1PRD Ergonomie (B-LUCA-N43746)

6 studiepuntenNederlands60 urenEerste semesterEerste semester
Kok Barbara (coördinator) |  Kok Barbara |  N.
LUCA POC VISUAL ARTS & DESIGN (OC productdesign Genk)

Competenties [1-5-11-25](zie Bachelor in het productdesign - Doelstellingen)

Aan het einde van dit opleidingsonderdeel:

  • kent en begrijpt de student(e) de gebruiksonderzoeken die worden aangereikt tijdens de les en kan deze toepassen.
  • kent en begrijpt de student(e) de basis van de ergonomie van specifieke activiteiten/soorten producten die tijdens de les worden behandeld, en kan deze toepassen.
  • is de student(e) in staat om het gebruik van een product en handelingen te plaatsen binnen de context waarin de handelingen gebeuren. De student(e) is in staat om handelingen te analyseren (belasting, houdingen en (dis)comfort) kan problemen detecteren, interpreteren, verklaren en verbeteringen formuleren dit zowel voor fysieke als digitale producten.
  • kan de student(e) de verworven inzichten (op basis van onderzoek, analyse en reflectie) toe te passen.
  • kent de juiste terminologie in zijn/haar communicatie en gebruikt deze (mondeling/schriftelijk).
  • is de student(e )in staat om kritisch (vanuit ergonomisch standpunt) te kijken naar producten (tangible & digitaal) in relatie tot de context waarin de producten (zullen) gebruikt worden.

De student(e) is in staat om zijn eigen leerproces in handen te nemen en kan zelfstandig leren. Er wordt van de student(e) verwacht dat hij/zij/hun voldoende discipline heeft om de opdrachten uit te voeren.

Onderwijsleeractiviteiten

6 sp. 1PRD Ergonomie (B-LUCA-N62326)

6 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht60 urenEerste semesterEerste semester
Kok Barbara |  N.
LUCA POC VISUAL ARTS & DESIGN (OC productdesign Genk)

De student zal kennis hebben van de basisbegrippen uit de verschillende deelgebieden van de (product)ergonomie en human factors. Hij moet in staat zijn om (mentale, fysieke, cognitieve,…) belastende en/of oncomfortabele taken, handelingen, houdingen, activiteiten e.a. te kunnen detecteren, interpreteren, verklaren en verbeteren. Dit vereist een toegepast inzicht in de theorie. Op basis van de verworven inzichten is de student in staat om ergonomische ontwerp oplossingen te vinden voor de aangereikte problemen.

In deze cursus krijgt de student inzicht in ontwerpen van gebruiksvoorwerpen, technische systemen en taken met als doel de veiligheid, gezondheid, het comfort en het doeltreffend functioneren van de mensen te bevorderen. De basisbegrippen van productergonomie en o.a. fysieke, sensorische en cognitieve ergonomie bijgebracht en toegespitst op productdesign.

Verplicht:

  • de cursus, presentaties en opdrachten en alle literatuur e.d. die worden aangereikt tijdens de lessen.
  • Productergonomie: ontwerpen voor nut, gebruik en beleving. deel 1, 2a & 2b Daams, B. (2011, 2012, 2021)

 

Cursus en handboeken aangevuld met informatie die tijdens de lessen ter beschikking gesteld worden en informatie die adhv opdrachten vergaard worden (zoals bordschema's, presentaties, resultaten van opdrachten, sites, papers, etc.)

Aanbevolen:

  • Vaes, K.,(2014), Product Stigmaticy: understanding, measuring and managing product-related stigma. TU Delft, NL.
  • Voskamp P., basisboek ergonomie Wolters-Noordhoff, Groningen/houten, 2008.
  • Dirken H. 2006 Productergonomie: ontwerpen voor gebruikers, Delft University Press.
  • P. Voskamp, P.A.M. van Scheijndel, K.J. Peereboom, Handboek ergonomie, Kluwer, alphen aan de Rijn 2006
  • Vaktijdschriften ergonomie: ergonomie, human factors, applied ergonomics,
  • website: ergonomiesite.be etc.
  • Martin, B., Hanington, B., (2012), Universele ontwerpmethoden. BIS publisher.

Interactief hoorcollege en opdrachten. Theorie wordt verduidelijkt met bordtekeningen, PPT, , etc... . Vervolgens gebeurt de toepassing door middel van oefeningen, productevaluaties, literatuuropdrachten, testsituaties, observaties en besprekingen. De student maakt ook zelfstandig de toepassing in praktische opdrachten.

Evaluatieactiviteiten

1PRD Ergonomie (B-LUCA-N83746)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk, Ontwerp/Product, Verslag, Presentatie, Medewerking tijdens contactmomenten
Vraagvormen : Open vragen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

De evaluatie is tweeledig:

  • enerzijds is er de permanente evaluatie op basis van de opdrachten en oefeningen tijdens de les en/of die uitgevoerd moeten worden buiten de contacturen. (50%)
  • en anderzijds een schriftelijk examen. (50%)

Aanwezigheid tijdens de les in niet verplicht maar de studenten moeten wel alle opdrachten die tijdens de lessen gegeven worden uitvoeren, tegen dezelfde deadlines en met dezelfde voorwaarden. Bij afwezigheid moet de student (e) op eigen initiatief binnen de 3 dagen contact opnemen met de docent. De student(e) is zelf verantwoordelijk voor het verkrijgen van de opdracht en het tijdig uitvoeren hiervan. Studenten die tijdens de contacturen waarin de opdrachten worden uitgevoerd niet aanwezig zijn, kunnen bijkomende eisen aan de opdracht krijgen en/of bijkomende opdrachten krijgen.

Evaluatie: voorwaarden

* Opdrachten inleveren tegen de gestelde deadlines

 

Evaluatie: gevolgen

*Opdrachten die niet op de gestelde deadline en conform de afspraken met de docent ingeleverd worden, worden geweigerd. Het examencijfer voor de opdracht is 0/20

 

Enkel voor het examen is er een 2de examenkans

Herkansing mogelijk voor het examen. Voorwaarden, type en vorm zijn voor de 2de zit dezelfde als voor de 1ste zit.