2FOT Lab: Experimental Imaging & Hybrid Media 2 (B-LUCA-N43811)

6 studiepuntenNederlands60 urenBeide semestersBeide semestersUitgesloten voor examencontract
Vrancken Kristof (coördinator) |  Pryck Mattias |  Snoekx Jan |  Vrancken Kristof |  N.
LUCA POC VISUAL ARTS & DESIGN (OC fotografie Genk)

Onderzoeken (1, 2, 3, 4) 

Aan het eind van dit OPO is de student in staat om: 

- door middel van deskresearch relevante informatie te verzamelen die het individuele artistieke onderzoeksproces kunnen voeden.
- technologisch en vernieuwend onderzoek te voeren naar experimentele methodes in beeldvorming. 
- een onderzoeksvraag op te stellen, te verfijnen en deze vraag koppelen aan één of meerdere onderzoeksmethodes en de eigen kunstpraktijk.
- academische bronnen te raadplegen en te interpreteren.
- door middel van artistiek en technologisch onderzoek nieuwe manieren te ontwikkelen van beelden creëren, nieuwe uitdrukkingsvormen en een persoonlijke visie.
- een onderzoeksvraag op te stellen, te verfijnen en deze vraag koppelen aan één of meerdere onderzoeksmethodes en de eigen kunstpraktijk.
- relevante onderzoeksmethode(n) te kiezen voor zijn/haar onderzoeksvraag.
- te handelen volgens de validiteitscriteria van de methode(n).
- een onderzoeksprobleem kritisch te benaderen, in stappen te delen en een oplossing bedenken.
- een probleemstelling vanuit meerdere perspectieven te benaderen.
- een artistiek onderzoeksvoorstel op te zetten en uit te voeren.
- een onderzoeksvraag op te stellen, te verfijnen en deze vraag koppelen aan één of meerdere onderzoeksmethodes en de eigen kunstpraktijk.
- onderzoeksgegevens te verzamelen en te interpreteren en op basis daarvan een conclusie formuleren. 
- het onderzoeksproces en resultaat te kaderen in een bredere context.
- het onderzoeksproces te documenteren en presenteren.

Ontwerpen, creëren en realiseren (9, 10, 11, 12, 13, 14, 15)

Aan het eind van dit OPO is de student in staat om: 

- een experimenteel en artistiek onderzoeksproject uit te werken rond vernieuwende beeldvorming en beeldtechnologie. 
- via artistiek onderzoek tot vernieuwde inzichten komen.
- zijn/haar ideeën te visualiseren en het concept om te zetten in een artistiek project.
- het medium fotografie te bevragen en uit te dagen.
- transdisciplinair te denken en te werken.
- te experimenteren met beeld, vorm en experimentele technologie in functie van het artistieke project. 
- het onderzoeksproces helder en nauwgezet te documenteren.

Analyseren en Verbanden leggen (16)

Aan het eind van dit OPO is de student in staat om: 

- het belang van technologische vernieuwingen binnen de beeldvorming duiden en dit in een historische en sociale context te plaatsen.

 Organiseren & Communiceren (19, 20, 23)

Aan het einde van dit OPO is de student in staat om:

- om over de eigen en groeps-werkzaamheden te rapporteren en het proces te documenteren in tekst en beeld.
- om het onderzoeksproces te plannen en te organiseren.
- om een experimentele, projectmatige onderzoeksmehtodologie uit te werken die werkbaar is voor het gekozen project.
- om het onderzoeksproces en het resultaat op adequate wijze te presenteren en toe te lichten.
- het onderzoeksproces te documenteren en te communiceren. 
- om samen in team naar een onderzoeksproject toe te werken

Reflecteren (25, 26, 27, 28)

Aan het einde van dit OPO is de student in staat om:

- over het eigen persoonlijke ontwikkeling en leerproces te reflecteren, en constructieve feedback te geven aan andere studiegenoten.
- het eigen onderzoek in de maatschappij te kaderen. 
- op een kritische manier om te gaan met feedback en te vertalen naar het proces/ontwerp. 
- de feedback en groei te verwerken in het onderzoeksverslag.
- op een kritische manier naar onderzoeksresultaten te kijken en deze te vertalen naar het ontwerp. 
- te reflecteren en te communiceren over het gevoerde onderzoek en onderzoeksresultaten. 

De student heeft het vak 1 Foto Experimental Imaging and Hybrid Media 1 met succes afgelegd. 

Je moet voldoen aan een volgtijdelijkheidsvoorwaarde om dit opleidingsonderdeel te mogen opnemen. Volgtijdelijkheid kan STRENG of SOEPEL zijn of een GELIJKTIJDIGHEID inhouden. Ook kan een diplomaNIVEAU als voorwaarde gesteld zijn.
Verklaring:
STRENG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je geslaagd zijn voor of een tolerantie ingezet hebben voor de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt.
SOEPEL: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, gevolgd hebben.
GELIJKTIJDIG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ook de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, opnemen of al opgenomen hebben.
NIVEAU: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ten minste deze graad behaald hebben.


