2PRD Duurzaamheid, scenario ontwikkeling en Product-Service System (B-LUCA-N43796)

6 studiepuntenNederlands60 urenEerste semesterEerste semester
Hagenaars Ben (coördinator) |  Hagenaars Ben |  Libens Koen |  N.
LUCA POC VISUAL ARTS & DESIGN (OC productdesign Genk)

Competenties (zie Bachelor in het productdesign - Doelstellingen)

(2) De student verkent een waaier van methodes voor designonderzoek.

(11) De student legt verbanden tussen de verschillende contexten en zijn ontwerp.

(25) De student kan onder begeleiding, over zijn eigen of andermans werk reflecteren en zichzelf plaatsen ten opzichte van bestaande denk- en referentiekaders (onderzoek met design als onderwerp).

(28) De student kan het groeiproces van anderen bevorderen door opbouwende feedback te geven.

Aan het einde van dit opleidingsonderdeel heeft de student kennis genomen van verschillende circulaire design strategieën die hij of zij in de ontwerpopdracht Sustainable Scenarios kan toepassen. 

Aan het einde van dit opleidingsonderdeel is de student in staat om een circulaire design strategie samen te stellen en te motiveren in functie van een ontwerpuitdaging.

Onderwijsleeractiviteiten

6 sp. 2PRD Duurzaamheid, scenario ontwikkeling en Product-Service System (B-LUCA-N62385)

6 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht60 urenEerste semesterEerste semester
LUCA POC VISUAL ARTS & DESIGN (OC productdesign Genk)

Cursus circulaire design strategieën wordt ter beschikking gesteld via Toledo

Cursus circulaire design strategieën wordt ter beschikking gesteld via Toledo

Voertaal van de contacten is Nederlands.

Documentatie, gastsprekers of studiebezoeken kunnen occasioneel in Engels (of Frans, Duits,…) worden gegeven.

Covid-toelichting

College-practicum-opdracht

De lessen zullen (groten)deels digitaal doorgaan. Informatie over deze lessen is terug te vinden via Toledo. Indien de veiligheidssituatie het toelaat, zullen ook fysieke contactmomenten plaatsvinden.

Praktijklessen/ateliers/… zullen (in kleine groep) op de campus doorgaan indien de veiligheidsomstandigheden het toelaten. Indien dit niet mogelijk is, worden digitale begeleidingssessies voorzien.

De studenten werken individueel/in kleine groepen aan de opdracht.

Informatie over de deadline en hoe de opdracht ingediend moet worden, is terug te vinden op Toledo.

 

Excursie

Voor de organisatie van de excursie zal rekening gehouden worden met de regels die gelden voor de locatie waarop deze gepland is.

Evaluatieactiviteiten

2PRD Duurzaamheid, scenario ontwikkeling en Product-Service System (B-LUCA-N83796)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Verslag, Presentatie, Medewerking tijdens contactmomenten, Procesevaluatie
Leermateriaal : Cursusmateriaal

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Evaluatie toelichting

EVALUATIE: VOORWAARDEN

1. Maximale participatie vereist, participatie telt mee in de totale evaluatie
2. Opdrachten inleveren op de gestelde deadline.

EVALUATIE: GEVOLGEN

1. Opdrachten die niet op de gestelde deadline en conform de afspraken met de docent ingeleverd worden, worden geweigerd. Het examencijfer voor de opdracht is 0/20.
2. De beoordelingscriteria zijn te beschouwen als eindcompetenties waaraan de student moet voldoen. Een ernstige tekortkoming op één van de eindcompetenties kan tot een onvoldoende leiden.

3. Bij Opleidingsonderdelen (Opo's) bestaande uit meerdere Onderwijsleeractiviteiten (Ola’s) is de minimaal vereiste score voor elke Onderwijsleeractiviteit 10/20. Is de score voor één of meerdere Onderwijsleeractiviteiten lager, dan wordt de laagst behaalde deelscore de totaalscore voor het volledige Opleidingsonderdeel. 

