2FOT Lab: Visual Design 2 (B-LUCA-N43813)

6 studiepuntenNederlands36 urenEerste semesterEerste semesterUitgesloten voor examencontract
Van der Borght Tom (coördinator) |  Van der Borght Tom |  N.
LUCA POC VISUAL ARTS & DESIGN (OC fotografie Genk)

Visuele communicatie betekent niet een gegeven inhoud mooi te verpakken. Integendeel is het de bedoeling als auteur een autonome boodschap te communiceren. Beeld productie wordt hier bedoeld als visuele communicatie leren begrijpen en leren inzetten. Studenten leren inzicht te krijgen in de vertaling van woord, gedachte, idee naar visuele vormen. De studenten leren een eigen en persoonlijke beeldtaal ontwikkelen. Dit is een taal van dingen, vormen, materialen, texturen en kleuren. Studenten leren deze eigen taal te ontwikkelen door middel van experimenten en diverse toepassingsopdrachten. In de cursus wordt er stilgestaan bij de hybride mix van analoge, digitale en handmade media, die de studenten als persoonlijke tools leren inzetten binnen hun eigen visuele beeldtaal. Het mixen van fotografie, grafische software, crafts en alien practices staan centraal in het ontwikkelen van een eigen kijk en taal. Studenten leren deze taal te plaatsen binnen een ruimer kader en leren zich gewaar worden van visuele stijlen en trends.  Doormiddel van analyse en reflectie leren de studenten een eigen visie te ontwikkelen.

In Visual Communication 2 ligt de nadruk op het toepassen van je beeldtaal op de realiteit. We gaan dieper in op het gegeven “brand identity”. Via verder doorgedreven experiment en reflectie op het eigen artistiek proces, leren studenten om via moodboards, research, presentaties een idee toe te lichten en om zetten naar de realiteit.  (4,8,10,11,15,27) Studenten worden gestimuleerd om op hun eigen proces te reflecteren via hun logboek. Dit vormt de basis voor  feedbackgesprekken die de student instaat stellen zijn/haar idee rond een eigen publicatie toe te lichten en om zetten naar de realiteit.  (20,28) Door het werken met opdrachten, leren de studenten werken naar een grafisch eindproduct, en leren ze vanuit experiment een afgewerkt product te ontwikkelen. Aan het einde van dit opleidingsonderdeel zijn de studenten in staat om een eigen invulling te geven aan een ontwerptraject dat hem wordt aangeboden (10,13) Op het einde van Visual Communication 2 zijn de studenten in staat om een eerste toegepaste publicatie rond een zelfgekozen thema te produceren, die de boekvorm in vraag stelt (9,12,13,14) Aan het einde van dit opleidingsonderdeel zijn de studenten in staat via digitale testen, dummies en testprints een fysiek eindproduct te realiseren. (15, 21,22,23)

De student dient geslaagd te zijn op 1 FOT Visual Design

Zelfstudie en verdieping in Adobe Photoshop, Adobe Indesign, grafische technieken, crafts en andere relevantie toepassingen wordt aangemoedigd.

Onderwijsleeractiviteiten

6 sp. 2FOT Lab: Visual Design 2 (B-LUCA-N62409)

6 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Practicum-opdracht36 urenEerste semesterEerste semester
Van der Borght Tom |  N.
LUCA POC VISUAL ARTS & DESIGN (OC fotografie Genk)

Het vak “Visual Communication 2” wordt ingericht als een Lab-vak. Dit betekent dat studenten zelfstandig en onder begeleiding van de docent werken aan zowel een groeps- als een individuele opdracht. Deze opdrachten zijn erop gericht de student zich te verdiepen in de wereld van de beeldtaal en via verdergezet experiment op zoek te gaan naar toepassingen van hun eigen visuele beeldtaal, die breder reikt dan enkel de fotografische toepassing en blik. De studenten worden gestimuleerd om aan de slag te gaan op een hybride en multidisciplinaire manier. Door bewust bezig te zijn met het ontwikkelen van een eigen visueel referentiekader en door te reflecteren op het eigen proces, leren de studenten conceptueel denken en ontwerpen. Tijdens de cursusduur werken de studenten aan 3 groepsopdrachten waarbij ze grafische principes, methodieken, materialen en software leren toepassen in concrete projecten. De cursus wordt daarom georganiseerd in 2 blokken ( 3 en 2 dagen ). Op deze manier kan het groepsproces maximaal ingezet worden. Daarnaast werkt elke student een individueel project uit. Tijdens de eindjury presenteren ze deze laatste opdracht. 

 

Op het einde van de cursus beschik je over een aantal skills:

je bent vertrouwd de basismogelijkheden van grafische software (indesign, photoshop, illustrator, ….), je vermengt op geïntegreerde wijze deze met analoge en craftbased technieken en je weet vergroot je  persoonlijke Toolkit.

je bent in staat om geschikt en persoonlijk referentiemateriaal op te zoeken en die in een professionele vorm te gieten. Je verzamelt al je inspiratie / referentiemateriaal / artikels,…  

Je verkent je eigen beeldtaal op basis van het vergaren van technische kennis, visueel experiment en vormelijk inzicht.