GELIJKTIJDIG(N43744)

Bovenstaande codes van opleidingsonderdelen stemmen overeen met onderstaande omschrijvingen van die opleidingsonderdelen:
N43744 : 1FOT Lab: Experimental Imaging and Hybrid Media 1

Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
N43674 : 3FOT Hybrid media 3: Cross media 2 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)

Onderwijsleeractiviteiten

6 sp. 2FOT Lab: Experimental Imaging & Hybrid Media 2 (B-LUCA-N62407)

6 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht60 urenBeide semestersBeide semesters
Pryck Mattias |  Snoekx Jan |  Vrancken Kristof |  N.
LUCA POC VISUAL ARTS & DESIGN (OC fotografie Genk)

Fotografie is sinds zijn ontstaan een medium waarin experimenten een drijvende kracht zijn voor een vernieuwende beeldvorming. Elke technologische vondst leidde tot nieuwe mogelijkheden en een andere blik op de wereld. Binnen het vak experimentele technologie zetten we deze traditie verder en gaan we op zoek naar analoge en digitale alternatieve fotografische technieken die de grenzen van het medium aftasten en durven te overschrijden. Experimentele fototechnologie wil studenten aanzetten tot het creëren van een eigen beeldtaal en het aangaan van een onderzoekende houding ten opzichte van het medium.

De focus van dit vak ligt in het tweede bachelorjaar op het verder uitdiepen van de mogelijken van hedendaagse en toekomstige beeldvorming en beeldtechnologie. Door middel van workshops, lezingen en zowel individuele als groeps-onderzoeksopdrachten worden studenten uitgedaagd om de grenzen van medium fotografie te doorbreken en verbindingen te leggen met andere disciplines. Historische fotografische procedé's worden herbekeken en herontworpen vanuit een hedendaagsperspectief, en tegelijkertijd wordt er gewerkt met de laatste nieuwe digitale technologieën. Creative Coding, Algoritmes, Arduino's en 3D-vormgeving zijn enkele voorbeelden die zullen aangehaald worden in de lessen. Door middel van een experimentele, nieuwsgierige en onderzoekende grondhouding gaan studenten aan de slag om op een vernieuwende manier om te gaan met beeldvorming. 

Leerinhouden: Alternatieve, historische en ecologische fotografische procedés, printtechnieken, cameraloze fotografie, vooruitstrevende digitale fototechnieken, creative coding, 3D, recente evoluties in digitale fotografische technologie en werkmethodes, experiment, empirische onderzoeksmethodologiën. 

 

Powerpointpresentaties.

Readers.

Raadplegen van de technische rubrieken van relevante  fototijdschriften en websites.

Eigen nota's van de student.

Technische oefeningen en testen.

STUDIEMATERIAAL NIET IN BOOKSHOP TE KOOP

Naam: Experimental Photography, A Handbook of Techniques
Auteur: Marco Antonini
ISBN: 0500544379

Naam: The Book of Alternative Photographic Processes, 3rd Edition
Autueur: Chistopher James
ISBN: 1285089316

Naam: Reframing Photography: Theory and Practice
Auteur: Rebekkah Modrak
ISBN: 978-0-415-77920-3

De lessen bestaan uit fysieke en/of digitale hoorcolleges, oefeningen, presentatiemomenten, labo's, en individuele of klassikale werkbesprekingen. 

Besprekingen en presentatiemomenten kunnen in fysieke vorm of vanop afstand via digitale platformen.

Het creëren van nieuw werk gebeurt buiten de lesuren.

Atelier met audiovisueel college als ondersteuning en referentiekader.

Communicatie en afspraken gebeuren uitsluitend via Toledo en e-mail.

Opdracht- en werkbesprekingen gebeuren tijdens de contacturen en niet per e-mail (tenzij anders afgesproken).

Hoorcollege’s, demonstraties, individuele en klassikale werkbesprekingen.voorbeelden uit film en multimedia. Bezoek aan Werkplaats voor multimediale kunstenaars en musea, Groepsbegeleiding en individueel advies Praktijkoefeningen en permanente begeleiding en evaluatie. De student dient actief mee te doen aan de educatieve activiteiten.

Evaluatieactiviteiten

2FOT Lab: Experimental Imaging & Hybrid Media 2 (B-LUCA-N83811)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk, Paper/Werkstuk, Ontwerp/Product, Verslag, Presentatie, Medewerking tijdens contactmomenten

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal
deelpunt(zie ECTS-fiche):voorl.afgerond1-20/20 puntenschaal

Aanvullende informatie over de evaluatie

Mondeling Examen op het einde van het 1° semester. 

Deelname aan tussentijdse presentatiemomenten en de samenwerking met een mentor worden mee opgenomen in de evaluatie.

Praktische opdrachten inleveren op de gestelde deadline. In deze evaluatie worden ook de praktische opdrachten,  testen,  papers enz. mee opgenomen.

Deelname aan tussentijdse presentatiemomenten en de samenwerking met een mentor worden mee opgenomen in de evaluatie.

Tijdens een interne jury presenteer je je werk. Indien de veiligheidsomstandigheden het toelaten gaat de jury door op de campus in kleine groep. Hiervoor wordt het werk fysiek gepresenteerd op de campus. Projecten dienen ook steeds digitaal aangeleverd worden voor de jury. Dit kan als naslagwerk gebruikt worden bij de evaluatie.

Indien dit niet mogelijk is, gaat de presentatie en de jury online door. Projecten dienen ook steeds digitaal aangeleverd worden voor de jury. Dit kan als naslagwerk gebruikt worden bij de evaluatie.

Je wordt beoordeeld op, de presentatievorm van het werk, de participatiegraad, de mondelinge presentatie en het onderzoeks- en creatieproces.