4. Feedback kan klassikaal openbaar worden medegedeeld.

 

Bij  groepsopdrachten kan een deel van de evaluatie gebeuren door de groepsleden op basis van de deelname en bijdrage aan groepsactiviteiten. Dit houdt in dat de student(e) zijn/haar teamleden en zichzelf beoordeelt en dat de resultaten verkregen uit de beoordeling van de student(e) door het team vergeleken wordt met de eigen beoordeling. Redenen voor het introduceren van die beoordelingssysteem zijn: het motiveren van de studenten i.v.m. inzet (o.a. voor het team) en het leren ‘beoordelen’. Dit geeft de student de mogelijkheid om zijn eigen functioneren in team te evalueren. Op deze manier leren de studenten ook van elkaar. Enkele ‘spelregels’ waarmee hierbij rekening gehouden wordt tijdens het invullen door de studenten zijn: de studenten beoordelen in eer en geweten, scores waarbij de groep zichzelf maximum geeft worden niet aanvaard en de hoogste en de laagste score worden niet betrokken (dit om “manipulatie” of het moedwillig bevoordelen/benadelen te vermijden). Houdt de student(e) zich niet aan deze spelregels, zullen er sancties plaatsvinden in overleg met het opleidingshoofd. Vult de student(e) de beoordelingslijst niet of niet tijdig in, heeft hij/zij in feite niet deelgenomen aan de opdracht en ontvangt hij/zij een 0/20.

 

Corona toelichting

Mondeling Examen

Indien de veiligheidssituatie het toelaat, zal het mondelinge examen op de campus doorgaan. Indien dit niet mogelijk is, gaat het mondelinge examen online door.

Schriftelijk Examen

Indien de veiligheidssituatie het toelaat, zal het schriftelijk examen op de campus doorgaan. Indien dit niet mogelijk is, gaat het schriftelijke examen online op afstand door.

Praktijkexamen/juryexamen

Indien de veiligheidssituatie het toelaat, zal het praktijkexamen op de campus doorgaan. Indien dit niet mogelijk is, zal het praktijkexamen eventueel worden uitgesteld en op een ander moment in het programma worden afgenomen.

In geval van jury-examen: Tijdens een interne jury presenteer je je werk. Indien de veiligheidsomstandigheden het toelaten gaat de jury door op de campus in kleine groep. Indien dit niet mogelijk is, gaat de presentatie en de jury online door.

Paper/werkstuk

De opdracht wordt ingediend via Toledo. Informatie over de opdracht en deadline is terug te vinden op Toledo.

Ontwerp/product

Het ontwerp/product wordt op de campus ingericht indien mogelijk. Indien niet mogelijk wordt het ontwerp/product ingediend via Toledo. Informatie is terug te vinden op Toledo.

Presentatie

Indien de veiligheidssituatie het toelaat, zullen presentaties op de campus doorgaan. Indien dit niet mogelijk is gaan de presentaties online door.

Medewerking tijdens de contactmomenten

Medewerking tijdens de (digitale) contactmomenten wordt geëvalueerd op basis van de criteria omschreven in Toledo.

Portfolio

Het portfolio wordt of op de campus ingeleverd of, indien dit niet mogelijk is, wordt de link naar het digitale portfolio ingediend via Toledo. Informatie over het portfolio en de deadline is terug te vinden op Toledo.

Procesevaluatie

Het proces wordt geëvalueerd op basis van (digitale) contactmomenten/opdrachten via Toledo.

Vaardigheidstoets

Indien de veiligheidssituatie het toelaat, zal de vaardigheidstoets op de campus doorgaan. Indien dit niet mogelijk is, zal de vaardigheidstoets online doorgaan (enkel indien mogelijk) of eventueel worden uitgesteld en op een ander moment in het programma worden afgenomen.

Take-home

Informatie over het take-home examen is terug te vinden op Toledo. Het take-home examen wordt ingediend via Toledo. Informatie over de opdracht en deadline is terug te vinden op Toledo. (Optie A)

Indien de veiligheidssituatie het toelaat, zal het mondelinge examen over het take-home examen op de campus doorgaan. Indien dit niet mogelijk is, gaat het online door. (optie B)

Indien de veiligheidssituatie het toelaat, zullen presentaties over het take-home examen op de campus doorgaan. Indien dit niet mogelijk is gaan de presentaties online door. (optie C)