Bachelor Project Film (B-LUCA-K44579)

This is a translated version. Original version in Dutch.
15 ECTSDutch100 Second termSecond term
Asselberghs Herman (coordinator) |  Asselberghs Herman |  N.
LUCA POC AUDIOVISUAL ARTS & MEDIA (OC animatie, film Brussel)

The audiovisual arts student realises the following competences with the Bachelor's thesis:

The written conceptualisation of a project in the form of a well-considered project proposal and scenario and in the form of a statement of intention the description and clear communication of an intention, a method and a style
An in-depth reflection on and contextualisation of one's project proposal, both within a personal artistic practice and in a wider field of influences, historical contexts and theoretical currents (Reflecting on one's own work and that of others)
Making interim presentations about the work: to peers, to teachers in the field and to external curators or other experts.
The self-directed creation of an audiovisual work
A reflection on the (target) audience
A thorough reflection on the presentation possibilities of the audiovisual work
The student shows to be able to evaluate his/her own work. Can turn criticism and feedback where necessary to improve the quality of his/her own artistic practice and research. Can deal with polemical positions in informed debate.

 

This course contributes to the learning outcomes: LR3, LR4, LR5, LR7, LR8, LR9, LR10.
This course contributes to the formative objectives: VD1, VD2, VD3, VD4

Activities

15 ects. Bachelor Project Film (B-LUCA-K64988)

15 ECTSDutchFormat: Bachelor's paper100 Second termSecond term
LUCA POC AUDIOVISUAL ARTS & MEDIA (OC animatie, film Brussel)

De Bachelorproef audiovisuele kunsten is een door de wetgever opgelegd audiovisueel werkstuk.

De competenties van de student als beginnend audiovisueel kunstenaar en filmmaker zijn gelinkt aan zes kernwoorden: conceptualisatie, creatie, realisatie, reflectie, communicatie en presentatie.

De student is in staat zelfstandig en in semester 2 aan een autonoom geformuleerd artistiek project te werken en hierover te communiceren. Op het einde van dit opleidingsonderdeel heeft de student deze competenties op een gespecialiseerd en een quasi volledig zelfstandig niveau bereikt in de vorm van de Bachelorproef: een eindrealisatie en presentatie naar een jury toe.

De student kan een eigen opdracht formuleren, deze conceptualiseren en realiseren, met andere woorden: kan wat geconceptualiseerd is omzetten in klank en beeld.

De student ontwikkelt verder de opgedane technische vaardigheden, verworven in functie van het eigen audiovisueel werk. Hij/zij/hen kan/kunnen deze in functie van het eigen werk toepassen om  eigen klanken en beelden te creëren en weten zich zo te organiseren dat ze er de gepaste externe ondersteuning voor kunnen aanwenden (montage, cadrage, sound design, color grading). Hoewel er geen standaard aan ‘production value’ kan geëist worden is het wel de verantwoordelijkheid van de student om de verschijnings -en presentatievorm van het audiovisueel werk op overtuigende wijze te motiveren en te onderbouwen binnen een technisch kader.

De student is verplicht om het onderzoek en de ontwikkeling van het eigen project gaandeweg te documenteren, in de vorm van een discursief luik in een zelfgekozen vorm (notebook, blog) en kan dit in tussentijdse presentaties voorleggen. Hierin kunnen referenties, inspiratiebronnen, het eigen artistieke onderzoek en werkversies van het werkstuk opgenomen worden, mits deze laatste van notities voorzien worden. Deze doorlopend tot stand gekomen documentatie is in finale vorm onderdeel van het Bachelor-dossier.

Dit alles vormt onderdeel van de Bachelorproef:

Bachelor Studio (gastsprekers, peer to peer momenten, tussentijdse presentaties externen, lezingen, screenings)
Peer to peer: procesbegeleiding
Tutor sessies: individuele procesbegeleiding (12 contacturen/student)
Bachelor dossier: procesdocumentatie, productie-file van het werk, intentieverklaring, schriftelijke conceptualisatie
Tussentijdse presentatie Bachelorproef
Pre-visie (verplicht gefilmd materiaal)   


De student audiovisuele kunsten realiseert met de Bachelorproef volgende competenties:

Het schriftelijk conceptualiseren van een project in de vorm van een doordacht projectvoorstel en scenario en in de vorm van een intentieverklaring de beschrijving en een heldere communicatie van een intentie, een methode en een stijl
Een diepgaande reflectie over en contextualisering van het eigen projectvoorstel, zowel binnen een persoonlijk-artistieke praktijk als in een breder veld aan invloeden, historische contexten en theoretische stromingen (Reflecteren over het eigen werk en dat van anderen).
Het verzorgen van tussentijdse presentaties over het werk: voor peers, voor de docenten in het vakgebied en voor externe curatoren of andere deskundigen.
De zelfgestuurde creatie van een audiovisueel werk
Een reflectie over het (doel-)publiek
Een doorgedreven reflectie over de presentatie-mogelijkheden van het audiovisuele werk
De student toon in staat te zijn om het eigen werk evalueren. Kan kritiek en feedback waar nodig ombuigen om de kwaliteit van de eigen kunstenaarspraktijk en het onderzoek te verbeteren. Kan omgaan met polemische standpunten in een geïnformeerd debat.

Evaluation

(B-LUCA-K84579)

Type : Partial or continuous assessment with (final) exam during the examination period
Description of evaluation : Oral, Practical exam, Paper/Project, Report, Self assessment/Peer assessment, Participation during contact hours, Portfolio, Process evaluation
Type of questions : Open questions
Learning material : Course material, Computer, Reference work

AssessmentGrading scale
TOTAL1-20/20 scale

24hours after each tutorial and Peer-to-Peer session, the student sends his/her/their report of it to the supervisor concerned. At the end of semester 2, the student hands over the printed compilation of all his/her/their report

Retake possible provided:
- Participation in first session with full and finished work.
- No retake possible after summer campus closure, only reassembly possible

Mandatory aspects of work piece first session:
- Montage, color grading, sound editing, sound mixing, subtitling, generic (ENG / NL)