3FOT Studio: Bachelor Project, Signature Work (B-LUCA-N43891)

12 studiepuntenNederlands60 urenTweede semesterTweede semester
Huybrechts Steven (coördinator) |  Huybrechts Steven |  Snoekx Jan |  Tillieux Vincent |  Van der Borght Tom |  Wouters Lavinia |  N.  | MinderMeer
LUCA POC VISUAL ARTS & DESIGN (OC fotografie Genk)

Onderzoeken (1, 2 ,4 ,7 ,8)

Aan het einde van deze OPO is de student in staat om: 

-        een eigen visuele strategie vorm te geven aan de hand van beeldend onderzoek. 

-        te reflecteren over het gevoerde beeldend onderzoek en dit te koppelen aan theoretische, filosofische, maatschappelijke of technische vraagstukken.

-        een eigen artistieke onderzoeksmethode te ontwikkelen (Idee en conceptontwikkeling).

-        verschillende onderzoeksmodellen en informatiebronnen te bestuderen en kritisch te verwerken.

-        inzicht te verwerven in een onderzoeksproblematiek (Probleemstelling).

-        een visueel referentiekader te creëren dat relevant is voor de eigen praktijk als beeldenmaker.

-        aangaande een zelfgekozen thema een analyse maken en dit te visualiseren (Experimenteren, zowel inhoudelijk als beeldend onderzoekend).

 

Ontwerpen, creëren en realiseren (9, 10, 11, 12, 13, 14, 15)

Aan het einde van deze OPO is de student in staat om: 

-        een eigen visie te ontwikkelen tegenover het medium aan de hand van vorm- en materiaalstudies.

-        een specifieke thematiek op een onderzoekende en gediversifieerde manier benaderen.

-        een eigen spoor/indruk na te laten. De nadruk ligt hier op het authentieke in combinatie met het creatieve (visieontwikkeling).

-        de technicitijd van het medium (de media) waarmee hij/zij werkt (technische vaardigheden, materialenkennis, enz.) op een correcte toe te passen in functie van het onderwerp.

-        opdrachten of thematische werken autonoom te realiseren op professionele en artistieke wijze.

-        aan de hand van beeldende en schriftelijke werken inzicht te tonen in de verschillende genres, media en werkmethoden van de fotografie.

-        zich kritisch op te stellen tegenover een maatschappelijke of artistieke probleemstelling. 

-        de gekozen artistieke zijn benadering verstandelijk te onderbouwen.

-        een eigen visie te vertalen op een beeldende manier.

-        het artistieke proces zichtbaar te maken.

 

Analyseren en verbanden leggen (17, 18)

Aan het einde van deze OPO is de student in staat om: 

-        inzicht te verwerven in de beeldtaal in het algemeen en de semiotiek van de fotografie in het bijzonder.

-        de student kan zijn werk plaatsen in de geschiedenis en de actuele fotografie.

-        artistiek en/of maatschappelijk relevante oplossingen te formuleren op een beeldende manier.

-        technisch, beeldend en theoretisch onderzoek aan elkaar te koppelen.

 

Organiseren en communiceren (19, 20, 21, 22, 23)

Aan het einde van deze OPO is de student in staat om: 

-        de communicator/student kan zijn eigen artistieke werk documenteren, en visueel en verbaal presenteren, t.o.v. verschillende doelpublieken.

-        de student kan duidelijk communiceren over het eigen onderzoek en oplossingen formuleren.

-        de student legt een betekenisvolle portfolio voor met artistiek fotografisch werk (autonoom werk).

-        de organisator/student kan zijn artistieke proces organiseren binnen een bepaalde ruimte en tijd (o.a. werken onder tijdsdruk).

-        professionele attitude: de student kan een eigen visie betreffende een zelfgekozen thema op professionele wijze visualiseren en zijn benadering intellectueel onderbouwen en verdedigen.

-        voor zichtzelf realistische doelstellingen te formuleren.

 

Reflecteren (25, 26, 27, 28, 29)

Aan het einde van deze OPO is de student in staat om: 

-        artistieke werk te koppelen aan een kritische (zelf)reflectie.

