Kunstfilosofie (B-LUCA-L42725)

3 studiepuntenNederlands20 urenEerste semesterEerste semester
N.
LUCA POC GRADUATE (OC instr/zang, jazz, muziekpedagogie, muziektherapie Leuven)

De student heeft kennis van algemene filosofische vragen en concepten (kennis).
De student kent de filosofische oorsprong van de kunst (kennis).
De student kent de filosofische achtergrond van ontwikkelingen in de kunstgeschiedenis (kennis).
De student kent de klassiekers uit de (westerse) kunstfilosofie (kennis).
De student is in staat verschillende vormen van filosofisch denken te onderscheiden (vaardigheid).
De student kan filosofische redeneringen maken en over het (eigen) bestaan filosofisch reflecteren (vaardigheid).
De student is nieuwsgierig en toont een open houding ten aanzien van de wereld (attitude).
De student is geëngageerd om de eigen persoonlijkheid te ontdekken en de eigen grenzen ervan af te tasten (attitude).
De student kan de belangrijkste fasen van de geschiedenis van de filosofie reproduceren en de actualiteit ervan voor de wereld van vandaag bespreken vanuit een persoonlijke interpretatie (vaardigheid).

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Kunstfilosofie (B-LUCA-L54289)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum20 urenEerste semesterEerste semester
N.
LUCA POC GRADUATE (OC instr/zang, jazz, muziekpedagogie, muziektherapie Leuven)

Van Aeschylus tot Wagner. Over macht, liefde en kunst. Het belang van de Griekse tragedie voor het artistieke denken en handelen van Richard Wagner en, in het bijzonder, van Aeschylus' trilogie de Oresteia voor Wagners tetralogie De ring van de Nibelung, is genoegzaam bekend. In de hoorcolleges over kunstfilosofie (ingericht voor drama- en muziekstudenten samen) gaan we dieper in op de filosofische gronden van deze invloed. De genoemde kunstwerken zullen dan ook centraal staan in een kunstfilosofische verkenning van de grote Europse culturele traditie(s) op het vlak van de podiumkunsten; deze werken vormen dus de leidraden van een gezamenlijk onderzoek naar de (historische) kracht van de artistieke expressie. De cursus is, voor alle duidelijkheid, niet gericht op musicologische of dramaturgische aspecten (die slechts zijdelings ter sprake zullen komen), maar is tegelijk bedoeld als een inleiding in algemene kunstfilosofische thema's en concepten en als een manier om inzicht te krijgen in de eigenheid van de 'traditionele' podiumkunsten (in de eerste plaats dus theater en opera, maar ook aanverwante artistieke domeinen en uitvoeringspraktijken). Telkens wordt een kunsthisorische en kunstfilosofische introductie gegeven (Hellas V° eeuw BCE, Duitsland 19° eeuw), van waaruit specifieke (kunst)filosofische thema's zullen worden ontwikkeld. Zowel Aeschylus' Oresteia als Wagners Ring stellen, elk op hun manier, het verband tussen macht en liefde centraal. Vandaar de ondertitel van de cursus: Over macht en liefde. Daarnaast wordt - weliswaar meer bij Wagner dan bij Aeschylus - ook de kunst zelf gethematiseerd. Vandaar dus: 'Over macht, liefde én kunst.' Deze drie aspecten zullen uitvoerig worden toegelicht en filosofisch onderzocht.

In principe vinden de colleges plaats via contactonderwijs, maar een gebeurlijke online samenkomst is niet uitgesloten. Concrete afspraken hierover zullen bij het begin van de cursus worden gemaakt.

Tekst- en beeldmateriaal, ter beschikking gesteld via het Toledo-platform.

De onderwijstaal is het Nederlands.

(Studenten die het Nederlands niet machtig zijn kunnen een vervangende opdracht maken. / Students coming from countries outside Holland or Belgium -Flanders- can ask for a replacing assignment.)

In principe contactonderwijs, maar een gebeurlijke online samenkomst is niet uitgesloten.

Evaluatieactiviteiten

Kunstfilosofie (B-LUCA-L82725)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Geen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

De student krijgt een examencijfer op basis van het schriftelijk examen, dat bestaat uit twee vragen (1 over Wagner, 1 over Aeschylus).

Werkstudenten en anderstalige studenten kunnen in samenspraak met de betrokken docent een vervangende opdracht realiseren over een afgesproken item.

Het examen vindt online plaats.

Herkansing is mogelijk (derde examenperiode) volgens dezelfde modaliteiten als bij de eerste examenkans.