5TH Samenspel en samenzang (B-LUCA-L42567)

6 studiepuntenNederlands60 urenBeide semestersBeide semesters
Valcke Martin (coördinator) |  Valcke Martin |  N.
LUCA POC GRADUATE (OC instr/zang, jazz, muziekpedagogie, muziektherapie Leuven)

Aan het einde van dit opleidingsonderdeel is de student in staat om in synchroniciteit met andere muzikanten te musiceren met het oog op latere muziektherapeutische activiteiten. Zowel het persoonlijk muzikantschap als het interactief musiceren worden ontwikkeld door volgende aandachtspunten:

- het consolideren en verder uitbouwen van persoonlijke instrumentale en vocale verworvenheden binnen de draagkracht van het groepsmusiceren

- bevestigen van persoonlijk bewustzijn als uitvoerend muzikant via uitdagende partituren en podiumervaring

- uitbreiden van de gekende muzikale canon en muzikaal inzicht via het persoonlijk muzikaal contact met ongekende stijlen en muzikale vormen

- doorvoeld musiceren door bewuste omgang met emotie en affect

- verfijnen van de muzikale interactie door een open en positieve ingesteldheid en een gerichte en kritische luisterhouding

- het verwerven van het métier van het samenspel in technisch correct samenspel

Aangezien dit opleidingsonderdeel een verderzetting en uitdieping is van alle facetten van samenspel die in de afstudeerrichting muziektherapie aan bod zijn gekomen, dient de student volgende competenties verworven te hebben:

de student kan omgaan met de inhoudelijke en praktische aspecten van samenspel. Hij kan partituren tot klank brengen door het technisch correct en belevingsgericht zingen en het bespelen van verschillende instrumenten.

de student beheerst de instrumentale vaardigheden (piano, (el.) gitaar/basgitaar, percussie, monodisch instrument), vocale vaardigheden en samenspelervaring op (pre)professioneel niveau uit de vooropleiding van bachelor en eerste master, en kan deze toepassen in een ensemble.

de student kan zichzelf positioneren als individu in de groep. Hij kan feedback verwerken, zelf constructieve feedback geven en op die manier in interactie treden met de groep. Hij kan persoonlijke uitdagingen aanvaarden, ook in het kader van een groepsgebeuren.

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. 5TH Deel 1 (B-LUCA-L54104)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Practicum-opdracht30 urenEerste semesterEerste semester
Valcke Martin |  N.
LUCA POC GRADUATE (OC instr/zang, jazz, muziekpedagogie, muziektherapie Leuven)

Inoefenen en uitvoeren van een zo gediversifieerd mogelijk repertorium:

- diverse muzikale genres (klassiek, pop, jazz, wereldmuziek,…)

- breed gamma aan expressiemogelijkheden waarbij de extremen worden opgezocht

- vocaal, instrumentaal en gemengd

- van middelmatig tot moeilijk niveau, aangevuld met technische uitdagingen die gespreid worden over het academiejaar

In dit repertorium is improvisatie secundair.

Tijdens de contactmomenten worden stijlelementen en interpretatie toegelicht en bestudeerd.

Partituren voor de volledige klas worden door de docent aangemaakt op maat van de klasgroep (mogelijke instrumentatie binnen de klasgroep, en individuele instrumentale en vocale vaardigheden). 

Luistervoorbeelden op digitale geluidsdragers.

Theoretische toelichting van het repertorium via verwijzing naar gekende bronnen uit de vooropleiding.

Instrumentarium : persoonlijke monodische instrumenten, instrumentarium van de school (piano, el. gitaar en basgitaar, percussie)

Het repertorium wordt in samenspraak met de studenten opgesteld. Keuzenormen zijn hierbij stijldifferentiatie, expressiemogelijkheden, instrumentarium, en individuele instrumentale en vocale mogelijkheden. Partituurspel is primordiaal; improvisatie krijgt een plaats waar de muziekstijl dit vereist.

Individuele partijen (ook passages met improvisatie) worden zelfstandig ingeoefend door de student. Naar elke les of repetitie toe wordt afgesproken wat tegen de volgende les moet gekend zijn; er wordt verwacht van de student dat dit conscentieus wordt opgevolgd. 