Je legt een duidelijke brug tussen je hoofdatelier en grafische vormgeving om je inhoud en je presentatievorm een meerwaarde te geven. In het tweede jaar verken je hiervoor de grenzen van de boekvorm op zich. 

Je ontwikkelt je typografisch skills, en ontwikkelt een typografisch bewustzijn, over de vakgrenzen heen.

Je geeft blijk van een eigen beeldtaal en kan deze vertalen naar nieuwe en uitdagende toepassingen.

Je kan visueel communiceren rond je eigen artistiek proces, hierover reflecteren en dit refereren naar een bredere context. Je geeft duidelijk inzicht in je eigen proces op visuele wijze.

Je leert een persoonlijk standpunt in te nemen in een ontwerp, beeld, tekst en visuele uiting, over de disciplines heen.

 

De groepsopdrachten zijn gericht op het toepassen van je opgedane kennis van Visual Design op de realiteit, op een experimentele wijze. 

Voor je individuele opdracht ontwikkel je een multidisciplinaire publicatie, waarin je communiceert over je artistiek referentiekader, je artistiek recept en je leefwereld. Op deze manier leer je je werk plaatsen binnen een bredere artistieke en maatschappelijke context.

Persoonlijk logboek

Pdfs met de lessen, Informatie over de deadlines en concrete aanpak, zijn terug te vinden op Toledo.

Het vak “Visual Communication 2” is een Lab-vak. Dit betekent dat de nadruk ligt op het experimenteren met beeldtaal en het toepassen van beeldtaal op diverse manieren. Je werkt aan een aantal persoonlijke opdrachten. De lesmomenten zijn feedbackmomenten, waar er zowel individueel en in groep ondersteuning wordt geboden bij het vormgeven van je persoonlijk artistiek proces. De nadruk in de lessen ligt op het actief experimenteren met beeldtaal. Het is belangrijk dat je dit experiment durft aangaan, met een klemtoon op het ontwikkelen van een persoonlijke manier van communiceren met beeld. Een ontwerp kan alleen maar groeien door feedback en onderling overleg tussen studenten en docent. Door actief aanwezig te zijn in de Lab-lessen leer je  te reflecteren op je eigen ontwikkelingen  en leer je om constructieve feedback te geven en te ontvangen. Het leren vanuit feedback staat centraal in het in handen nemen van je eigen leerproces. Tijdens de lessen en de evaluatie staat het artistiek proces centraal. 

Het vak wordt tijdens de 2de bachelor ingericht als een intense werkweek opgesplitst in 2 blokken ( 3 dagen en 2 dagen ).

 

De gebruikte werkvormen tijdens de lessen zijn:

presentatie van voorbeelden

onderzoeken in persoonlijk logboek

groepsopdrachten uitvoeren tijdens een 2 halve projectweken

eigen werk presenteren

Individuele feedbackmomenten.

Om een Lab-les optimaal te laten verlopen, zijn er een aantal duidelijke afspraken:

Je wordt verwacht aanwezig te zijn in elke les.

Indien je niet aanwezig kan zijn, breng je de docent, ten laatste 1 dag op voorhand  op de hoogte via mail:  tom.vanderborght@luca-arts.be.

Als je later bent omwille van overmacht ( openbaar vervoer, ... ) kan je hier natuurlijk niks aan doen.

Indien je tijdens de lesuren tijd wilt doorbrengen buiten de klas voor research, experiment, studiowerk, ... kan dit ook, indien je dit met de docent bespreekt. 

In geval van overmacht ten gevolge van COVID 19 , zal er deels contactonderwijs en deels afstandsonderwijs gegeven worden en zal de les (of practicum) locatie worden aangepast aan de crisissituatie. Randvoorwaarde hierbij is dat er steeds voldoende ruimte is om de social distancing te garanderen. 

Evaluatieactiviteiten

2FOT Lab: Visual Design 2 (B-LUCA-N83813)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Ontwerp/Product, Presentatie, Portfolio, Procesevaluatie
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Cursusmateriaal, Computer, Naslagwerk

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

De evaluatie voor dit onderdeel staat berekend op twee delen:

Deel 1: Groepsopdracht (Permanente evaluatie -  25%, Productevaluatie - 20%)

Deel 2: Individuele Opdracht (Permanente evaluatie - 25% - Productevaluatie - 20%)

10% van de punten dragen bij aan medewerking tijdens contactmomenten. 

De invuling van de permanente evaluatie wordt nader toegelicht tijdens de eerste les. 

In geval van overmacht ten gevolge van CORONA zullen de individuele begeleidingen, tussentijdse evaluaties, examenjury's en nabesprekingen mogelijk online plaatsvinden. 

Het is niet mogelijk om binnen dit vak de groepsopdracht te herkansen. Enkel de individuele opdracht is herkansbaar. Het gegeven punt (dat 45% van het geheel bedraagt) van de groepsopdracht wordt overgenomen uit eerste examekans. Daarnaast wordt ook het punt behouden voor mederwerking tijdens contactmomenten.  De individuele opdracht kan worden hernomen voor 45% van het totaal. Om permanente evaluatie mogelijk te maken wordt de studenten gevraagd een digitaal logboek in te leveren, dat hun proces tijdens de herkansing in beeld brengt. De nieuwe individuele opdracht en digitaal logboek worden geüpload in Toledo.