenperiode) de volgende mogelijkheden:
- In overleg met de docent kan een vervolledigd portfolio ingediend worden;
- In overleg met de docent kan een gedeelte van het portfolio opnieuw ingediend worden en een gedeelte herwerkt en opnieuw ingediend worden.
- In overleg met de docent kan het volledige portfolio herwerkt en opnieuw ingediend worden.
- In overleg met de docent kunnen één of meerdere composities of arrangementen van 'Students in Concert' opnieuw uitgevoerd worden.
De tweede examenkans wordt beoordeeld door de docent en een jurylid.