E - Master's Studio Practice Graphic Storytelling (B-LUCA-K44293)
Doelstellingen
Algemeen: In het Atelier ‘Graphic Storytelling’ gaat de student vanuit concrete probleemstellingen op een diepgaande manier de complexe aspecten van het vak, het werkveld en zijn verschillende media bestuderen. Problemen oplossen is één van de kernactiviteiten voor ontwerpers, illustrators en auteurs van beeldverhalen.
Om hiertoe in staat te zijn is het noodzakelijk deze problemen te kunnen duiden.
In die context zijn analyse, reflectie en een gedegen kennis van de voortdurend veranderende wereld en het eigen werkveld zeer belangrijk om tot vernieuwende en authentieke oplossingen te komen.
Illustrators en auteurs van beeldverhalen gebruiken tekeningen, foto’s of andere grafische elementen die tekst ondersteunen of creëren beelden die zelfstandig communiceren als een volwaardige en op zichzelf staande visuele taal.
Eindcompetenties
De studenten slagen voor het opleidingsonderdeel ‘Atelier Graphic Storytelling’ als ze voldoen aan de volgende eindcompetenties:
Creatieproces
De student is in staat om:
• de opdracht te analyseren, in vraag te stellen en eventueel te herformuleren
• relevante communicatieve en narratieve ideeën te ontwikkelen
• een eigen verhaal te structureren
• methodologisch te werken
• de beeldende elementen waaruit het werk wordt opgebouwd te beheersen
• doelstellingen binnen de context van de opdracht te formuleren
• de communicatieve processen en het toepassen ervan in de brede mediamix te begrijpen
• een eigen beeldende identiteit te ontwikkelen
• een persoonlijke en inventieve beeldtaal, los van de klassieke conventies, te ontwikkelen
Presentatie
De student is in staat om:
• een zinvolle argumentatie van het gekozen uitgangspunt te formuleren
• een intelligente toelichting en onderbouwing van het werk te ontwikkelen
• effectieve presentatie-technieken en vaardigheden te gebruiken
Attitudes en vaardigheden
De student is:
• interactief (dialogisch)
• proactief (anticiperend)
• regelmatig (procesgericht)
• geïnteresseerd en kritisch tegenover het eigen vakgebied en in een ruimere visuele cultuur
• in staat tot het gebruiken van een kritisch vocabularium (verbaal, tekstueel)
• in staat om autonoom en in groepsverband te werken
• in staat om via reflectie, onderzoek en zelfevaluatie het ontwerpproces te sturen
Via deze doelstellingen realiseert dit OPO de volgende opleidingsspecifieke leerresultaten: 1, 2, 3, 4, 5, 6.
Begintermen
Zie eindcompetenties atelier Beeldverhaal 3
Plaats in het onderwijsaanbod
- Master in de beeldende kunsten (Brussel) (Afstudeerrichting Grafisch ontwerp - optie Beeldverhaal) 60 sp.
- Master in Visual Arts (Brussels) (E - Main Subject Graphic Design - Pathway Graphic Storytelling) 60 sp.
- Educatieve master in de audiovisuele en beeldende kunsten (Gent) (Specialisatie Beeldverhaal) 120 sp.
- Educatieve master in de audiovisuele en beeldende kunsten (Brussel) (Specialisatie Beeldverhaal) 120 sp.
- Educatieve master in de audiovisuele en beeldende kunsten (Genk) (Specialisatie Beeldverhaal) 120 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
12 sp. E - Master's Studio Practice Graphic Storytelling (B-LUCA-K64689)
Inhoud
Het atelier zorgt voor een verdieping van de inzichten van de student. De raakvlakken of overlappingen van de verschillende trajecten binnen het bredere veld van de vormgeving en de kunsten komen hierin aan bod.
Naast de wekelijkse contacten in het atelier is er de verplichte sessie modeltekenen (Georges Braem) en deelname aan festivals (Angoulême), externe lezingen, workshops (Grafixx), etc…
Toelichting werkvorm
De ateliers omvatten hoor- en werkcolleges. Er worden specifieke aspecten en praktijkgerichte inhouden van de verschillende ontwerpdisciplines bestudeerd.
De resultaten van het onderzoek en de mogelijke oplossingen worden wekelijks individueel en/of in groep besproken en bijgestuurd.
Evaluatieactiviteiten
E - Master's Studio Practice Graphic Storytelling (B-LUCA-K84293)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Op het einde van semester 2 worden alle studieproducten geëvalueerd aan de hand van alle voornoemde doelstellingen en competenties, het respecteren van de deadlines en de aanwezigheid in de ateliers.
- The final result of Master's Studio Practice is determined through a composite score:
50% based on studio class
50% based on model class
- The grade of studio class is determined through a composite score:
50% on process evaluation and participation rate during contact moments
50% on product evaluation
Toelichting bij herkansen
- Voorwaarde: deelname aan de eerste examenkans
- De punten voor model class en de punten voor studio class op participatiegraad and procesevaluatie blijven behouden voor de tweede examenkansen kunnen niet worden hernomen.
- Er is geen begeleiding na de eerste examenkans
- Type: herwerken van het product voor studio class tegen een deadline