4C LAB (Informatica/Opname/Directie) (B-LUCA-L41985)

6 studiepuntenNederlands15 urenBeide semestersBeide semesters
Schuermans Pieter (coördinator) |  Schuermans Pieter |  N.
LUCA POC GRADUATE (OC instr/zang, jazz, muziekpedagogie, muziektherapie Leuven)

Aan het einde van dit opleidingsonderdeel is de student in staat om een repetitieproces van een ensemble aan te sturen en te dirigeren.
De student kan een opname maken van de uitvoering en digitaal optimaliseren.

De student is geslaagd voor het opleidingsonderdeel Samenspel/LAB op het niveau van de derde opleidingsfase bachelor muziek, afstudeerrichting compositie.

Onderwijsleeractiviteiten

6 sp. 4C LAB (Informatica/Opname/Directie) (B-LUCA-L53669)

6 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Practicum-opdracht15 urenBeide semestersBeide semesters
LUCA POC GRADUATE (OC instr/zang, jazz, muziekpedagogie, muziektherapie Leuven)

Samenspel
Een ensemble samengesteld uit studenten bachelor en master uit de afstudeerrichting compositie vormt de basis van het lab. Samenspelvaardigheden komen aan bod en worden uitgediept.

Compositie
Betrokken studenten uit de master muziek, afstudeerrichting compositie, componeren een werk voor het ensemble, rekening houdend met de ad hoc bezetting en de instrumentale skills van de deelnemers.

Directie
De student, die het werk componeerde, leidt de repetities en de eventuele uitvoeringen van zijn/haar werk. Basisvaardigheden van slagtechniek evenals het leren aansturen van een repetitieproces komen aan bod. Ter omkadering van dit onderdeel wordt tevens beroep gedaan op een specialist in directie.

Opname en digitale verwerking
Voor elke compositie wordt een student verantwoordelijk gesteld voor een audio-opname. In overleg met de componist-dirigent wordt een finale, gemonteerde en eventueel digitaal geoptimaliseerde versie van de compositie uitgewerkt. Ter omkadering van dit onderdeel wordt de expertise aangewend van een specialist opname-techniek.

De composities, geschreven door de studenten master muziek, afstudeerrichting compositie vormen het belangrijkste studiemateriaal.

De onderwijstaal is Nederlands.

Engels kan aangewend worden ter ondersteuning indien nodig.

Er zijn drie rolmodellen in de werking van het Lab: de componist-dirigent, de opnameleider, en de deelnemer aan het ensemble.

Componist-dirigent
Dit is ten behoeve van de studenten master muziek, afstudeerrichting compositie.
Er worden een aantal sessies toebedeeld aan de componist-dirigent waarin hij/zij de leiding heeft over het ensemble en de uitvoering van zijn/haar werk naar een zo hoog mogelijk niveau tracht te tillen. Er wordt tevens ruimte gelaten voor experiment. Het staat de componist-dirigent vrij om in de loop van het repetitieproces het werk nog bij te sturen of aan te passen.

Opnameleider
Dit is ten behoeve van de studenten master muziek, afstudeerrichting compositie.
Per cyclus wordt één opnameleider aangeduid. Het is zijn/haar verantwoordelijkheid om aan het einde van de cyclus een opname voor te leggen die het werk zo veel mogelijk eer aandoet. De opnameleider staat in nauw overleg met de componist-dirigent om dit te realiseren. Bij elke sessie zal gestreefd worden naar een of meerdere captaties met de bedoeling om zo veel als mogelijk materiaal te verzamelen en de kwaliteit van de opname te beoordelen en verder te optimaliseren. De opnameleider zal samen met de componist-dirigent een montage realiseren om de meest ideale op te leveren. Ook binnen het opnameproces is er ruimte voor experiment: welke microfoons worden aangewend, hoe worden deze opgesteld, wat zijn nog eventuele filters die kunnen aangewend worden, enz.

Deelnemer aan het ensemble
Dit is ten behoeve van alle studenten bachelor en master muziek, afstudeerrichting compositie.
Alle studenten uit de afstudeerrichting compositie participeren in het ensemble (behalve de componist-dirigent en de opnameleider).
Zij trainen hun ensemblespelvaardigheden en maken tegelijkertijd kennis met de te verwerven skills van de componist-dirigent en van de opnameleider.

Evaluatieactiviteiten

4C LAB (Informatica/Opname/Directie) (B-LUCA-L81985)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Praktijkexamen, Presentatie, Medewerking tijdens contactmomenten, Procesevaluatie
Leermateriaal : Cursusmateriaal, Computer, Partituren

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Het resultaat van het opleidingsonderdeel is samengesteld uit 50% permanente evaluatie en 50% examenresultaat.

Er is geen tweede examenkans.