2FOT Lab: Image Manipulation and Storytelling (B-LUCA-N43812)

6 studiepuntenNederlands36 urenTweede semesterTweede semesterUitgesloten voor examencontract
Tillieux Vincent (coördinator) |  Snoekx Jan |  Tillieux Vincent |  N.
LUCA POC VISUAL ARTS & DESIGN (OC fotografie Genk)

Onderzoeken (1,2,3,5) 

Aan het einde van deze OPO is de student in staat om: 

-verschillende digitale technieken en nieuwe formats van beeldcommunicatie te onderzoeken om deze toe te passen in een eigen project.  

- een visie te ontwikkelen over de relatie tussen inhoud, vertelling, vormgeving en techniek.  

-verschillende digitale omgevingen te onderzoeken om deze te gebruiken voor een eigen project. 

 

 

Ontwerpen, creëren en realiseren (9,12, 13,14,15) 

Aan het einde van deze OPO is de student in staat om: 

- de werking en de functionaliteit van een (interactief) digitaal platform in te zetten voor een eigen project. 

- softwareprogramma’s zoals photoshop, premiere, XD,.. in te zetten om korte animaties en een persoonlijke beeldstijl te creëren.  

- het eigen proces te documenteren en archiveren. 

- vertrekkend van een gegeven verhaal een eigen beeldstrategie in een nieuwe digitale omgeving te ontwikkelen. 

 

Analyseren en verbanden leggen (16) 

Aan het einde van deze OPO is de student in staat om: 

- een kritische houding aan te nemen ten aanzien van zichzelf, de opleiding, de artistieke discipline, kunst en vormgeving 

 

 

Organiseren & Communiceren (19,20,21,22,23) 

Aan het einde van deze OPO is de student in staat om: 

- een verhaal te presenteren in een nieuwe digitale omgeving. 

- in teamverband een digitaal project uit te werken en afspraken na te leven. 

- het proces inzichtelijk te maken en de gegeven feedback te verwerken in een gedeeld document.   

- een eigen project te presenteren en toe te lichten.  

- zijn leertraject te organiseren en om te gaan met strikte deadlines. 

- binnen een lesmoment een korte opdracht tot een goed einde te brengen. 

 

Reflecteren (27,28) 

Aan het einde van deze OPO is de student in staat om: 

- kritisch over het werk te reflecteren en constructief om te gaan met feedback en kritiek.   

- mee te denken over het groeiproces van zichzelf en anderen en daarbij ook constructieve feedback te formuleren   

De student heeft geen voorkennis nodig.

Onderwijsleeractiviteiten

6 sp. 2FOT Lab: Image Manipulation and Storytelling (B-LUCA-N62408)

6 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht36 urenTweede semesterTweede semester
Snoekx Jan |  Tillieux Vincent |  N.
LUCA POC VISUAL ARTS & DESIGN (OC fotografie Genk)

Met digital storytelling wordt het vertellen van beeldverhalen aan de hand van digitale toepassingen bedoeld. We verstaan hierbij reeds bestaande digitale platformen maar ook eigen concepten en ontwerpen. Verhalen hebben altijd al een verbindende rol gehad in de groep en zijn een interessante manier om informatie te delen. Ze hebben de mogelijkheid om veel mensen te bereiken en moeilijke thema’s te behandelen. De verhalen krijgen vorm via groepsgesprekken en samenwerking en dienen een maatschappelijke relevante rol. Het crossmediale denken wordt aangemoedigd en interactiviteit een belangrijk onderzoeksdomein. De studenten vertrekken vanuit hun eigen leefwereld en beleving maar zoeken naar mogelijkheden om de kijker te raken en tot actie te brengen. In de opleiding fotografie wordt vertrokken vanuit het fotografische beeld maar de student kan hiervan afwijken en filmisch beeld en andere grafische middelen inzetten. Het verhaal staat centraal en de uitdaging bestaat erin de interesse van de kijker te winnen en vast te houden. Op het einde van het traject wordt het verhaal gepubliceerd en wordt zo in de openbaarheid gebracht.

Learning online video tutorials

De lessen kunnen zowel fysiek als digitaal doorgaan. Informatie over deze lessen is terug te vinden via Toledo. Indien de veiligheidssituatie het vereist kan het zijn dat de lessen uitsluitend digitaal zullen doorgaan. 

De lessen bestaan uit hoorcolleges, presentatiemomenten en individuele of klassikale werkbesprekingen en kunnen onder bepaalde omstandigehden ook digitaal doorgaan.

Besprekingen en presentatiemomenten kunnen in fysieke vorm of vanop afstand via digitale platformen.

Het creëren van nieuw werk gebeurt buiten de lesuren.

Atelier met audiovisueel college als ondersteuning en referentiekader.

Communicatie en afspraken gebeuren uitsluitend via Toledo en e-mail.

Opdracht- en werkbesprekingen gebeuren tijdens de contacturen en niet per e-mail (tenzij anders afgesproken).

Evaluatieactiviteiten

2FOT Lab: Image Manipulation and Storytelling (B-LUCA-N83812)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Ontwerp/Product, Self assessment/Peer assessment, Medewerking tijdens contactmomenten, Procesevaluatie
Leermateriaal : Computer

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Het eindresultaat komt tot stand via een samengesteld cijfer:

• 20%  Medewerking met contactmomenten.

• 40%  Procesevaluatie (toelichting aan de start van het opleidingsonderdeel). 

• 40% Productevaluatie op basis van het oordeel van de jury aan de hand van de criteria in het aangeleverde evaluatiedocument.


Tijdens een interne jury presenteer je het ontwerp/product. Hiervoor wordt het werk fysiek gepresenteerd op de campus. Projecten dienen ook steeds digitaal aangeleverd worden voor de jury. Dit wordt als naslagwerk gebruikt bij de evaluatie. Indien het door omstandigheden niet mogelijk is om een fysieke jury te organiseren, gaat de presentatie en de jury online door. 


 

 

Er is een tweede examenkans mogelijk.

Het cijfer voor medewerking met contactmomenten (20%) en procesevaluatie (40%) blijft behouden voor de tweede examenkans en is niet herkansbaar.