-        inzicht te verwerven in zijn eigen fotografische voorkeur om bewust keuzes te maken over de specificiteit van zijn artistiek en theoretisch werkstuk.

-        op een actieve manier deel te nemen aan groepsdiscusies en individuele feedback momenten.

-        op een respectvolle manier feedback te formuleren.

-        voor zichtzelf realistische doelstellingen te formuleren en deze bij te sturen indien nodig.

-        verworven inzichten om te zetten in concrete acties.

-        de student kan zijn werk plaatsen in de geschiedenis en de actuele fotografie.

De student voldoet aan de volgtijdelijkheid (zie eindcompetenties 2 BACH).

 

Onderwijsleeractiviteiten

12 sp. 3FOT Studio: Bachelor Project, Signature Work (B-LUCA-N62499)

12 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Bachelorproef60 urenTweede semesterTweede semester
Huybrechts Steven |  Snoekx Jan |  Tillieux Vincent |  Van der Borght Tom |  Wouters Lavinia |  N.  | MinderMeer
LUCA POC VISUAL ARTS & DESIGN (OC fotografie Genk)

De student zoekt zelfstandig naar een thematiek en bakent zijn/haar artistieke onderzoeksproject af. De student neemt een stelling in t.a.v. dit thema en gaat op zoek naar een authentieke vormgeving. Ideeën worden op afgesproken momenten afgetoest met docenten en/of mede-studenten. 

Eigen notities van de student

Onderwijstaal: Nederlands. Indien het onmogelijk is voor de student om in het Nederlands de lessen te volgen kan er in overleg met de docent naar een oplossing gezocht worden.

Informatie over deze lessen is terug te vinden via Toledo. Indien de veiligheidssituatie het toelaat, zullen er fysieke contactmomenten plaatsvinden. Er is ook de mogelijkheid om (alle of enkele) lesmomenten digitaal te laten doorgaan.

 

●       De lessen bestaan uit hoorcolleges, presentatiemomenten en individuele of klassikale werkbesprekingen.

●       Besprekingen en presentatiemomenten kunnen in fysieke vorm of vanop afstand via digitale platformen.

●       Het creëren van nieuw werk gebeurt buiten de lesuren.

●       Atelier met audiovisueel college als ondersteuning en referentiekader.

●       Communicatie en afspraken gebeuren uitsluitend via Toledo en e-mail.

Opdracht- en werkbesprekingen gebeuren tijdens de contacturen en niet per e-mail (tenzij anders afgesproken).

Evaluatieactiviteiten

3FOT Studio: Bachelor Project, Signature Work (B-LUCA-N83891)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Paper/Werkstuk, Ontwerp/Product, Presentatie, Medewerking tijdens contactmomenten, Procesevaluatie
Leermateriaal : Geen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Verdeling: 70% praktijk - 30% geschreven werkstuk.

Het eindresultaat van het praktijkgedeelte komt tot stand via een samengesteld cijfer dat van 100% naar 70% wordt herleid:

• 20%  op medewerking met contactmomenten.

• 20%  procesevaluatie.

• 60%  productevaluatie op basis van het oordeel van de jury aan de hand van de criteria in het evaluatiedocument.

Tijdens een interne jury, eventueel aangevuld met externe juryleden, presenteer je het ontwerp/product. Hiervoor wordt het werk fysiek gepresenteerd op de campus. Projecten dienen ook steeds digitaal aangeleverd worden voor de jury. Dit wordt als naslagwerk gebruikt bij de evaluatie. Indien het door omstandigheden niet mogelijk is, gaat de presentatie en de jury online door.

 

 

 

Herkansing is mogelijk. 

Voor het praktijkgedeelte geldt dat het cijfer voor medewerking met contactmomenten en procesevaluatie behouden blijft voor de tweede examenkans en daardoor niet te herkansen is. 

Productevaluatie van het praktijkgedeelte en het geschreven werkstuk kunnen wel herkanst worden tijdens het herexamen.