1P Harmonie (B-LUCA-L42661)

Doelstellingen
Aan het einde van dit opleidingsonderdeel is de student 1P in staat om
- een basopgave vierstemmig te realiseren volgens de principes van de klassieke, tonaal-functionele harmonieleer
- een (eigen) realisatie te analyseren met functies, grondnootbecijfering en akkoordletternotatie
- een compositie die als literatuurvoorbeeld toegevoegd wordt aan de syllabus te analyseren met functies, grondnootbecijfering en akkoordletternotatie
Tijdens dit opleidingsonderdeel wordt gewerkt aan de volgende opleidingsspecifieke leerresultaten van de bacheloropleiding Muziek: (te raadplegen via volgende link): 1.1, 2.1, 2.2 en 2.3
Aan het einde van dit opleidingsonderdeel is de student 1P in staat om
- een basopgave vierstemmig te realiseren volgens de principes van de tonale functionele harmonieleer
- akkoordprogressies te analyseren, zowel vanuit een basopgave, een grondnootbecijfering als vanuit een akkoordletternotatie
Tijdens dit opleidingsonderdeel wordt gewerkt aan de volgende opleidingsspecifieke leerresultaten van de bacheloropleiding Muziek: (te raadplegen via volgende link): 1.1, 2.1.
Begintermen
Er is geen specifieke voorkennis vereist. De student kan zelfstandig leerstof assimileren en gegeven feedback in zijn leerproces integreren.
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
L43302 : 1TH Harmonie
Plaats in het onderwijsaanbod
- Courses for exchange students Music (Leuven)
- Bachelor in de muziek (Leuven) (Afstudeerrichting Muziekpedagogie) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
4 sp. 1P Harmonie (B-LUCA-L54203)




Inhoud
Volgende items komen aan bod: toonreeksen, intervallen, de kwintencirkel, akkoordnoten en versieringsnoten, drie- en vierklanken, akkoordprogressies, periodieke en modulaire schrijftechnieken, zowel binnen één toonaard als met eenvoudige modulaties.
De leerinhouden worden aangebracht via en/of geïllustreerd met diverse literatuurvoorbeelden.
Studiemateriaal
Syllabus, powerpoints en eigen notities
Toelichting werkvorm
Tijdens de collegelessen worden de systematisch opgebouwde leerinhouden aangebracht, geïllustreerd en toegepast in verschillende verwerkingsopdrachten. De student implementeert via zelfstudie deze leerinhouden en realiseert de bijhorende opdrachten (schriftelijke realisaties). De student integreert de gegeven feedback over de gerealiseerde opdrachten bij de zelfstudie.
Evaluatieactiviteiten
1P Harmonie (B-LUCA-L82661)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Tussentijdse evaluatie eerste examenkans | 1-20/20 puntenschaal |
De student bekomt een examenpunt als optelsom van het eerste semester (20%) en het tweede semester (80%).
Dit punt is telkens een optelsom van tussentijdse evaluaties bij het practicum en permanente evaluatie (20%) en het schriftelijk examen (80%).
Werkstudenten kunnen in overleg met de betrokken docent eventueel een aangepast examenprogramma realiseren.
Toelichting bij herkansen
De student kan dit opleidingsonderdeel herkansen (derde examenperiode). De score voor 'permanente evaluatie' (20%) bij de eerste examenkans blijft behouden.
Studenten uit 1P die geheroriënteerd en toegelaten worden tot de afstudeerrichting Muziektherapie, leggen voor dit opleidingsonderdeel een proef af op niveau 1TH: enkel indien ze geslaagd zijn voor deze proef, kunnen ze aansluiten bij Harmonie, niveau 2TH.