Afstudeerproject Televisie-Film (B-LUCA-N43783)

21 studiepuntenNederlands1 urenBeide semestersBeide semesters
Van Eecke Christophe (coördinator) |  Magerman Maureen |  Van Eecke Christophe |  Wilkinson Andrea |  N.
LUCA POC GRADUATE (OC educatieve master Genk)

Dit is een administratieve ECTS fiche voor studenten van de opleiding Educatieve master audiovisuele en beeldende kunsten (traject 120 stp) waaraan het artistieke luik van de masterproef voor 21 studiepunten is verbonden. De scriptie maakt geen deel uit van dit opo. Voor een actuele versie met de voorwaarden en verwachtingen van het domein voor het artistieke luik van de masterproef raadplegen studenten het equivalent van deze fiche binnen de domeinmaster. Een belangrijke aanvulling is deze: de educatieve masterstudent toont op een kritische en reflecterende wijze het verband tussen het gemaakte werk/ontwerp en educatieve contexten aan.

Doelstellingen:

De masterproef is het sluitstuk van de masteropleiding, waarmee de student bewijst op zelfstandige wijze te kunnen voldoen aan de domeinspecifieke vereisten van de masteropleiding Televisie-Film.

De student toont zowel artistiek, inhoudelijk als productioneel leiderschap in zijn werk. Hij stelt daarnaast een crew van medewerkers samen volgens zijn eigen inzichten. Coproducties met externe productiehuizen zijn niet toegelaten.

Hij/zij demonstreert zijn visie, voorkeuren en persoonlijkheid aan de buitenwereld. Hij bewijst dat hij: 

- in staat is om de kwaliteit van zijn AV werk te beoordelen en te sturen 
- zichzelf kan organiseren 
- zelfstandig kan werken
- medewerkers kan beoordelen en sturen
- reflecteren en dialogeren over zijn werk en werkmethode 
De student geeft een kijk op zijn potentieel.

Hij toont aan dat hij in staat is om het medium te onderzoeken en zich erin te verdiepen. 
Hij toont aan dat hij kan werken volgens de visie van het contextgericht creëren.

Daarbij is het belangrijk dat de educatieve masterstudent op een kritische en reflecterende wijze het verband tussen het gemaakte werk/ontwerp en educatieve contexten aantoont.

Voor de tabel waarin je kan zien tot welke opleidingsspecifieke leerresultaten dit opleidingsonderdeel bijdraagt en welke gedragsindicatoren daarbij horen: http://onderwijsaanbod.luca-arts.be/prev/opleidingen/n/CQ_53200090.htm#activetab=doelstellingen

 

 

Strenge volgtijdelijkheid met OLA M3TEF AV-Scenografie en M3TEF Artistiek onderzoek Project

De masterproef scriptie en masterproef project dienen samen te gaan en gelijktijdig te gebeuren.

Het opo heeft een strenge volgtijdelijkheid afhankelijk van de aard en context van de masterproef nl.

Indien Aard en Context van de masterproef is;

- Documentaire dan strenge volgtijdelijkheid met Documentaire en contexts van 3TEF

- Reclame dan strenge volgtijdelijkheid met Reclame en Art Direction van 3 TEF

- Fictie dan strenge volgtijdelijkheid met Fictie van 3 TEF

Bij een hybride of onduidelijke context bepaalt de masterproef coördinator TF wat de strenge volgtijdelijkheid is.

Onderwijsleeractiviteiten

21 sp. Afstudeerproject Televisie-Film (B-LUCA-N62373)

21 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Masterproef1 urenBeide semestersBeide semesters
Magerman Maureen |  Van Eecke Christophe |  Wilkinson Andrea |  N.
LUCA POC GRADUATE (OC educatieve master Genk)

De master student demonstreert zijn kwaliteiten en persoonlijke visie inzake het contextgericht creëren. 

In zijn projectvoorstel maakt hij een analyse van de beoogde context(en) en de mogelijkheden tot artistiek onderzoek.

De analyse van de context, de keuze en ontwikkeling van een onderzoeksmethodiek, de werkwijze en planning, de uitwerking, de presentatie van het onderzoek- en ontwikkelproces en van de resultaten zijn op een adequate wijze afgestemd op het contextgericht creëren en op de domeinspecifieke kenmerken van de master Televisie-Film. 

