Antropologie van de kunsten (B-LUCA-K34315)

Dit is een vertaalde versie. Originele versie in Engels.
3 studiepuntenEngels24 urenTweede semesterTweede semester
Veirman Anja (coördinator) |  Veirman Anja |  N.
LUCA POC VISUAL ARTS & DESIGN (OC grafisch ontwerp, textielontwerp, vrije kunsten Gent)

Kennis

- De student heeft kennis van diverse culturele benaderingen van kunst - haar productie, rol en perceptie – en culturele en artistieke diversiteit in een globale historische en hedendaagse context. Hij kent de problematiek van cultuurdominate canons en (entnocentrische) monocausale / simplistische en uitsluitende verklaringsmodellen en strategieën.

- De student heeft kennis van kunst als een mondiaal fenomeen, en kan de acutele kunsten in haar cultureel en historisch kader plaatsen en contextualiseren.

- De student heeft kennis van de methodes van de antropologie van de kunst en de relevantie en mogelijke inzetbaarheid ervan bij de ontwikkeling en uitvoering van onderzoeksvragen en –trajecten. Zoals veldwerk en participerende observatie, dieptebenaderingen (interviews en contextuele analyses, etc....) als aanvulling op kwantitatieve benaderingen, participatieve onderzoeksattitudes en de rapportering hiervan (velddagboeken/AV journaals, ....) met inbegrip van hun ethische en deontologische aspecten.

Vaardigheden

- De student kan antropologische concepten en benaderingen op creatieve wijze toepassen; met name mogelijkheden onderzoeken om ze op een verdiepende en zelfreflectieve manier in te zetten in de ontwikkeling, realisatie en positionering van zijn eigen artistiek traject en werk.  

- De student kan themata uit de antropologie herkennen in de hedendaagse kunsten en die problematiseren of herinterpreteren.

- De student kan zich documenteren en een onderzoek uitvoeren over een onderwerp uit het domein van antropologie van de kunsten.

- De student kan dit onderzoeksproces en de resultaten ervan op overtuigende manier formuleren en presenteren.

Attitudes

- De student kan een reflectieve en kritische positie innemen ten opzichte van de culturele en (kunst)historische context van de kunsten en tegenover de werkwijzen, standpunten of tradities waarin hij actief is.

- De student kan artistieke processen interdisciplinair en over de grenzen van ruimte en tijd heen bekijken en elementen die relevant zijn voor zijn werk in zijn artistiek traject incorporeren.

geen volgtijdelijkheid

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Antropologie van de kunsten (B-LUCA-K51196)

3 studiepuntenEngelsWerkvorm: College-opdracht24 urenTweede semesterTweede semester
Veirman Anja |  N.
LUCA POC VISUAL ARTS & DESIGN (OC grafisch ontwerp, textielontwerp, vrije kunsten Gent)

Een ruim referentiekader van de verschillende invalshoeken, benaderingen, thema’s en methodes waar antropologie van de kunst mee werkt, in haar interdisciplinaire en multimediale analyse van de kunst.
De belangrijkste stromingen, (historische) figuren en onderzoekers, en hedendaagse discussies worden voorgesteld, en dit vanuit een mondiaal perspectief - waarin zowel ‘westerse’ als ‘niet-westerse’ tradities en benaderingen aan bod komen.

Behandelde thema’s:
- basisbegrippen van de antropologie van de kunst en actuele discussies over (re)presentatie, de studie ervan, en interacties tussen kunst en maatschappij;
- actuele discussies over identiteit, cultuurcontact // identitaire processen en hoe beeldtalen en kunst ingezet worden om deze vorm te geven;
- diverse culturele benaderingen ten opzichte van lichaam, ruimte en (menselijke) interactie, ecologie en wetenschap, en de menselijke creativiteit hierin. Casestudies: een cross-culturele studie van portret, riten wereldwijd;
- globalisering en de reactie van de kunsten;
- receptie en perceptiegeschiedenis van de ‘niet-westerse’ kunsten in ‘het westen’: cultuurrelativisme, etnocentrisme, (cultuur)imperialisme – een spiegel voor zelfreflectie voor ‘het Westen’?;
- culturele processen van beeldproductie en beeldmanipulatie, zoals vormen van visuele annexatie en recuperatie waarmee (cultuurdominante) culturele actoren werken, zowel op mondiaal vlak, als naar subculturele bewegingen in een zoektocht naar autonome beeldtalen;
- antropologische analyses en kritiek van de media en populaire communicatievormen waarin pseudo-wetenschappelijke theorieën vaak sterk aanwezig zijn - zoals ondermeer cultuureel-darwinistische en andere opvattingen, die niet op empirisch onderzoek maar op vooringenomen racistische ideologieën gebaseerd zijn.

Vraagstellingen:
- Wat drijft de mens tot artistieke activiteit? Hoe kunnen we die bestuderen, begrijpen en ontwikkelen?
- Hoe functioneert kunst in zijn ruimer socio-cultureel en (kunst)historisch kader en welke rollen en posities kunnen kunstenaars, beeldenmakers of vormgevers, het publiek en de kunstcriticus innemen?
- Hoe reflecteren beeldtalen en vormgeving mens- en wereldbeelden? Wat zijn individuele en collectieve krachten hierin?
- Welke rol kunnen de kunsten spelen in de creatie van toekomstige wenselijke (locale en globale) identitieten? En wat is het artistiek potentieel van cross- en transculturele dynamieken en benaderingen?

 

Hoorcolleges met uitgebreid beeldmateriaal, onderzoeksopdracht, collectiebezoek en dialoog.

Beeldmateriaal en presentaties op Toledo.

Hoorcolleges met uitgebreid beeldmateriaal, onderzoeksopdracht, collectiebezoek en dialoog.

Beeldmateriaal en presentaties op Toledo.

Evaluatieactiviteiten

Antropologie van de kunsten (B-LUCA-K74315)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Cursusmateriaal

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

The student makes a written text (min. 3000 words): the format and style are free (paper, essay, re-imagined myth, letter, etc…), while integrating

- 10 key concepts that have been discussed in class

- 2 references to the reader (required reading)

- at least 3 other sources (minimum 60 pages of research texts/articles, and other sources can be added freely)

 

Students can take part in the exam twice during the same academic year.