4J Ensemble & Big Band (B-LUCA-L42271)

Doelstellingen
Aan het einde van dit opleidingsonderdeel kan de student een repertoire brengen in groep. Hij beschikt daarbij over de volgende vaardigheden: gevoel voor timbre, kleur, plaats in het ensemble en balans. Hij is in staat gepast te reageren op het spel van de anderen. Hij kent alle ensemblestukken uit het hoofd en kent de thema's en begeleidigen en hij is in staat te improviseren tijdens de daartoe voorziene momenten.
Aan het einde van dit opleidingsonderdeel kan de student de partituur in de big band feilloos lezen en interpreteren rekening houdend met het gevraagde tempo en speelstijl. Hij/zij kan de soli, indien van toepassing, feilloos spelen.
Begintermen
Creditbewijzen behaald hebben voor hoofdinstrument en ensemble op niveau 3J.
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
6 sp. 4J Ensemble & Big Band (B-LUCA-L53786)




Inhoud
Twee maal per academiejaar wordt er gewerkt aan een repertoire van 30 minuten. De stukken worden gekozen door de docent, vaak in samenspraak met de studenten. Belangrijke parameters zijn: kennen van de thema's, de begeleidingen en de improvisaties, timing, samenspel, gevoel voor dynamiek, timbre en kleur, plaats binnen de groep, inleving in de stijlperiode, kennis over de componist. Het repertoire kan bestaan uit standard jazzrepertoire of originele stukken.
Het repertoire dat gebracht wordt door de big band wordt bepaald door docent Frank Vaganée. Het repertoire van de themacombo's wordt bepaald door de docent. Er wordt gewerkt rond één bepaald thema: een stijl, een componist, een tijdsperiode e.d.
Studiemateriaal
Real Books, Fake Books, transcripties (zelfgemaakte en bestaande), composities.
Voor de bigband: partituren en transcripties, aangeleverd door de docent.
Toelichting werkvorm
Ensemble: door de docent worden nieuwe composities aangebracht die door de studenten worden ingestudeerd met het oog op samenspel. Er wordt geoefend op het samenspel met oog voor timbre, klank, dynamiek, opbouw e.d. Vaak worden er opdrachten gegeven om nieuwe stukken voor te bereiden of aangebrachte stukken in te studeren.
Bigband: de student bereidt het repertoire voor, voor aanvang van het project. De partituren worden voor aanvang van de repetities aan de student gegeven. De student is aanwezig bij alle repetities en werkt actief mee aan de creatie van het concertrepertoire. De student is aanwezig bij het concert, zoals afgesproken tijdens de repetities.
Evaluatieactiviteiten
4J Ensemble & Big Band (B-LUCA-L82271)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
De evaluatie gebeurt volgens het pass/fail principe, een score wordt dus niet toegekend.
De evaluatiecriteria voor het al dan niet slagen zijn de volgende:
- Aanwezigheid (ongewettigde afwezigheid leidt automatisch tot een onvoldoende)
- Voorbereiding op en medewerking tijdens contactmomenten
Afwezigheid op repetities of concerten:
- In geval van voorziene, gewettigde afwezigheid voor een combo repetitie en/of concert, moet het Productie Bureau altijd op de hoogte worden gebracht.
- Een gewettigde afwezigheid kan enkel volgens een van volgende mogelijkheden. Moest je hier in aanmerking voor komen, gelieve dit te melden en de passende procedure te volgen:
- Je hebt een officieel statuut als werkstudent. Je kan echter enkel afwezig zijn volgens een met het Productiebureau en trajectbegeleider afgesproken planning.
- Ziekte: te melden aan het Productiebureau alsook via Proform uw doktersattest opladen om uw afwezigheid te wettigen.
- Je beschikt over een Topkunstenstatuut of hebt een unieke uitvoerende culturele opportuniteit op top niveau. Dit dient steeds voorafgaandelijk besproken en goedgekeurd te worden door de titularis.
- Je hebt curriculumverplichtingen in een andere afstudeerrichting, na goedkeuring door de afdelingscoördinator en indien voldoende tijdig doorgegeven.
Gelet op het feit dat OPO ensemble en big band mede geëvalueerd wordt op basis van aanwezigheid, leidt onwettige afwezigheid onvermijdelijk tot een fail voor het opleidingsonderdeel.
Niet-geldige redenen zijn bijvoorbeeld repetities buitenshuis en onderwijsopdrachten.
Toelichting bij herkansen
Er is geen tweede examenkans.