4J Compositie (B-LUCA-L42273)

Doelstellingen
De student moet aan het einde van het academiejaar een basisinzicht hebben verworven in
- degelijke melodievoering in de compositie,
- de harmonie,
- de compositorische vormen,
- een degelijke ritmische ondersteuning,
- de instrumentatie.
De student kan composities schrijven voor trio-, kwartet-, kwintet- en sextetbezetting. Deze compositie dient ook als basis voor improvisatie.
Begintermen
De student moet de Bachelor Muziek gevolgd hebben.
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
6 sp. 4J Compositie (B-LUCA-L53788)




Inhoud
Er worden verschillende compositietechnieken onderwezen die uitmonden in composities voor kleinere orkestbezettingen. Deze toonmomenten worden op voorhand geagendeerd.
Studiemateriaal
Er wordt gebruik gemaakt van luistervoorbeelden en specifieke compositiemethodes (Bob Brookmeyer)
Toelichting werkvorm
Er zijn wekelijkse lessen die telkens uitmonden in een toonmoment en een finaal examenmoment. In totaal 4 toonmomenten en een finaal examen.
Evaluatieactiviteiten
4J Compositie (B-LUCA-L82273)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
De student bekomt een examenpunt op basis van zowel de gemaakte composities als de bijhorende toonmomenten ervan, het praktijkexamen en de procesevaluatie.
Toelichting bij herkansen
Er is een andere modaliteit. Het finale examen wordt tijdens de derde examenperiode georganiseerd. De cijfers van de beoordeling van de eerdere concertmomenten worden terug in rekening gebracht.