Tijdens de les wordt dit voorgespeeld in groep, geëvalueerd door de docent, en verder gerepeteerd onder begeleiding. De studenten worden gestimuleerd om hun eigen technische en creatieve grenzen op te zoeken, en deze ook te overschrijden.

De student houdt een werkmap bij met alle partituren en documenten ivm de cursus samenspel en samenzang. Alle materiaal wordt steeds naar elke les meegebracht.

De afgewerkte muziekstukken worden voorgesteld tijdens meerdere presentaties voor publiek.

3 sp. 5TH Deel 2 (B-LUCA-L54105)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Practicum-opdracht30 urenTweede semesterTweede semester
Valcke Martin |  N.
LUCA POC GRADUATE (OC instr/zang, jazz, muziekpedagogie, muziektherapie Leuven)

Inoefenen en uitvoeren van een zo gediversifieerd mogelijk repertorium (bestaand of aan te passen):

- diverse muzikale genres (klassiek, pop, jazz, wereldmuziek,…)

- breed gamma aan expressiemogelijkheden waarbij de extremen worden opgezocht

- vocaal, instrumentaal en gemengd

- van middelmatig tot moeilijk niveau, aangevuld met technische uitdagingen die gespreid worden over het academiejaar

In dit repertorium is improvisatie secundair.

Tijdens de contactmomenten worden stijlelementen en interpretatie toegelicht en bestudeerd.

Partituren voor de volledige klas worden door de docent aangemaakt op maat van de groep (mogelijke instrumentatie, en individuele instrumentale en vocale vaardigheden). Voor kleinere bezettingen: partituren uit bibliotheken of persoonlijk bezit.

Luistervoorbeelden op digitale geluidsdragers.

Theoretische toelichting van het repertorium via verwijzing naar gekende bronnen uit de vooropleiding.

Instrumentarium : persoonlijke monodische instrumenten, instrumentarium van de school (piano, el. gitaar en basgitaar, percussie)

Het repertorium wordt in samenspraak met de studenten opgesteld. Keuzenormen zijn hierbij stijldifferentiatie, expressiemogelijkheden, instrumentarium, en individuele instrumentale en vocale mogelijkheden. Partituurspel is primordiaal; improvisatie krijgt een plaats waar de muziekstijl dit vereist.

Individuele partijen (ook passages met improvisatie) worden zelfstandig ingeoefend door de student. Naar elke les of repetitie toe wordt afgesproken wat tegen de volgende les moet gekend zijn; er wordt verwacht van de student dat dit conscentieus wordt opgevolgd. Ini

Tijdens de les wordt dit voorgespeeld in groep, geëvalueerd door de docent, en verder gerepeteerd onder begeleiding. De studenten worden gestimuleerd om hun eigen technische en creatieve grenzen op te zoeken, en deze ook te overschrijden.

De student houdt een werkmap bij met alle partituren en documenten ivm de cursus samenspel en samenzang. Alle materiaal wordt steeds naar elke les meegebracht.

De afgewerkte muziekstukken worden voorgesteld tijdens meerdere presentaties voor publiek.

Evaluatieactiviteiten

5TH Samenspel en samenzang (B-LUCA-L82567)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Praktijkexamen, Procesevaluatie

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal
L54104 - 5TH Deel 11-20/20 puntenschaal
L54105 - 5TH Deel 21-20/20 puntenschaal

De student bekomt een examenpunt als optelsom van procesevaluatie (50%) en de presentatie van de ingeoefende partituren op toonmomenten of publieke concerten (50%): er worden min. 2 uitvoeringen van het ingestudeerde repertorium gepland intra muros in de loop van het academiejaar; uitvoeringen extra muros zijn facultatief, afhankelijk van de programmatie van het academiejaar.

Criteria: (1) individuele technische beheersing van de partituren; (2) afgewerkt en detaillistisch technisch samenspel; (3) weergave van de interpretatie zoals afgesproken en gerepeteerd in en buiten de les, met ruimte voor momentgebonden inspiratie en expressie.

De student kan herkansen voor dit opleidingsonderdeel op basis van een individueel afgesproken programma met de docent. Het cijfer voor permanente evaluatie bij de eerste examenkans (50%) blijft hierbij behouden.