2PRD Human Factors 2 (B-LUCA-N44006)
Doelstellingen
Exploring
Aan het einde van dit opleidingsonderdeel is de student in staat om te Contextualiseren, Co-creëren en Analyseren (OLR01-02-03). Om deze competenties te behalen zal de student:
- de gebruiksonderzoeken die worden aangereikt tijdens de les kunnen uitvoeren (dwz deze kennen, begrijpen en kunnen toepassen).
- kent en begrijpt) de basis van de ergonomie van specifieke activiteiten/soorten producten die tijdens de les worden behandeld, kennen, begrijpen en kunnen toepassen.
Making
Aan het einde van dit opleidingsonderdeel is de student in staat om te Materialiseren (OLR04). Om deze competenties te behalen zal de student:
- de verworven inzichten (op basis van onderzoek, analyse en reflectie) toepassen in een ontwerpconcept.
Storytelling
Aan het einde van dit opleidingsonderdeel is de student in staat om te Conceptualiseren, Communiceren en Reflecteren (OLR07-08-09). Om deze competentie te behalen zal de student:
- de juiste terminologie in zijn/haar communicatie en gebruiken (mondeling/schriftelijk).
- in staat zijn om kritisch (vanuit ergonomisch standpunt) te kijken naar producten (tangible & digitaal) in relatie tot de context waarin de producten (zullen) gebruikt worden.
- de relevantie van een concept en prototype onderbouwen met een helder narratief
- reflecteren om hun persoonlijk ontwerpstandpunt tot uiting te brengen
Begintermen
- De student(e) is in staat om zijn eigen leerproces in handen te nemen en kan zelfstandig leren. Er wordt van de student(e) verwacht dat hij/zij/hun voldoende discipline heeft om de opdrachten uit te voeren.
- Geslaagd zijn voor 1PrD Human Factors 1
Volgtijdelijkheidsvoorwaarden
Je moet voldoen aan een volgtijdelijkheidsvoorwaarde om dit opleidingsonderdeel te mogen opnemen. Volgtijdelijkheid kan STRENG of SOEPEL zijn of een GELIJKTIJDIGHEID inhouden. Ook kan een diplomaNIVEAU als voorwaarde gesteld zijn.
Verklaring:
STRENG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je geslaagd zijn voor of een tolerantie ingezet hebben voor de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt.
SOEPEL: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, gevolgd hebben.
GELIJKTIJDIG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ook de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, opnemen of al opgenomen hebben.
NIVEAU: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ten minste deze graad behaald hebben.
GELIJKTIJDIG( N43986 )
Bovenstaande codes van opleidingsonderdelen stemmen overeen met onderstaande omschrijvingen van die opleidingsonderdelen:
N43986 : 1PRD Human Factors 1
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. 2PRD Human Factors 2 (B-LUCA-N62619)
Inhoud
De student zal kennis hebben van de basisbegrippen uit de verschillende deelgebieden van de (product)ergonomie en human factors. Hij moet in staat zijn om (mentale, fysieke, cognitieve,…) belastende en/of oncomfortabele taken, handelingen, houdingen, activiteiten e.a. te kunnen detecteren, interpreteren, verklaren en verbeteren. Dit vereist een toegepast inzicht in de theorie. Op basis van de verworven inzichten is de student in staat om ergonomische ontwerp oplossingen te vinden voor de aangereikte problemen.
In deze cursus krijgt de student inzicht in ontwerpen van gebruiksvoorwerpen, technische systemen en taken met als doel de veiligheid, gezondheid, het comfort en het doeltreffend functioneren van de mensen te bevorderen. In dit 2de jaar wordt er naast de fysieke ergonomiemeer toegespitst op de sensorische en cognitieve ergonomie en interaction design telkens toegespitst op product design.
Studiemateriaal
Verplicht:
- de cursus, presentaties en opdrachten en alle literatuur e.d. die worden aangereikt tijdens de lessen.
- Productergonomie: ontwerpen voor nut, gebruik en beleving. deel 1, 2a & 2b Daams, B. (2011, 2012, 2021)
- Cursus en handboeken aangevuld met informatie die tijdens de lessen ter beschikking gesteld worden en informatie die adhv opdrachten vergaard worden (zoals bordschema's, presentaties, resultaten van opdrachten, sites, papers, etc.)
Aanbevolen:
- Vaes, K.,(2014), Product Stigmaticy: understanding, measuring and managing product-related stigma. TU Delft, NL.
- Voskamp P., basisboek ergonomie Wolters-Noordhoff, Groningen/houten, 2008.
- Dirken H. 2006 Productergonomie: ontwerpen voor gebruikers, Delft University Press.
- P. Voskamp, P.A.M. van Scheijndel, K.J. Peereboom, Handboek ergonomie, Kluwer, alphen aan de Rijn 2006
- Vaktijdschriften ergonomie: ergonomie, human factors, applied ergonomics,
- website: ergonomiesite.be etc.
- Martin, B., Hanington, B., (2012), Universele ontwerpmethoden. BIS publisher.
Toelichting onderwijstaal
De student begrijpt het gebruikte termen en vakjargon en kan deze op een correcte manier gebruiken.
Toelichting werkvorm
Interactief hoorcolleges en opdrachten. Theorie wordt verduidelijkt met aantekeningen, en verduidelijkingen op het bord, PPT’s, etc... . Vervolgens gebeurt de toepassing door middel van oefeningen, productevaluaties, literatuuropdrachten, testsituaties, observaties en besprekingen. De student maakt ook zelfstandig de toepassingen in praktische opdrachten.
Evaluatieactiviteiten
2PRD Human Factors 2 (B-LUCA-N84006)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
De evaluatie is tweeledig:
- enerzijds is er de permanente evaluatie op basis van de opdrachten en oefeningen tijdens de les en/of die uitgevoerd moeten worden buiten de contacturen. (40%)
- en anderzijds een schriftelijk examen. (60%)
Aanwezigheid tijdens de les in niet verplicht maar de studenten moeten wel alle opdrachten die tijdens de lessen gegeven worden uitvoeren, tegen dezelfde deadlines en met dezelfde voorwaarden. Bij afwezigheid moet de student (e) op eigen initiatief binnen de 3 dagen contact opnemen met de docent. De student(e) is zelf verantwoordelijk voor het verkrijgen van de opdracht en het tijdig uitvoeren hiervan. Studenten die tijdens de contacturen waarin de opdrachten worden uitgevoerd niet aanwezig zijn, kunnen bijkomende eisen aan de opdracht krijgen en/of bijkomende opdrachten krijgen.
Evaluatie: voorwaarden
* Opdrachten inleveren tegen de gestelde deadlines
Evaluatie: gevolgen
*Opdrachten die niet op de gestelde deadline en conform de afspraken met de docent ingeleverd worden, worden geweigerd. Het examencijfer voor de opdracht is 0/20
Enkel voor het examen is er een 2de examenkans
Het inhaal examen kan afwijken van het examen.
Toelichting bij herkansen
Herkansing mogelijk voor het examen. Voorwaarden, type en vorm zijn voor de 2de zit dezelfde als voor de 1ste zit.
Het inhaal examen kan afwijken van het examen.
Er is geen herkansing mogelijk voor de permanente evaluatie.