4J Muziek en Tekst (Songwriting) (B-LUCA-L42274)

6 studiepuntenNederlands15 urenBeide semestersBeide semesters
Hertmans Peter (coördinator) |  Hertmans Peter |  N.
LUCA POC MUSIC & DRAMA (OC instr/zang, jazz, muziekpedagogie, muziektherapie Leuven)

Aan het einde van dit opleidingsonderdeel is de student in staat om een crossover aan te gaan tussen jazz en songwriting. De student brengt een aantal songs aan (eventueel eigen songs) en arrangeert die voor Jazzensemble met ruimte voor creatief musiceren en improvisatie.

Geslaagd zijn voor de bachelorproef en ensemble op niveau 3J (derde opleidingsfase bacholor Muziek, afstudeerrichting Jazz).

Onderwijsleeractiviteiten

6 sp. 4J Muziek en Tekst (Songwriting) (B-LUCA-L53789)

6 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Practicum15 urenBeide semestersBeide semesters
Hertmans Peter |  N.
LUCA POC MUSIC & DRAMA (OC instr/zang, jazz, muziekpedagogie, muziektherapie Leuven)

Dit keuzevak behoort tot 'interdisciplinair creëren' en geeft de student die geïnteresseerd is in de songvorm (waar tekst een belangrijke rol speelt) de kans om een repertoire uit te bouwen waarin de song een breder perspectief krijgt door arrangement, reharmonisatie, improvisatie en dergelijke. Goede voorbeelden worden bestudeerd (zoals Joni Mitchell, Nick Drake, enz.). Dit vak kan ook dienen ter ondersteuning van de realisatie van 'artistieke projecten en creaties', het hoofdvak in Ma1 Jazz.

Songs, liederen (van alle tijden en culturen) die aanleiding geven tot arrangeren en reharmoniseren in een moderne Jazz context met ruimte voor samenspel en improvisatie.

De student bewerkt liederen/songs tot moderne Jazz composities via arrangement, compositie, improvisatie en interpretatie onder leiding van een coach uit het docentenkorps Muziek.

Evaluatieactiviteiten

4J Muziek en Tekst (Songwriting) (B-LUCA-L82274)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Paper/Werkstuk, Portfolio, Procesevaluatie
Leermateriaal : Naslagwerk, Partituren

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

De begeleidende coach evalueert het werk van de student. Er kan in overleg met de student een toonmoment worden georganiseerd om het werk te presenteren aan publiek. In ieder geval worden een aantal partituren aangeleverd door de student, terdege uitgewerkt. Afhankelijk van de aard van het werk kan een schriftelijk verslag worden gevraagd waarin de evolutie van het te behandelen repertoire wordt geschetst.