Writers' Room 1 [ASSOC] (B-LUCA-L43324)

Doelstellingen
Dit opleidingonderdeel kan ook gevolgd worden door andere studenten van de Associatie KU Leuven.
Studenten van een andere hogeronderwijsinstelling met interesse om dit opleidingsonderdeel te volgen, zullen zich als interuniversitair student bij LUCA moeten inschrijven. Klik hier voor meer informatie:
LET OP: deze cursus heeft mogelijk beperkingen op het aantal deelnemers! Het maximum aantal deelnemers voor deze Writers' room is 16.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
De student:
- kan een verhaal creëren (met een begin, een verloop, en een einde) die op zichzelf kan staan
- kan een tekst creêren, waarin een wereld wordt opgeroepen en kan dit, bij voorkeur, samen met anderen
- kan een geschikte werkvorm vinden om de overdracht van betekenis te verwezenlijken
- kan een bepaalde vorm, stijl hanteren, kan zijn fascinaties inzetten en kan een standpunt innemen
- kan (in co-creatie) een bewerking maken van een leestekst (proza, poëzie, essay) naar een performatieve tekst.
Begintermen
De student heeft in diens voorafgaand parcours een initiatie in schrijven gehad en daardoor basiscompetenties schrijven verworven.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Master in de beeldende kunsten (Gent) 60 sp.
- Master in de audiovisuele kunsten (Brussel) 60 sp.
- Master in de beeldende kunsten (Brussel) 60 sp.
- Master in de audiovisuele kunsten (Genk) 60 sp.
- Master in de beeldende kunsten (Genk) 60 sp.
- Master in het productdesign (Genk) 120 sp.
- Master in het drama (Leuven) 60 sp.
- Master in Audiovisual Arts (Brussels) 60 sp.
- Master in Visual Arts (Brussels) 60 sp.
- Master in de muziek (Leuven) 120 sp.
- Educatieve master in de muziek en podiumkunsten (Leuven) 120 sp.
- Educatieve master in de muziek en podiumkunsten (Leuven) (Afstudeerrichting Drama: optie Schrijven/Maken) 120 sp.
- Educatieve master in de muziek en podiumkunsten (Leuven) (Afstudeerrichting Drama: optie Schrijven/Maken) 120 sp.
- Educatieve master in de muziek en podiumkunsten (Leuven) (Afstudeerrichting Drama: optie Spelen/Maken) 120 sp.
- Educatieve master in de audiovisuele en beeldende kunsten (Gent) 120 sp.
- Educatieve master in de audiovisuele en beeldende kunsten (Brussel) 120 sp.
- Educatieve master in de audiovisuele en beeldende kunsten (Genk) 120 sp.
- Master in Music (Leuven) 120 sp.
- Master in de muziek: muziektherapie (Leuven) 120 sp.
- Master in de muziek: compositie, directie I/Z, jazz (Leuven) 120 sp.
- Master in het drama (Leuven) 60 sp.
- Master in het drama (Leuven) (Specialisatie Schrijven/Maken) 60 sp.
- Master in het drama (Leuven) (Specialisatie Spelen/Maken) 60 sp.
Toleranties
Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):
- Master in de audiovisuele kunsten (Brussel) 60 sp.
- Master in de beeldende kunsten (Brussel) 60 sp.
- Master in Audiovisual Arts (Brussels) 60 sp.
- Master in Visual Arts (Brussels) 60 sp.
- Educatieve master in de audiovisuele en beeldende kunsten (Gent) 120 sp.
- Educatieve master in de audiovisuele en beeldende kunsten (Brussel) 120 sp.
- Educatieve master in de audiovisuele en beeldende kunsten (Genk) 120 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
6 sp. Writers' Room 1 [ASSOC] (B-LUCA-L55619)




Inhoud
Focus WR bewerking:
Hoe schrijf je een theatertekst gebaseerd op een waargebeurd verhaal? Waarom zou je in theater - toch dé plek van de verbeelding - iets schrijven dat op de waarheid gebaseerd is? Doet het er voor het publiek toe dat het getoonde niet louter fictie is, of presenteer je de fictie juist als een realiteit? Vertrek je vanuit een historische gebeurtenis, een persoonlijke ervaring of een fascinerende figuur? Wil je de geschiedenis rechtzetten, aandacht geven aan een onderberlicht verhaal of droge informatie van vlees en bloed voorzien? Hoeveel research doe je, hoe waarheidsgetrouw blijf je, hoeveel artistieke vrijheid kun je nemen? Wat zegt deze vertelling over vandaag of morgen? Welke vorm past bij welk verhaal? Samen onderzoeken we de mogelijkheden en de valkuilen. We inspireren elkaar met teksten, ideeën en tips en werken in fases toe naar een eindtekst, al dan niet op waarheid gebaseerd.
Toelichting werkvorm
Studenten werken aan een collectief schrijfproces. Ze zijn bij voorkeur co-auteurs. Combines zijn dus wenselijk maar niet noodzakelijk. En dat in een ‘writers’ room die wordt begeleid door een schrijfdocent met praktijkervaring in het bewerken van teksten. Een vooraf afgebakende/afgesproken of tenminste doorgesproken thematiek wordt benaderd vanuit verschillende ‘schrijf’-invalshoeken. Het ontstane tekstmateriaal wordt voorgelegd aan de collega’s en in openbaarheid besproken. De essentie is overdracht van betekenis aan derden en de mogelijkheid tot interpretatie en uitvoering door derden. In tussentijd fungeert de schrijfcoach als klankbord.
Aan de hand van een intake-gesprek proberen docent en student inzicht te krijgen in de motivatie, interesse en het niveau van de student. In een gezamenlijke bijeenkomst inventariseren we de voorstellen en mogelijke combines. In de daaropvolgende sessies worden het materiaal en de evolutie voorgelegd en collectief besproken. Iedereen heeft toegang tot elkaars materiaal en neemt het door, voor de volgende bijeenkomst. De docent geeft intussentijd feedback waar nodig. Aan het eind is er een korte productieperiode, waar het materiaal wordt klaargemaakt om aan de buitenwereld te ontsluiten.
Evaluatieactiviteiten
Writers' Room 1 [ASSOC] (B-LUCA-L83324)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
De student werkt ofwel een afgewerkte tekst in ofwel een mengvorm van afgewerkte tekst (werkstuk) en ontwerp.
De finale tekst (werkstuk/ ontwerp) wordt getoetst in een publiek presentatiemoment.
De evaluatie gebeurt enerzijds op basis van het werkproces (actieve participatie aan het eigen werkstuk, constructieve feedback op de andere werkstukken) en anderzijds op de kwaliteit van de uiteindelijke tekst.
Toelichting bij herkansen
De student werkt in het geval van een onvoldoende de ingediende tekst bij. Het procespunt wordt niet meer in rekening gebracht.