Het eindresultaat wordt een concreet audiovisueel werk. In tijden van corona moet er rekening gehouden worden met de geldende regels in de sector, in casu de COVD-19 gids audiovisuele producties. Indien door een verstrenging van de veiligheidsmaatregelen het niet mogelijk is om te filmen zal er een alternatief voorstel uitgewerkt worden op basis van wat dan mogelijk en toegestaan is.

Tijdens dit traject koppelt de student regelmatig, minstens op de vooraf vastgelegde momenten, terug met zijn begeleidende docenten.

De audiovisuele werken worden gedocumenteerd met een aantal dossierelementen die eigen zijn aan het audiovisuele domein zoals het scenario en het productiedossier aangevuld met eventuele elementen in functie van het contextgericht creëren. 

De discursief-reflexieve component bevat de noodzakelijke elementen ter illustratie van het onderzoeks- en ontwikkelingsproces met vooral duiding bij de persoonlijke keuzes, de gebruikte referenties en de situering van de problematiek en de persoonlijke oplossing in een ruimere context, de verworven inzichten en de beleefde ervaringen in positieve en negatieve zin.

De student maakt minimaal het volgende materiaal aan voor zijn master-filmproject:
- poster

- productiedossier
- presentatiedossier van het audiovisueel werk (televisie, festivals, prospecten,...)
- masterfilm in diverse formaten en compressies i.f.v. verschillende presentaties

De student verleent actief zijn medewerking aan de presentatie van zijn werk op de EXIT-tentoonstelling.

 

De lessen worden in het Nederlands gegeven.
Gastlessen of toelichtingen tijdens studiebezoeken kunnen in het Engels of het Frans doorgaan. 

Project gestuurd onderwijs op een zelfstandige basis met zowel een individuele begeleiding als verplichte periodieke evaluaties.

Deze verplichte evaluatiemomenten worden bij aanvang van het academiejaar gecommuniceerd.

Begeleidingssessies worden afwisselend digitaal en fysiek georganiseerd. Indien dit niet mogelijk is worden begeleidingssessies digitaal voorzien.

Evaluatieactiviteiten

Afstudeerproject Televisie-Film (B-LUCA-N83783)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling, Praktijkexamen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Het traject van de masterproef wordt met 4 individuele evaluatiesessies permanent geëvalueerd. Op elk van deze sessies wordt een tussentijdse beoordeling en advies voor het verdere traject gegeven. De evaluatiefiche wordt naar het Luca mail adres van de student gestuurd. De data van de evaluatiesessies worden via Toledo gecommuniceerd.  De student is verplicht aanwezig bij de 4 evaluatiesessies.

Op het einde van het traject wordt het masterproject beoordeeld door zowel een interne als een externe jury.
De interne jury bestaat uit het master begeleidingsteam en een aantal afdelingsdocenten.
De externe jury is een multidisciplinaire jury, met vertegenwoordigers van het betreffende artistieke werkveld en vertegenwoordigers van maatschappelijke geledingen/sectoren relevant voor de opleidingsdoelstellingen van

Televisie-Film.
Bij het evalueren wordt er:
1) Rekening gehouden met het ontwikkel- en onderzoekstraject.
2) Rekening gehouden met de persoonlijke evolutie van de student. 
3) Rekening gehouden met het concrete resultaat.

De interne jury houdt rekening met de punten 1+2+3. 
De externe jury houdt enkel rekening met punt 3.

De punten verhouding tussen de interne - en de externe jury = 60/40
De som van de 2 teams bepaalt het eindresultaat.  Enkel dit eindresultaat wordt aan de student medegedeeld.

Tijdens de jurering zijn de studenten aanwezig en geven ze een mondelingen inleiding op hun werk.

In geval van overmacht ten gevolge van CORONA zullen de individuele begeleidingen, tussentijdse evaluaties, examens, examenjury’s en nabesprekingen mogelijk online plaatsvinden.

 

Er is geen tweede examenkans.

Er is geen tweede examenkans.